PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Engelsiz Yapılı Çevreler ve Kapsayıcı TasarımDSGN 6213 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İnsan ve yapılı çevre ile kurduğu ilişkide karşılaşabilecekleri problemler ve bunlara karşı alınabilecek önlemleri tartışabilirler
2. Yapılı çevrede kapsayıcılığın ve erişimin artması için gerekli düzenlemeleri tartışabilirler
3. Erişilebilir ve kapsayıcı tasarım / mekan tartışmaları yapabilirler
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Kapsayıcı tasarım, bir ürünün, hizmetin veya ortamın mümkün olduğu kadar çok insan için, özellikle de geleneksel olarak bir arayüzü kullanma veya bir ortamda gezinme olanağından dışlanan gruplar için kullanılabilir olacak şekilde tasarlandığı bir tasarım sürecidir. Ders, engelsiz ortamlarla ilgili kavramların anlaşılmasını teşvik eder ve öğrencilerin bu alanda araştırma yapmalarını gerektirir. Ders sırasında, seçilen bina için önerilerde bulunmak için bulguları geliştirecekler.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu ders kapsamında süreçte yapay zekadan sınırlı ve etik bir şekilde faydalanılması teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan - bunu uygun biçimde belirterek ve kaynak göstererek - destek alabilirler.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse Giriş ve Ders Tanımı
2Ergonomi ve Erişilebilirlik: Tartışma
3Engelsiz / Kapsayıcı Tasarım: Tartışma
4Engelsiz / Kapsayıcı Tasarım: Ev Ortamları
5Engelsiz / Kapsayıcı Tasarım: Ofis Tasarımı
6Engelsiz / Kapsayıcı Tasarım Hastane Tasarımı
7Engelsiz / Kapsayıcı Tasarım Havaalanı Tasarımı
8Engelsiz / Kapsayıcı Tasarım Alışveriş Merkezi Tasarımı
9Ön araştırmalar: Öğrencilerin saha çalışması için önerilerinin tartışılması
10Revize edilmiş önerilerin tartışılması
11SUNUM
12Tartışma ve eleştiriler
13Tartışma ve eleştiriler
14Teslim öncesi son kritikler
 
Kaynaklar:
Inclusive Design: Designing and Developing Accessible Environments - Robert Imrie, Peter A. Hall (2001). Inclusive Design: A Universal Need - Linda L. Nussbaumer (2012). Mismatch: How Inclusion Shapes Design - Kat Holmes (2018).
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Sınıf içi Yüzyüze konu aktarımı ve tartışmalar
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Projesi1%50
Haftalık Çalışmalar10%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Tasarım alanındaki güncel kavramlar, tartışmalar ve gelişmeleri içeren bilgileri, alanın gerektirdiği düzeyde özgün ve yaratıcı bir yaklaşımla uzmanlık düzeyinde derinleştirebilme ve alanına yenilikçi katkılar sağlayacak yeni bilgiler üretebilme.4
2Tasarım alanında geliştirilen düşünce, yöntem ve teorileri eleştirel bir yaklaşımla analiz ederek sentezleyebilme; bilimsel yöntemlerle veri toplama, analiz etme, yorumlama ve bunları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanabilme.4
3Tasarım alanıyla ilgili özgün bilimsel çalışmalar gerçekleştirebilme; alanında en az bir bilimsel çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak bilimsel bilginin sınırlarını genişletebilme ve alanın ilerlemesine katkıda bulunabilme.3
4Tasarım alanıyla ilgili özgün fikir, bulgu ve değerlendirmeleri akademik ortamlarda ve mesleki platformlarda açık ve sistematik bir biçimde sunabilme, tartışabilme ve alanındaki yetkinliğini savunabilme.3
5Tasarım alanındaki özgün çalışmaları bağımsız olarak planlayıp yönetebilme, bilişim ve iletişim teknolojilerini üst düzeyde kullanarak tasarım süreçlerini etkin şekilde yürütme ve sonuçları uzmanlık düzeyinde değerlendirebilme.3
6Çok disiplinli araştırma ortamlarında evrensel, sosyal ve çevresel etkileri göz önünde bulundurarak liderlik yapabilme, karşılaşılan sorunları çözmede stratejik kararlar alabilme, akademik çalışmalarda sosyal ve etik sorumlulukları göz önünde tutarak özgün sonuçlar üretebilme.3
7En az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde İngilizce kullanarak, tasarım alanındaki uluslararası literatürü takip edebilme, akademik ve mesleki iletişim kurabilme ve çalışmaları uluslararası düzeyde etkin biçimde paylaşabilme.2