PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Soyut MatematikMATH 146123 + 036,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Nasıl matematiksel yoldan okuyacağını, yazacağını ve düşüneceğini öğrecektir.
2. matematiksel argümanları nasıl oluşturacağını ve ispatlayacağını öğrenecektir.
3. soyut matematiksel yapılar olan kümeler, fonksiyonlar ve bağıntılarla nasıl çalışacağını öğrenecektir.
4. bölünebilmeyi ve iki tam sayının en büyük ortak böleninin nasıl bulunacağını öğrenecektir.
5. grup ve altgrubun tanımlarını ve bazı temel ve özel grupların: tamsayılar grubu, gerçel sayılar, karmaşık sayılar, fonksiyonlar grubu, lineer (doğrusal) gruplar, simetrik gruplar, sonlu ve sonsuz devirli grupların tanımını öğrenecektir.
6. verilen bir grubu nasıl bölüntülere ayıracağını: eşkümeleri öğrenecektir.
7. verilen gruplardan yeni gruplar oluşturmayı: bölüm grupları öğrenecektir.
8. halka, ideal, tamlık bölgesi, cisim, bölüm halkasının tanımlarını öğrenecektir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Önermeli Mantık, Predicates Niceleyiciler, İspat Teknikleri, Küme Teorisi, Fonksiyonlar, Bağıntılar, Tam Sayılar, Gruplar, Altgruplar, Devirli Gruplar, Permutasyon Grupları, Eşkümeler, Lagrange Teoremi, Homomorfizmalar, Isomorfizmalar, Bölüm Grupları, Halkalar, Tamlık Bölgeleri ve Cisimler.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Resmi Olmayan Mantık: İfade, İfadeler Arasındaki İlişkiler
2Resmi Olmayan Mantık: Geçerli Argümanlar, Niceleyiciler Kanıt Stratejileri: Doğrudan Kanıtlar
3İspat stratejileri: devriğiyle, çelişkiyle, durumlarla ispat, ancak ve ancak şeklindeki ispat, Teoremlerdeki niceleyiciler
4Kümeler
5Fonksiyonlar
6Fonksiyonlar, Bağıntılar
7Bağıntılar, Sonlu Kümeler ve Sonsuz Kümeler
8Sonlu Kümeler ve Sonsuz Kümeler; Tamsayılar; Tümevarım; Bölünebilme
9Tamsayılar; Asal Çarpanlar, En Büyük Ortak Bölen, Denklik ve Denklik Sınıfları
10Gruplar: Grup tanımı, Altgruplar, Devirli Gruplar, Homomorfizmalar
11Gruplar: Sonlu Permutasyon Grupları, Cayley Teoremi, Eşkümeler, Normal Altgruplar
12Gruplar: Bölüm Grupları; Halkalar, Tamlık Bölgeleri ve Cisimler
13Halkalar, Tamlık Bölgeleri ve Cisimler
14Halkalar, Tamlık Bölgeleri ve Cisimler
 
Kaynaklar:
Proofs and Fundamentals: A First Course in Abstract Mathematics; Ethan D. Bloch; Springer; 2011; ISBN: 978-1-4419-7126-5 Elements of Modern Algebra; Linda Gilbert & Jimmie Gilbert; Cengage Learning; 2015; ISBN: 978-1-285-46323-0
 
Diğer Kaynaklar:
-
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftalık 4 saat sınıf dersi. Derse devam zorunludur. Final sınavına katılabilmek için en az %50 katılım şartı aranmaktadır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
Ödev5%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)18,008,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)143,0042,00
6Ev ödevleri53,0015,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)113,0013,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)116,0016,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur.4
2Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur.2
3Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur.4
4Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur.3
5Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.3
6Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.3
7Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur.2
8Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur.3
9Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur.3
10Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.4