| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Bölge Bilimi ve Planlamada Analiz ve Yöntemler | KENT 639 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Bölge bilimi ve mekânsal planlamada kullanılan temel analiz yöntemlerini kavrar. |
| 2. Yerellik ölçütleri, ekonomik temel modeller ve mekânsal etkileşim modelleri gibi yöntemlerin teorik altyapısını açıklar. |
| 3. Bölgesel ekonomik etki ve çevresel analizlerde kullanılan yöntemleri uygular. |
| 4. Mekânsal sosyal ve ekonomik verileri analiz ederek yorum yapar. |
| 5. Bölge planlamasında karşılaşılan problemlere analitik yaklaşımlar geliştirir. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Sanayinin yer seçimi, bölgesel ekonomik etki, bölgesel ihtisaslaşma, çevresel etki, mekânsal sosyal ve ekonomik analizler bu bağlamda bölge bilimi ve planlamanın odağında yer almaktadır. Bu ders kapsamında bölge bilimi ve planlamadaki temel analiz yöntemleri üzerinde durulacaktır. Yöntemlerin varsayımları, yapısı, uygulamaları ders kapsamında ele alınacaktır. Bu bağlamda yerellik ölçütleri, yer seçimi, ekonomik temel modeli, değişim payı yaklaşımı girdi-çıktı tabloları, potansiyel ve mekânsal etkileşim modelleri anlatılacaktır. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Gerekmemektedir. |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Bölge bilimi ve bölgesel planlamaya giriş |
| 2 | Yerellik ölçütleri ve yer seçimi modelleri |
| 3 | Ekonomik temel modeli ve bölgesel büyüme |
| 4 | Değişim payı yaklaşımı (Shift-share Analysis) |
| 5 | Girdi-Çıktı Analizi: Temelleri ve Yapısı |
| 6 | Girdi-Çıktı Analizi: Uygulamaları ve Uzantıları |
| 8 | Yer Seçimi Teorileri ve Modelleri: Weber, Christaller, Losch modelleri. |
| 9 | Potansiyel ve Mekânsal Etkileşim Modelleri |
| 10 | Mekânsal Ekonometriye Giriş |
| 11 | Temel mekânsal regresyon modelleri (SAR, SEM) |
| 12 | Sürdürülebilir kalkınma için bölgesel göstergeler ve analizler. |
| 13 | Saha Çalışmaları ve Proje Sunumları |
| 14 | Saha Çalışmaları ve Proje Sunumları |
| |
| Kaynaklar: |
| Anselin, L. (1995). Spatial Econometrics: Methods and Models. Kluwer Academic Publishers.
Isard, W. (1960). Methods of Regional Analysis: An Introduction to Regional Science. MIT Press.
Fischer, M. M., & Nijkamp, P. (Eds.). (2014). Handbook of Regional Science. Springer.
|
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| LeSage, J., & Pace, R.K. (2009). Introduction to Spatial Econometrics. CRC Press. |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Ders teorik anlatımlar ile uygulamalı çözümlemeleri birlikte içerecek şekilde yürütülür. Öğrencilerden, hem ders materyallerine hâkim olmaları hem de vaka analizleri ve veri temelli uygulamalar yoluyla aktif katılım göstermeleri beklenir. Grup tartışmaları, bireysel sunumlar ve dönemsel projelerle eleştirel düşünme ve analitik becerilerin geliştirilmesi hedeflenmektedir. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav I | 1 | %25 |
| Final Sınavı | 1 | %40 |
| Sözlü Sunum | 2 | %20 |
| Sınıf Tartışmaları | 5 | %15 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,50 | 21,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 10,00 | 10,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,50 | 21,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 2 | 15,00 | 30,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 45,00 | 45,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur. | 2 |
| 2 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur. | 1 |
| 3 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur. | 4 |
| 4 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur. | 4 |
| 5 | Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur. | 2 |
| 6 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir. | 2 |
| 7 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir. | 2 |
| 8 | Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur. | 4 |
| 9 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir. | 1 |
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir. | 2 |
| 11 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | 1 |
| 12 | Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir. | 3 |
| 13 | Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir. | 2 |
| 14 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir. | 2 |
| 15 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir. | 3 |