Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Anayasa Yargısında Denetim Mekanizmaları | HUK 554 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Anayasa yargısındaki denetim mekanizmalarının hukuki temellerini ve yapısını kavrama. |
2. Denetim mekanizmalarının işleyişi ve anayasal düzen üzerindeki etkisini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme. |
3. Anayasa mahkemesi kararlarını uygulamalı olarak analiz etme ve uluslararası karşılaştırmalar yapabilme becerisi kazanma. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Anayasa Yargısında Denetim Mekanizmaları" dersi, anayasal denetim mekanizmalarının teorik ve uygulamalı boyutlarını incelemeye odaklanır. Ders kapsamında, anayasa mahkemelerinin işleyişi, hukuki denetim süreçleri ve anayasal düzenin korunmasındaki rolleri ele alınır. Öğrencilerin, anayasa yargısında kullanılan yöntemleri anlamaları, bu mekanizmaların demokratik sistemler üzerindeki etkilerini değerlendirmeleri ve ulusal ile uluslararası bağlamda karşılaştırmalı analiz yapabilmeleri hedeflenmektedir. Ders, temel hak ve özgürlüklerin korunmasına ilişkin anayasal yargı kararlarının değerlendirilmesini de içermektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Anayasa yargısının temel kavramları ve tarihsel gelişimi. |
2 | Hukuk devleti ilkesi ve anayasal denetim mekanizmalarının rolü. |
3 | Anayasa mahkemelerinin kuruluşu ve işleyişine dair modeller. |
4 | Türkiye'de anayasa yargısının tarihçesi ve yapısal özellikleri. |
5 | Anayasal denetim süreçleri: Hukuki prosedürler ve aktörler. |
6 | Uluslararası hukuk bağlamında anayasal denetim mekanizmaları. |
7 | Temel hak ve özgürlüklerin korunmasında anayasa yargısının etkisi. |
8 | İnsan hakları ihlallerine yönelik anayasa mahkemesi kararlarının analizi. |
9 | Anayasa yargısında bireysel başvuru mekanizması: Türkiye uygulaması. |
10 | Hukuki denetim mekanizmalarının işlevselliği ve etkinliği üzerine karşılaştırmalı analiz. |
11 | Anayasa yargısında siyasi ve toplumsal etkiler. |
12 | Anayasa mahkemesi kararlarının değerlendirilmesi: Örnekler ve tartışmalar. |
13 | Anayasal denetim mekanizmalarının sınırları ve sorunları. |
14 | Final değerlendirme ve genel tartışma: Öğrenci sunumları ve proje çalışmaları. |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Tartışma ve makale yazımı |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 4 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 4 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 4 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 4 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 3 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 3 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 4 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 3 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 4 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 2 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 2 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 0 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 4 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 0 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 4 |