PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İşitsel PeyzajIAGR 566593 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İşitsel peyzaj ve bileşenleri ile ilgili temel kavramlar (1) yapılı çevre, (2) ses ortamı, (3) bağlamsal deneyim
2. Diğer akademik alanlara uygulanabilir işitsel peyzaj çalışmaları aracılığıyla öğrenmenin dört bilişsel süreç boyutuna ilişkin becerilerin kazanılması; bilgi (CPD-1), kavrama (CPD-2), uygulama (CPD-3), değerlendirme (CPD-5) ve sentez (CPD-6).
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Ders işitsel peyzaj alanına odaklanmaktadır. Yapılı çevre ve mimariyi bütünleştiren ana bileşenler, mekan, mekansal algı, deneyim ve ses analizinin temelleri ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. Ayrıca bu yüksek lisans dersi kapsamında işitsel peyzaj çalışmalarının metodolojik yönleri de tartışılmaktadır. Ders, lisansüstü düzeyde bir çalışma ve araştırmanın gereklerini yerine getirmek amacıyla, bu metinler üzerine çeşitli farklı okumaların ve değerlendirmelerin bütünleştirilmesi yoluyla tasarlanmıştır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: İşitsel peyzaj kavramı
2İşitsel peyzaj tanımı ve bileşenleri
3Beklenti, algı, uygunluk
4Bağlamsal deneyim
5Mimarlıkta işitsel peyzaj: Mimari ve mekansal analiz
6Yapılı çevrede yer alan işlevler
7Yapılandırılmış tartışma
8Günlük hayattaki sesler ve işitsel peyzajın sınıflandırılması
9Literatürdeki işitsel peyzaj araştırmaları ve yöntemler
10Ses ve işitsel peyzaj üzerine nesnel konular
11Ses ve işitsel peyzaj üzerine öznel konular
12Sesin gürültü değil, kaynak olarak değerlendirilmesi ve toplama etkisi
13Nasıl işitsel peyzaj araştırması tasarlanır?
14Final sunumları
 
Kaynaklar:
MURRAYR. SCHAFER OUR SONIC ENVIRONMENT AND THE SOUNDSCAPE, THE TUNING OF THE WORLD DESTINY BOOKS 1994 978-0-89281-455-8 Papatya Nur DOKMECI YORUKOGLU PowerPoint Slides and Lecture Notes Unpublished
 
Diğer Kaynaklar:
Papatya Nur DOKMECI YORUKOGLU, Jian KANG Analysing Sound Environment and Architectural Characteristics of Libraries through Indoor Soundscape Framework ARCHIVES OF ACOUSTICS Papatya Nur DOKMECI YORUKOGLU, Jian KANG Development and testing of Indoor Soundscape Questionnaire for evaluating contextual experience in public spaces BUILDING ACOUSTICS BARRY BLESSER, LINDA-RUTH SALTER SPACES SPEAK, ARE YOU LISTENING? THE MIT PRESS Ed. COLIN RIPLEY, MARCO POLO, ARTHUR WRIGGLESWORTH IN THE PLACE OF SOUND – ARCHITECTURE, MUSIC, ACOUSTICS CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING YI-FU TUAN SPACE AND PLACE UNIVERSITY OF MINNESOTA PRESS E RELPH PLACE AND PLACELESSNESS PION LIMITED BILL HILLIER, JULIENNE HANSON THE SOCIAL LOGIC OF SPACE CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS LORIN W. ANDERSON, DAVID R. KRATHWOHL, PETER W. AIRASIAN, KATHLEEN A. CRUIKSHANK, RICHARD E. MAYER, PAUL R. PINTRICH, JAMES RATHS, MERLIN C. WITTROCK. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives Abridged Edition Krathwohl, David R. (2002). "A revision of Bloom's taxonomy: An overview". Theory Into Practice (Routledge) 41 (4): 212–218.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders etkileşimli öğrenme temelleri aracılığıyla yürütülür. Oryantasyon, öğretmeye dayalı olmaktan çok araştırmaya dayalıdır. Öğrencilerden bilişsel işlem boyutlarını takip eden 9 görevi aşamalı olarak yerine getirmeleri beklenmektedir. Okumak ve araştırmak kurs boyunca ana görevlerdir. İşitsel peyzaj araştırmalarına ilişkin temel bilgileri aktarmak için her derste görsel ve işitsel medyayı içeren sunumlar yer alır. Ders saatlerinde yapılandırılmış tartışmalar ve kuramsal bilgilerin aktarılması önemli rol oynamaktadır. Ders ödevlerinin araştırılması ve hazırlanması için bilgisayar kullanımı tavsiye edilir. Son sunumun bilgisayar ortamında hazırlanması gerekmektedir. Bu kurs için herhangi bir ek özel yazılım gerekmemekte veya kullanılmamaktadır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev9%45
Sözlü Sunum1%15
Sınıf Katılımı1%10
Dönem Ödevi1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor