Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Çizge Teorisi | CENG 612 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Grafiklerin, yönlendirilmiş grafiklerin ve ağırlıklı grafiklerin temel kavramlarını tanımlayabilir: Kenarları ve köşeleri belirleyerek bir grafiği tanımlar. Bir köşenin derecesini bulur. El sıkışma lemmasını ifade eder ve ispatlar. |
2. Özellikle ağaçlarda iki taraflı grafiklerin özelliklerini tanımlayabilme: İki taraflı grafikleri tanımlar. Ağaçların temel özelliklerini listeler. Cayley Teoremini ifade eder ve kanıtlar. |
3. Renklendirme kavramını ve teorisini anlayabilir: 4-renk problemini açıklar; Köşelerin renklendirilmesiyle ilgili temel sonuçları açıklar; Kromatik polinomları tanımlar. |
4. Euler ve Hamilton grafiklerini anlayabilir: Euler grafiklerini tanımlar; Hamilton grafiklerini tanımlar; Euler ve Hamilton grafikleriyle ilgili temel sonuçları açıklar. |
5. Düzlemsel grafik kavramını ve teorisini anlayabilir: Düzlemsel grafik kavramını açıklar; Euler formülünü kanıtlar; Dual grafikleri açıklar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Yönlendirilmiş ve yönlendirilmemiş grafikler; yollar, döngüler, ağaçlar, Euler döngüleri, eşleştirmeler ve örtmeler, bağlantısallık, Menger Teoremi, ağ akışı, renklendirme, düzlemsellik, bilgisayar, bilim ve mühendisliğe uygulamaları. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler, ders ödevleri ve projelerinde destekleyici bir araç olarak üretken yapay zekâ (YZ) araçlarını kullanabilirler. Ancak bu araçlar, bağımsız çalışmanın yerine geçmemeli, yalnızca yardımcı olarak görülmelidir. Yapay zekâ tarafından üretilen bilgilerin ve kaynakların doğruluğunu kontrol etmek öğrencilerin sorumluluğundadır, çünkü:
- Yapay zekâ araçları yanlış veya yanıltıcı bilgiler üretebilir ve var olmayan kaynaklara atıfta bulunabilir.
- Yapay zekâ tarafından üretilen içerikler, fikrî mülkiyetleri uygun şekilde atıfta bulunmadan kullanabilir ve bu durum etik sorunlara yol açabilir.
- Yapay zekâ desteğiyle oluşturulan her türlü içerik veya kod, uygun şekilde kaynak gösterilerek referans verilmelidir.
- Yapay zekâ tarafından üretilen içeriğin nasıl kaynak gösterileceği ile ilgili yönergeler için aşağıdaki kaynağa başvurabilirsiniz:
Chicago Atıf Sistemi – Yapay Zekâ İçeriklerinin Kaynak Gösterimi (https://www.chicagomanualofstyle.org/qanda/data/faq/topics/Documentation/faq0422.htm) |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Grafiklerin temel kavramları |
2 | Ağaçlar |
3 | Eşleştirme ve Kapsama |
4 | Bağlantı |
5 | Ağ Akışı |
6 | Renklendirme |
7 | Düzlemsellik |
8 | Arasınav |
9 | Grafik teorisinin uygulamalarına ilişkin öğrenci projeleri |
|
Kaynaklar: |
D.B. West, Introduction to Graph Theory, Prentice Hall. |
|
Diğer Kaynaklar: |
1. J.A.Bondy and U.S.R.Murty: Graph Theory, Springer.
2. R.Diestel: Graph Theory, Springer. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, Proje, Atamalar ve Sınavlar. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ödev | 3 | %15 |
Proje | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|