PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Güç Elektroniği ve Elektriksel SürücülerMECE 5883 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. 1. Öğrencilere güç yarı iletkenleri ve bunların anahtarlamalı güç cihazları olarak kullanımı hakkında ayrıntılı bilgi verilmesi
2. 2. Elektrik makinelerinin temel prensiplerinin incelenmesi
3. 3. Dönüştürücülerin farklı konfigürasyonlarının incelenmesi
4. 4. Güç Elektroniği dönüştürücülerinin, özellikle elektrikli araçların güç aktarma organları ve akü şarj cihazlarının uygulamalarının incelenmesi.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu derste güç elektroniği ve güç elektroniği ile ilgili cihazlar anlatılmaktadır
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bulunmamaktadır
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Güç elektroniği ve elektrikli sürücülerin temelleri
2Güç elektroniği elemanları ve özellikleri
3Güç elektroniği elemanları ve özellikleri
4AC-DC dönüştürücüler-Tek fazlı redresörler
5Üç fazlı redresörler
6DC-DC dönüştürücüler-Buck regülatörü
7Boost ve Buck-Boost regülatörleri ve çalışma özellikleri
8DC-AC dönüştürücüler (İnvertörler)-Tek fazlı invertörler
9Üç fazlı invertörler ve PWM kontrol teknikleri
10Elektrik makinelerinin temelleri ve çalışma prensipleri
11DC makine kontrolü – farklı konfigürasyonlar
12AC makine kontrolü - farklı yapılandırmalar
13Elektrikli makine tahriklerinde kontrol yöntemleri
14Matlab-Simulink kullanarak simülasyon çalışmaları
 
Kaynaklar:
Muhammad H. Rashid, Power Electronics: Circuits, Devices & Applications, Pearson, 2014, ISBN:978-0133125900 N. Mohan, Electric Machines and Drives, Wiley, 2012, ISBN:978-1118074817
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders haftada 3 saat anlatım içermektedir. 2 ara sınav, 1 tane de final yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%46
Final Sınavı1%50
Derse Devamsızlık42%4
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Mekatronik Mühendisliği ile ilgili matematik, mühendislik ve disiplinler arası konularda bilgi; mekanik, elektronik, kontrol sistemleri ve yazılım alanlarında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgi üretir, değerlendirir, yorumlar ve tez yazabilir.2
2Mekatronik mühendisliğinde kullanılan güncel teknikler ve yöntemler (IoT, Endüstri 4.0, yapay zeka tabanlı kontrol sistemleri, robotik, sensör füzyonu, gömülü sistemler) hakkında kapsamlı bilgi sahibidir; bu teknikleri karmaşık mekatronik mühendisliği problemlerine uygulama yeteneği.2
3Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili çok disiplinli problemleri tanımlama ve formüle etme yeteneği, bunları çözmek için entegre çözümler geliştirme ve çözümlerde yenilikçi, sürdürülebilir ve akıllı sistem yaklaşımlarını uygulama yeteneği.2
4Mekatronik Mühendisliği'nde karşılaşılan karmaşık problemleri analiz etmek ve çözmek için gereken modern teknikleri (simülasyon yazılımları, CAD/CAE araçları, MATLAB/Simulink, Labview programlama, mikroişlemci/mikrodenetleyici tabanlı sistemler) ve araçları seçme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini, yapay zeka ve makine öğrenmesi araçlarını etkili bir şekilde kullanma yeteneği.3
5Karmaşık mekatronik sistemler veya süreçler (otonom sistemler, akıllı üretim sistemleri, robotik uygulamalar, sensör-aktüatör entegrasyonu) tasarlama ve yenilikçi, enerji verimli alternatifler geliştirme yeteneği.2
6Mekatronik sistemler için deney tasarlama ve yürütme, sensör verilerini toplama ve işleme, sistem davranışını modelleme ve simüle etme, veri analizi yapma ve Mekatronik Mühendisliği ile ilgili karmaşık problemlerle ilgili sonuçları yorumlama yeteneği.2
7Disipliniçi ve çok disiplinli (mekanik, elektrik-elektronik, yazılım, kontrol) takımlarda etkili iletişim kurarak çalışma, bağımsız araştırma yürütme ve proje ekiplerini yönetme yeteneği. 0
8Avrupa Dil Portföyü'nün B2 seviyesinde en az bir yabancı dil bilgisi (özellikle İngilizce); teknik rapor ve makale yazma yeteneği, uluslararası ortamlarda net ve anlaşılır teknik dokümantasyon hazırlama, sunum yapma ve mesleki iletişim kurma yeteneği.1
9Araştırma ve uygulama çalışmalarının sürecini ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda (konferanslar, sempozyumlar, bilimsel dergiler) sistemli ve açık bir şekilde yazılı (makale, poster, teknik rapor) ve sözlü olarak sunabilme yeteneği.1
10Ömür boyu öğrenme ihtiyacının farkında olma; hızla gelişen teknolojilere (dijital dönüşüm, Endüstri 5.0, sürdürülebilir teknolojiler, yapay zeka) adapte olma, bilgiye erişme, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip etme ve sürekli güncel kalma yeteneği.1
11Veri toplama, sistem entegrasyonu, tartışma, sunum aşamalarında ve tüm mesleki faaliyetlerde sosyal, bilimsel, etik değerler ve siber güvenlik konularında farkındalık; teknolojinin toplumsal ve çevresel etkilerine duyarlılık.1