Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Dönüşüm Süreçlerinde Mekanın Yeniden Üretimi, Politikalar ve Aktörler | KENT 565 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yer, mekan, alan kavramlarının farkları üzerinden "kent mekanını" kavramak |
2. Kent mekanının üretimi ve yeniden üretilmesi süreçlerini etkileyen çok boyutlu faktörleri ve aktörleri tanımlamak |
3. Sermaye birikim süreçlerinde yapılı çevreye yapılan yatırımların önemini kavramak |
4. Kentsel dönüşüm uygulamalarının kent mekanının üretimindeki araçsal rolünü anlamak |
5. Kentsel dönüşüm uygulamalarının ardındaki güç ve sermaye ilişkilerini ortaya koymak |
6. Kamu yararı, katılımcılık gibi kavramların kentsel dönüşüm uygulamalarını nasıl şekillendirdiğini tartışmak |
7. Türkiye'nin kentleşme süreci ve kentsel dönüşüm politikalarını ekonomi politik tartışmalar ekseninde değerlendirmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
KENT 565 dersi kapsamında, kentsel dönüşüm uygulamalarının tasarım, proje, uygulama ve geri izleme süreçlerinde etkili olan ekonomik, sosyal, ve politik faktörler ile sürecin farklı aşamalarında rol alan aktörler bütüncül bir biçimde ele alınarak, kent mekanının yeniden üretiminin ve kentsel dönüşüm uygulamalarının dinamikleri mevcut konjonktür çerçevesinde irdelenecektir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin tanıtımı - Yer, mekan, alan kavramlarının temelleri |
2 | Kentsel mekan / kent mekanı üzerine tartışmalar - Mekanın üretimi tartışmasına giriş |
3 | Mekanın üretimi - Sosyal mekan, temsil mekanları, mekan temsilleri |
4 | Mekanın üretimi - Kent mekanını şekillendiren ekonomik ve politik unsurların tanımlanması |
5 | Mekanın üretimi - Sermaye birikim süreçleri üzerinden tarihsel bir analiz çerçevesi |
6 | Kentsel dönüşüm, yapılı çevre yatırımları, büyük-ölçekli projeler ile sermaye birikiminin ikinci ve üçüncü çevrimi arasındaki ilişki |
7 | Ara sınav |
8 | Kentsel dönüşüm uygulamalarının karar alma ve uygulama süreçlerini belirleyen güç ve yetki ilişkileri |
9 | Kentsel dönüşüm uygulamalarının meşruluk zemini: Kamu yararı ve katılımcılık |
10 | Kentsel dönüşüm uygulamalarının yönteişimi: Aktörler arası koordinasyon, rekabet ve iş birliği |
11 | Türkiye'nin kentleşme hikayesinin ekonomi-politik perspektiften okunması - Sermaye birikimi, güç ve yetki ilişkileri |
12 | Türkiye’nin kentsel dönüşüm uygulamalarının ekonomi politik perspektiften okunması - Sermaye birikimi, güç ve yetki ilişkileri |
13 | Seçilen kentsel dönüşüm projelerinin karar alma ve uygulama süreçlerindeki ekonomik, politik ve sosyal dinamiklerin analizi |
14 | Seçilen kentsel dönüşüm projelerinin karar alma ve uygulama süreçlerindeki ekonomik, politik ve sosyal dinamiklerin analizi |
|
Kaynaklar: |
Henri Lefebvre (2019). Mekanın Üretimi. Sel Yayıncılık. ISBN: 978-975-570-676-4
David Harvey (2015). Sermayenin Mekanları: Eleştirel Bir Coğrafyaya Doğru. Sel Yayıncılık. ISBN: 978-975-570-574-3
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Asuman Türkün (2013). Mülk, Mahal, İnsan: İstanbul'da Kentsel Dönüşüm Projeleri. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. ISBN: 978-605-399-334-6
Tarık Şengül (2009). Kentsel Çelişki ve Siyaset. İmge Yayınları. ISBN: 978-975-533-607-7 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders kapsamında on dört hafta boyunca dersin ilgili elemanı ders anlatımı gerçekleştirilecektir. Sözlü sunumun yanı sıra, kolektif algoritma üretme çalışması, grup içi tartışma, reaksiyon tartışmaları da dersin ilgili haftalarında uygulanacaktır. Dersin son iki haftasındaki anlatımlara öğrenciler yapacakları kısa sunumlarla katkı sunacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Sunum | 1 | %15 |
Sınıf Katılımı | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur. | 4 |
3 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur. | 3 |
4 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur. | 4 |
5 | Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur. | 4 |
6 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir. | 3 |
7 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir. | 2 |
8 | Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur. | 3 |
9 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir. | 3 |
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir. | 3 |
11 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | 2 |
12 | Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir. | 4 |
13 | Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir. | 3 |
14 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir. | 2 |
15 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir. | 4 |