Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Engelsiz Yapılı Çevreler ve Kapsayıcı Tasarım | DSGN 621 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İnsan ve yapılı çevre ile kurduğu ilişkide karşılaşabilecekleri problemler ve bunlara karşı alınabilecek önlemleri tartışabilirler |
2. Yapılı çevrede kapsayıcılığın ve erişimin artması için gerekli düzenlemeleri tartışabilirler |
3. Erişilebilir ve kapsayıcı tasarım / mekan tartışmaları yapabilirler |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Kapsayıcı tasarım, bir ürünün, hizmetin veya ortamın mümkün olduğu kadar çok insan için, özellikle de geleneksel olarak bir arayüzü kullanma veya bir ortamda gezinme olanağından dışlanan gruplar için kullanılabilir olacak şekilde tasarlandığı bir tasarım sürecidir. Ders, engelsiz ortamlarla ilgili kavramların anlaşılmasını teşvik eder ve öğrencilerin bu alanda araştırma yapmalarını gerektirir. Ders sırasında, seçilen bina için önerilerde bulunmak için bulguları geliştirecekler. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu ders kapsamında süreçte yapay zekadan sınırlı ve etik bir şekilde faydalanılması teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan - bunu uygun biçimde belirterek ve kaynak göstererek - destek alabilirler. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş ve Ders Tanımı |
2 | Ergonomi ve Erişilebilirlik: Tartışma |
3 | Engelsiz / Kapsayıcı Tasarım: Tartışma |
4 | Engelsiz / Kapsayıcı Tasarım: Ev Ortamları |
5 | Engelsiz / Kapsayıcı Tasarım: Ofis Tasarımı |
6 | Engelsiz / Kapsayıcı Tasarım Hastane Tasarımı |
7 | Engelsiz / Kapsayıcı Tasarım Havaalanı Tasarımı |
8 | Engelsiz / Kapsayıcı Tasarım Alışveriş Merkezi Tasarımı |
9 | Ön araştırmalar: Öğrencilerin saha çalışması için önerilerinin tartışılması |
10 | Revize edilmiş önerilerin tartışılması |
11 | SUNUM |
12 | Tartışma ve eleştiriler |
13 | Tartışma ve eleştiriler |
14 | Teslim öncesi son kritikler |
|
Kaynaklar: |
Inclusive Design: Designing and Developing Accessible Environments - Robert Imrie, Peter A. Hall (2001).
Inclusive Design: A Universal Need - Linda L. Nussbaumer (2012).
Mismatch: How Inclusion Shapes Design - Kat Holmes (2018). |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Sınıf içi Yüzyüze konu aktarımı ve tartışmalar |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Projesi | 1 | %50 |
Haftalık Çalışmalar | 10 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım alanındaki güncel kavramlar, tartışmalar ve gelişmeleri içeren bilgileri, alanın gerektirdiği düzeyde özgün ve yaratıcı bir yaklaşımla uzmanlık düzeyinde derinleştirebilme ve alanına yenilikçi katkılar sağlayacak yeni bilgiler üretebilme. | 4 |
2 | Tasarım alanında geliştirilen düşünce, yöntem ve teorileri eleştirel bir yaklaşımla analiz ederek sentezleyebilme; bilimsel yöntemlerle veri toplama, analiz etme, yorumlama ve bunları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanabilme. | 4 |
3 | Tasarım alanıyla ilgili özgün bilimsel çalışmalar gerçekleştirebilme; alanında en az bir bilimsel çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak bilimsel bilginin sınırlarını genişletebilme ve alanın ilerlemesine katkıda bulunabilme. | 3 |
4 | Tasarım alanıyla ilgili özgün fikir, bulgu ve değerlendirmeleri akademik ortamlarda ve mesleki platformlarda açık ve sistematik bir biçimde sunabilme, tartışabilme ve alanındaki yetkinliğini savunabilme. | 3 |
5 | Tasarım alanındaki özgün çalışmaları bağımsız olarak planlayıp yönetebilme, bilişim ve iletişim teknolojilerini üst düzeyde kullanarak tasarım süreçlerini etkin şekilde yürütme ve sonuçları uzmanlık düzeyinde değerlendirebilme. | 3 |
6 | Çok disiplinli araştırma ortamlarında evrensel, sosyal ve çevresel etkileri göz önünde bulundurarak liderlik yapabilme, karşılaşılan sorunları çözmede stratejik kararlar alabilme, akademik çalışmalarda sosyal ve etik sorumlulukları göz önünde tutarak özgün sonuçlar üretebilme. | 3 |
7 | En az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde İngilizce kullanarak, tasarım alanındaki uluslararası literatürü takip edebilme, akademik ve mesleki iletişim kurabilme ve çalışmaları uluslararası düzeyde etkin biçimde paylaşabilme. | 2 |