| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Benzetim Modelleme ve Analiz | IE 527 | | 1 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. rasgele sayı üreteçlerinin nasıl çalıştığını, istatistiksel olarak kabul edilebilir rastgele sayılar üretmek için hangi koşulların yerine getirileceğini ve nasıl test edileceğini anlar |
| 2. istatistiksel yöntemler ve araçlar kullanarak sürekli ve ayrık giriş olasılık dağılımlarının nasıl seçileceğini öğrenirler |
| 3. rastgele sayı üreteci verildiğinde, giriş olasılık dağılımlarından sürekli ve ayrık rassal değişkenlerin nasıl üretileceğini öğrenirler |
| 4. Benzetim modellemesinde geçerlemenin önemini kavrarlar |
| 5. benzetim çıktı analizi gereksinimlerini anlamak ve sonlu ve kararlı durum benzetimleri için istatistiksel çıktı analizi yöntemlerini uygularlar |
| 6. bir araştırma çalışmasında benzetimi kullanabilmek için benzetime özgü istatistiksel yöntemleri öğrenirler |
| 7. benzetim ve benzetim optimizasyonu kavramları ile ilgili deneysel tasarım konularını anlarlar |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Benzetim metodolojisi; Benzetim araçlarına genel bir bakış; model formülasyonu; girdi olasılık dağılımlarının seçimi, parametre belirleme ve seçilen dağılımın uygunluğu; rassal değişkenlerin üretilmesi ve test edilmesi; model geçerleme; benzetim sonuçlarının istatistik analizi; sapma azaltma teknikleri; deney tasarımı ve analizi; performans tahmini ve değişik politikaların karşılaştırılması; benzetim modellemesinin imalat, malzeme taşıma, lojistik ve servis sistemleri üzerine yapılmış uygulamaları. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur. |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Benzetim metodolojisi ve onun diğer tekniklerle katşılaştırılması |
| 2 | Benzetim araçlarına genel bir bakış |
| 3 | Model formülasyonu |
| 4 | Girdi dağılımlarını seçmek, parametre kestirimi ve dağılım uyumu |
| 5 | Rastgele sayı üretmek ve test etmek |
| 6 | Model geçerlemesi |
| 7 | Benzetim çıktısının istatistksel analizi |
| 8 | Varyans düşürme teknikleri |
| 9 | Deney tasarımı ve analizi |
| 10 | Kestirim için benzetim kullanımı |
| 11 | Politikaları karşılaştırmak için benzetim kullanımı |
| 12 | İmalat sistemlerinde benzetim modellemesi uygulamaları |
| 13 | Malzeme taşıma ve lojistik sistemlerinde benzetim uygulamaları |
| 14 | Servis sistemlerinde benzetim uygulamaları |
| |
| Kaynaklar: |
| • Averill M. Law, Simulation Modeling and Analysis, (5th edition), McGraw-Hill, 2015,
ISBN: 0073401323 |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| • Jerry Banks, John S. Carson II, Barry L. Nelson, David M. Nicol, Discrete-Event System Simulation, (5th Edition), Prenitce Hall, 2009,
ISBN: 978-0136062127
• W. David Kelton, Randall Sadowski, Nancy Zupick, Simulation with ARENA, 6 edition Mc Graw Hill, 2014, ISBN: 0073259896
|
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| • Haftada 3 saat ders. Öğrencilere sınıf çalışmalarını desteklemek için ödev ve tamamlayıcı bir çalışma verilir.
• Proje çalışması çeşitli aşamaları bulunan tek bir çalışmadır: Kavramsal tasarım, Girdi modellemesi, Çıktı analizi. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ödev | 2 | %20 |
| Ara Sınav | 1 | %30 |
| Proje | 1 | %20 |
| Final Sınavı | 1 | %30 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 5,00 | 70,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 1 | 15,00 | 15,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 30,00 | 30,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 30,00 | 30,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | 3 |
| 2 | Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. Yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 2 |
| 3 | Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, bileşen veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir ve uygular. | 2 |
| 4 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 3 |
| 5 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | 2 |
| 6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 0 |
| 7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | 0 |
| 8 | Bir yabancı dili (özellikle İngilizceyi) en az Avrupa Dili Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 1 |