Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
AİHM İçtihatları ve Vergilendirme | HUK 552 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Temel hak ve özgürlükler |
2. Mükellef hakları |
3. Vergiye ilişkin AİHM içtihatları |
4. AİHS ve vergi |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
İçinde bulunduğumuz dönemde vergilendirme artık devletlerin mutlak egemenlik alanı içerisinde kabul edilmemekte, insan hakları çerçevesinde vergi yükümlüsünün hakları günden güne genişlemektedir. Dünyadaki çoğu vergi idaresi artık mükellef odaklı yaklaşımı benimsemiş ve bu sayede mükellef hakları hızla gelişme göstermiştir. AİHS, mükellef hakları için önemli bir düzenlemedir. Vergi mükelleflerinin hakları konusunda yaşanan gelişmeler sonucunda AİHM nezdinde, vergisel uyuşmazlıklar bakımından kabul edilebilirlik kararları verilmeye başlanmış, esas hakkında incelemeler yapılmış ve ihlal kararları ortaya çıkmıştır. Ders kapsamında temel hak ve özgürlüklerle bağlantılı olarak mükellef hakları ve AİHM içtihatları incelenmektedir. Bu çerçevede vergilendirme yoluyla temel hak ve özgürlüklere müdahalenin sınırı AİHM içtihatları kapsamında ortaya konmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
yoktur |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Vergi ve İnsan Hakları Kavramı |
2 | İnsan Hakları Kavramı ve AİHS |
3 | İnsan Haklarını Koruma Mekanizmaları |
4 | Vergilendirme Yoluyla Müdahalede Bulunulan Temel Hak ve Özgürlükler |
5 | Vergilendirme Yoluyla Mülkiyet Hakkına Müdahalenin Sınırı |
6 | Vergilendirme Yoluyla Adil Yargılanma Hakkına Müdahalenin Sınırı |
7 | Vergilendirme Yoluyla Kanuna Dayalı Cezalandırma Hakkına Müdahalenin Sınırı |
8 | Vergilendirme Yoluyla Çifte Yargılanmama ve Çifte Cezalandırılmama Hakkına Müdahalenin Sınırı |
9 | Vergilendirme Yoluyla Özel ve Aile Hayatına Saygı Hakkına Müdahalenin Sınırı |
10 | Vergilendirme Yoluyla Serbest Dolaşım Hakkına Müdahalenin Sınırı |
11 | Vergilendirme Yoluyla Ayrımcılığa Uğramama Hakkına Müdahalenin Sınırı |
12 | Vergilendirme Yoluyla Düşünce, Vicdan, Din Özgürlüğüne Müdahalenin Sınırı |
13 | Vergilendirme Yoluyla İfade Özgürlüğüne Müdahalenin Sınırı |
14 | AYM’nin Vergi Hukukuna Bakışı |
|
Kaynaklar: |
DİLEMRE ÖDEN, Begüm, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararlarının Türk Vergi Hukukuna Etkisi, Savaş Yayınevi, 2017. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı, ödev sunumları ve tartışma |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 4 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 4 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 4 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 4 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 4 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 4 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 4 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 3 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 3 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 1 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 4 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 2 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 4 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 2 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 4 |