PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Çevre PlanlamasıKENT 5643 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Çevre koruma planlamasının teorisi ve tarihi
2. Tüm koruma alanlarında planlama, özellikle çevre koruma (Milli Parklar, Tabiat Parkları, Doğal Sit Alanları, doğal, tarihi ve arkeolojik alanlarda koruma planlaması.
3. Çevre Planları kapsamında Çevre Hukuku ile ilgili konular
4. Çevre yasalarının temel ilkeleri, kapsamı ve amacı hakkında bilgi
5. Büyükşehir ve illerdeki su, hava, toprak kirliliği ve bunları çözmenin planlama metodolojisi,
6. Doğal/tarihi/kültürel ve arkeolojik alanların korunması, iyi ve kötü örneklerden ders çıkarma
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu dersin amacı, **“Çevre Planlaması”**nın yasal çerçevesini üst ölçekten alt ölçeğe kadar incelemek ve bu çerçeveye odaklanmaktır. Anayasadan başlanarak, Çevre Kanunu (2872), Milli Parklar Kanunu (2873), Orman Kanunu (6831), Kıyı Kanunu (3621), Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu (2863) ve ilgili yönetmeliklerle ilgili ulusal ve uluslararası örnekler üzerinden teknik, hukuki ve kurumsal bilgiler verilmesi amaçlanmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Dersin tanıtımı, Doğal Çevre Planlaması ile ilgili yasalar, Tarihi ve arkeolojik planlama ile ilgili yasalar.
2Tarihi Ve Doğal Çevre Koruma Planlaması, Vaka: Eski Ankara (Ulus-Kale)
3Tarihi, Arkeolojik Ve Doğal Çevre Koruma Planlaması, Vaka: Pergamon (Bergama)
4Tarihi, Arkeolojik Ve Doğal Çevre Koruma Planlaması, Vaka: Konya Tarihi Kent Merkezi
5Tarihi, Arkeolojik Ve Doğal Çevre Koruma Planlaması, Vaka: Antalya Metropoliten Alanı Çevre Ana Planı (1/100 000-1/25 000)
6Ara Sınav
7Doğal Ve Arkeolojik Alan Koruma Planlaması, Vakalar: Antalya Perge Antik Kenti – Kaş (Antiphellos Antik Kenti) Ödev Sunumu Ve Tartışma (1)
8Milli Parklar Uzun Vadeli Kalkınma Planlaması Vakaları: Munzur Milli Parkı, Tunceli – Kızılcahamam Soğuksu Tabiat Parkı Ödev Sunumu Ve Tartışma (2)
9Yerel Parklar Koruma Planlaması Vaka: Bolu, Abant Tabiat Parkı / Antalya Güver Kanyonu Tabiat Parkı Ödev Sunumu ve Tartışma (3)
10Çevre Düzenleme Ana Planları Örneği: Bolu – Düzce İl Ana Planları (1/100 000) Ödev Sunumu ve Tartışma (4)
11Çevre Düzenleme Ana Planları Örneği: Zonguldak-Bartin-Karabük İl Ana Planları (1/100 000) Ödev Sunumu ve Tartışma (5)
12Özel Çevre Koruma Alanı Planlama Örneği: Likya'nın Başkenti Patara. Ödev Sunumu ve Tartışma (6)
13Ajloun, Ain Janna ve Anjara İçin Kontrollü Kentsel Büyüme ve Turizm Gelişimi Çalışması Ödev Sunumu ve Tartışma (7)
14Final Sınavı
 
Kaynaklar:
Ruşen Keleş, Can Hamamcı, Aykut Çoban, ÇEVRE POLİTİKASI İmge Kitapevi 2015 978975533439 Mehmet Tunçer Tarihi Çevre Yokolurken ALTER YAY. 2015 6054922239 Zeynep Ahunbay Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon YEM YAYINLARI- 2017 6054793655 Nükhet Turgut ÇEVRE HUKUKU Savaş Yayınları 2001 9789758752713
 
Diğer Kaynaklar:
-Mehmet Tunçer DÜNDEN BUGÜNE KÜLTÜREL MİRAS VE KORUMA Gazi Kitapevi 2017 9786053445227 Remzi Özmen ÇEVRE KANUNU VE İLGİLİ MEVZUAT Seçkin Yayınevi, 2007
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders anlatımı, literatür taraması, örnek projeler bazında çevre koruma ve planlamasının anlatılması. Dönem ödevleri ile belirli önemli çevresel sorunların araştırılması ve değerlendirilmesi.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%30
Aktiviteler1%30
Sınıf Katılımı14%10
Final Sınavı1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur.3
2Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur.4
3Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur.4
4Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur.2
5Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur.2
6Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir.4
7Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir.4
8Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur.3
9Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir.4
10Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir.0
11Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir.4
12Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir.3
13Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir.4
14Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir.3
15Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir.4