Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Uluslararası Hukukun Güncel Sorunları | HUK 589 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenci, Uluslararası hukukun temel ilkelerini ve bu ilkelerin uluslararası ilişkilerdeki yeri ve önemini açıklar. |
2. Uluslararası deniz hukukunun temel kavramlarını ve güncel meselelerini değerlendirir. |
3. Uluslararası uyuşmazlıkların barışçıl çözüm yöntemlerini ve bu yöntemlerin etkinliğini analiz eder. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Uluslararası toplumun gelişimine paralel olarak, bu toplumun hukuku olan uluslararası hukuk da gelişmektedir. Bu gelişim, uluslararası hukukun birçok alanında kendini göstermektedir. Özellikle uluslararası hukukun kaynak teorisi, kuvvet kullanma yasağı, deniz alanı sınırlandırmaları, uluslararası ceza hukuku ve evrensel yargı yetkisi konuları, bu gelişiminden aslan payını alan konuların başında gelmektedir. Söz konusu derste, bu gelişim, bu gelişime takaddüm eden toplumsal olgular ve bu toplumsal olguların normatif sonuçları ele alınıp analiz edilecektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Uluslararası Hukukun Tarihçesi, Genel Gelişimi |
2 | Toplum ve Hukuk, Uluslararası Toplum ve Uluslararası Hukuk, Uluslararası Hukukun Temel Özellikleri ve Dayanağı |
3 | Uluslararası Hukuk–İç Hukuk İlişkileri, Türk Hukukunda Uluslararası Hukukun Değeri Sorunu, Uluslararası Hukuk–AB Hukuku İlişkileri, Uluslararası Hukukun Nispi Niteliği |
4 | Uluslararası Hukukta Kaynak Teorisi, Andlaşmalar, Örf ve Adet Hukuku Kuralları ve Hukuk Genel İlkeleri |
5 | Uluslararası Hukukun Kişileri |
6 | Kuvvet Kullanma Yasağı ve İstisnaları: Kolektif Güvenlik Sistemi ve Meşru Müdafaa Hakkı. Bazı Somut Olaylar Çerçevesinde Kuvvet Kullanma Yasağı, Kolektif Güvenlik Sistemi ve Meşru Müdafaa Hakkı Konusundaki Görüşlerin Değerlendirilmesi |
7 | Güvenlik Konseyinin Yapısı Meselesi. Veto Yetkisinin Doğurduğu Sorunlar |
8 | İnsani Müdahale Tartışmaları ve Koruma Sorumluluğu |
9 | Uluslararası Suçların Yargılanması Sorunu: Evrensel Yargı Yetkisine İlişkin Tartışmalar. Deniz Haydutluğu ve Yargılanması. Somali Örneğinde Deniz Haydutluğu ile Mücadele ve Türkiye’nin Katkısının Hukuki Boyutları 1949 Cenevre Sözleşmelerinin Ağır İhlalleri, İşkencenin Önlenmesi ve Cezalandırılması Sözleşmesi Düzenlemeleri |
10 | Uluslararası Ceza Mahkemesi |
11 | Türkiye’nin Taraf Olduğu Bazı Dış Politika Sorunlarının Hukuki Boyutu: Genel Hatları ile Ege Sorunları |
12 | Türkiye’nin Taraf Olduğu Bazı Dış Politika Sorunlarının Hukuki Boyutu: Genel Hatları ile Kıbrıs Sorunu |
13 | Türkiye’nin Taraf Olduğu Bazı Dış Politika Sorunlarının Hukuki Boyutu: Doğu Akdeniz’de Deniz Alanı Sınırlandırma Uyuşmazlığı |
14 | Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Philippe Sands, Hukuksuz Dünya, Alfa, 2016. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Teorik ve Pratik Çalışma |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Dönem Ödevi | 1 | %50 |
Sunum | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 3 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 3 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 3 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 4 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 4 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 2 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 4 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 3 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 3 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 3 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 4 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 3 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 3 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 3 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 4 |