PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yapay Sinir AğlarıCENG 6233 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Nöron modelleri ve öğrenme kuralları için biyolojik ve matematiksel motivasyonları açıklar.
2. Derin öğrenmede kullanılan geri yayılım ve eğim tabanlı optimizasyon algoritmalarını kullanır
3. Çok katmanlı algılayıcıları (MLP'ler), evrişimli sinir ağlarını (CNN'ler), yinelemeli sinir ağlarını (RNN'ler/LSTM'ler/GRU'lar) ve dikkat/dönüştürücü modellerini uygular.
4. Kapasite, aşırı uyum, düzenleme ve genelleme konularını analiz eder
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Neural Computing presents the theoretical foundations and practical implementations of artificial neural networks (ANNs). The course combines mathematical depth, encompassing learning theory, optimization, and generalization, with practical coding in Python (NumPy / Keras). The students will engage in the construction, training, and evaluation of neural architectures for a variety of real-world problems.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenciler ödevler ve projeler dahil olmak üzere ders çalışmalarını desteklemek için üretken AI araçlarını kullanmaya teşvik edilir. Bu araçlar teorik kavramları analiz etmeye, pratik sonuçları değerlendirmeye ve problem çözme becerilerini geliştirmeye yardımcı olabilir. Ancak, bağımsız çalışmaların yerine geçen araçlar olarak değil, araçlar olarak görülmelidirler. Öğrenciler, AI tarafından üretilen içeriği eleştirel bir şekilde değerlendirmelidir, çünkü bu tür araçlar yanıltıcı bilgiler üretebilir veya var olmayan kaynaklara atıfta bulunabilir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Biyolojik nöron modeline giriş
2Doğrusal Yapay Ağlar , Hebbian Öğrenme
3Derin Sinir Ağları (Geri Yayılım, XOR Problemi, Çok Katmanlı Perceptron)
4Derin Sinir Ağları II (Çıkışlar ve Kayıp Fonksiyonları, Aktivasyon Fonksiyonları)
5Düzenlileştirme (Erken Durdurma, Ensemble Yöntemleri, Dropout, Veri Artırma)
6Optimizasyon: Dışbükeylik ve Yakınsaklık
7Convolutional Neural Networks
8Convolutional Neural Networks II
9 Tekrarlayan Ağlar (LSTM & GRU, Sequence Modelling)
10Transformatörler (Kendi kendine dikkat, konumsal kodlamalar)
11Gözetimsiz ve Öz-Gözetimli Öğrenme Oto kodlayıcılar, VAE'ler, karşılaştırmalı öğrenme
12Proje Sunumları
13Proje Sunumları
 
Kaynaklar:
Neural Networks: A Practical Guide for Understanding and Programming Neural Networks and Useful Insights for Inspiring Reinvention
 
Diğer Kaynaklar:
Neural Network Programming with Java, Alan Souza (Author), Fábio Soares (Author), Packt Publishing (February 4, 2016)
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftalık 3 saat teori
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%25
Final Sınavı1%25
Proje2%20
Ödev4%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.3
2Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.2
3Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.3
5Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
6Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
7Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
8 Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
9Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
10Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
11Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.2