Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Deniz Yetki Alanı Sınırlandırma Hukuku | HUK 648 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. öğrenci, Deniz yetki alanlarının sınırlandırılması sürecinde kullanılan yöntemleri ve bu yöntemlerin uluslararası hukukta nasıl uygulandığını açıklar. |
2. Devletlerin deniz alanlarına ilişkin yükümlülüklerini ve bu yükümlülüklerin sınırlandırma sürecine etkilerini tartışır. |
3. Türkiye'nin deniz yetki alanı sınırlandırma uyuşmazlıklarına ilişkin ulusal ve uluslararası stratejilerini analiz eder. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Teknolojinin ilerlemesi neticesi deniz yatağı ve toprak altındaki kaynakların işletilme imkânları arttıkça, buna paralel olarak, sahildar devletler arasında özellikle kıta sahanlığı ve münhasır ekonomik bölge sınırlandırma uyuşmazlıkları da artmıştır. Bugün deniz yetki alanları sınırlandırma uyuşmazlıkları, uluslararası hukukun ana uyuşmazlık ve inceleme konularının başında gelmektedir. Türkiye’nin Ege ve Doğu Akdeniz’de bu nevi uyuşmazlıklara taraf konumda olması, konunun önemini arttırmaktadır. Söz konusu derste, deniz yetki alanları sınırlandırma uyuşmazlıkları, doktrin, devlet uygulamaları ve uluslararası yargı ve hakemlik içtihadı bağlamında incelenecektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | DENİZ HUKUKUNA GİRİŞ VE GENEL ÇERÇEVE |
2 | DENİZ YETKİ ALANLARI ÜZERİNDE HAK SAHİPLİĞİ MESELESİ |
3 | SINIRLANDIRMA KURAL VE İLKELERİ |
4 | İLGİLİ ŞARTLAR VE HAKÇA İLKELER |
5 | HAKÇA İLKELERE İLİŞKİN UYGULAMA VE MAHKEME KARARLARININ İNCELENMESİ |
6 | HAKÇA İLKELERE İLİŞKİN UYGULAMA VE MAHKEME KARARLARININ İNCELENMESİ |
7 | HAKÇA İLKELERE İLİŞKİN UYGULAMA VE MAHKEME KARARLARININ İNCELENMESİ |
8 | HAKÇA İLKELERE İLİŞKİN UYGULAMA VE MAHKEME KARARLARININ İNCELENMESİ |
9 | HAKÇA İLKELERE İLİŞKİN UYGULAMA VE MAHKEME KARARLARININ İNCELENMESİ |
10 | HAKÇA İLKELERE İLİŞKİN UYGULAMA VE MAHKEME KARARLARININ İNCELENMESİ |
11 | HAKÇA İLKELERE İLİŞKİN UYGULAMA VE MAHKEME KARARLARININ İNCELENMESİ |
12 | TÜRKİYE’NİN DENİZ HUKUKU BAĞLAMINDAKİ TUTUM VE UYGULAMALARI |
13 | GENEL OLARAK TÜRKİYE’NİN DENİZ POLİTİKALARI VE SINIRLANDIRMA UYUŞMAZLIKLARI |
14 | GENEL DEĞERLENDİRME |
|
Kaynaklar: |
Uğur Bayıllıoğlu, Türkiye – Libya Antlaşması Ekseninde Doğu Akdeniz Deniz Yetki Alanları Sınırlandırma Uyuşmazlığı, Turhan, 1.Baskı, 2021.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Teorik ve Pratik çalışma |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Dönem Ödevi | 1 | %50 |
Sunum | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 4 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 3 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 4 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 3 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 4 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 4 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 2 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 4 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 3 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 3 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 4 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 4 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 3 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 4 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 4 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 4 |