PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Deniz Yetki Alanı Sınırlandırma HukukuHUK 6483 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. öğrenci, Deniz yetki alanlarının sınırlandırılması sürecinde kullanılan yöntemleri ve bu yöntemlerin uluslararası hukukta nasıl uygulandığını açıklar.
2. Devletlerin deniz alanlarına ilişkin yükümlülüklerini ve bu yükümlülüklerin sınırlandırma sürecine etkilerini tartışır.
3. Türkiye'nin deniz yetki alanı sınırlandırma uyuşmazlıklarına ilişkin ulusal ve uluslararası stratejilerini analiz eder.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Teknolojinin ilerlemesi neticesi deniz yatağı ve toprak altındaki kaynakların işletilme imkânları arttıkça, buna paralel olarak, sahildar devletler arasında özellikle kıta sahanlığı ve münhasır ekonomik bölge sınırlandırma uyuşmazlıkları da artmıştır. Bugün deniz yetki alanları sınırlandırma uyuşmazlıkları, uluslararası hukukun ana uyuşmazlık ve inceleme konularının başında gelmektedir. Türkiye’nin Ege ve Doğu Akdeniz’de bu nevi uyuşmazlıklara taraf konumda olması, konunun önemini arttırmaktadır. Söz konusu derste, deniz yetki alanları sınırlandırma uyuşmazlıkları, doktrin, devlet uygulamaları ve uluslararası yargı ve hakemlik içtihadı bağlamında incelenecektir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yok
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1DENİZ HUKUKUNA GİRİŞ VE GENEL ÇERÇEVE
2DENİZ YETKİ ALANLARI ÜZERİNDE HAK SAHİPLİĞİ MESELESİ
3SINIRLANDIRMA KURAL VE İLKELERİ
4İLGİLİ ŞARTLAR VE HAKÇA İLKELER
5HAKÇA İLKELERE İLİŞKİN UYGULAMA VE MAHKEME KARARLARININ İNCELENMESİ
6HAKÇA İLKELERE İLİŞKİN UYGULAMA VE MAHKEME KARARLARININ İNCELENMESİ
7HAKÇA İLKELERE İLİŞKİN UYGULAMA VE MAHKEME KARARLARININ İNCELENMESİ
8HAKÇA İLKELERE İLİŞKİN UYGULAMA VE MAHKEME KARARLARININ İNCELENMESİ
9HAKÇA İLKELERE İLİŞKİN UYGULAMA VE MAHKEME KARARLARININ İNCELENMESİ
10HAKÇA İLKELERE İLİŞKİN UYGULAMA VE MAHKEME KARARLARININ İNCELENMESİ
11HAKÇA İLKELERE İLİŞKİN UYGULAMA VE MAHKEME KARARLARININ İNCELENMESİ
12TÜRKİYE’NİN DENİZ HUKUKU BAĞLAMINDAKİ TUTUM VE UYGULAMALARI
13GENEL OLARAK TÜRKİYE’NİN DENİZ POLİTİKALARI VE SINIRLANDIRMA UYUŞMAZLIKLARI
14GENEL DEĞERLENDİRME
 
Kaynaklar:
Uğur Bayıllıoğlu, Türkiye – Libya Antlaşması Ekseninde Doğu Akdeniz Deniz Yetki Alanları Sınırlandırma Uyuşmazlığı, Turhan, 1.Baskı, 2021.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Teorik ve Pratik çalışma
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Dönem Ödevi1%50
Sunum1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi4
2Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi3
3Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi4
4Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi3
5Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi4
6Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi4
7Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi2
8Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi 4
9Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci 3
10Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi3
11Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi 4
12Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi4
13Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak3
14Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi4
15Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak4
16Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi4