Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Çevre Koruma, Sağlıklaştırma Ve Restorasyon | KENT 548 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Genel anlamda "koruma ve restorasyon" nedir? Avrupa'da ve Türkiye'de, tarihi çevre koruma bilinci ve kaygısının gelişimi, ilgili yasal çerçeve |
2. Kentsel sit alanlarında 2863 sayılı kanun uyarınca koruma amaçlı imar planı yapımı, yöntemi, araştırma ve planlama teknikleri, kentsel dönüşüm alanlarında koruma ve yenileme teknikleri |
3. Arkeolojik alan planlaması teknikleri, amaç, hedef ve ilkeleri, arkeolojik alanlarda yönetim planı yapım ve yöntemleri, teknikleri |
4. UNESCO Miras Listesine giren ve girme aşamasındaki koruma alanlarındaki çalışmalar ve koruma politikaları, kültürel miras ve kent ilişkileri, kentsel dönüşüm alanlarında koruma |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | None |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | None |
|
Dersin Tanımı:
Tarihsel, kültürel, kentsel ve arkeolojik alanlar kentlerimizin korunması gerekli en önemli çekirdeğini oluşturmaktadır. Bu alanlar günümüzde çeşitli nedenlerle korunamamakta ve tahrip edilmektedir. Bu kapsamda Ankara, Bergama, Afyon, Konya, Patara, kaş, Niğde kalesi, Kayseri talas, Antalya perge, Şanlıurfa, Amasra, uçhisar, Ürdün ve diğer örnekler bazında hazırlanmış ve yürürlükte olan koruma planları ve dönüşüm projeleri hakkında bilgi verilecektir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Genel anlamda "koruma ve restorasyon" nedir? Tarihi çevre, arkeolojik alan, kentsel ve doğal sit alanı tanımları. |
2 | Avrupada ve Türkiyede, tarihi çevre bilinci ve kaygısının gelişimi |
3 | Koruma ile ilgili yasal çerçeve, 2863 sayılı kültür ve tabiat varlıklarını koruma kanunu ve ilgili yönetmelikler |
4 | Koruma planlaması yöntem ve teknikleri: araştırma, analiz ve değerlendirme aşamaları |
5 | Koruma planlaması yöntem ve teknikleri: senaryolar, plan seçenekleri geliştirilmesi ve nazım plan aşamaları |
6 | Koruma planlaması yöntem ve teknikleri: koruma amaçlı planlama, koruma politikaları |
7 | Koruma örnekleri: eski Ankara, Ulus tarihi kent merkezi koruma amaçlı planlama çalışmaları |
8 | Koruma örnekleri: Ankara Hacıbayram ve Kaleiçi Koruma Amaçlı Planlama Çalışmaları |
9 | Koruma örnekleri: UNESCO Dünya Mirası Bergama Koruma Planlaması ve Yönetim Planı |
10 | Koruma örnekleri: Konya Koruma Planlaması ve Koruma Amaçlı Kentsel Tasarım Projeleri |
11 | Koruma örnekleri: Patara ÖÇKB Yönetim Planı, Patara ve Kaş Arkeolojik Sit Alanı Koruma Planlaması ve Gelemiş Koruma Planı |
12 | Koruma örnekleri: Amman Ajloun, Anjara ve Ain Jenna Koruma Planlaması Çalışmaları (Dünya Bankası Projesi) |
13 | Tarihsel çevre (kentsel sit alanları) koruma politikaları bağlamında ülkedeki sorunlar ve çözüm önerileri, kentsel dönüşüm alanlarındaki sorunlar ve çözümleri |
14 | Tarihsel çevre (arkeolojik sit alanları) koruma politikaları bağlamında ülkedeki sorunlar ve çözüm önerileri |
|
Kaynaklar: |
Mehmet Tunçer (2000). Tarihsel Çevre Koruma Politikaları Ankara. Kültür Bakanlığı. ISBN: 975-17-2529-1
Mehmet Tunçer (2014). Tarihi Çevre Yokolurken. Alter Yayın. ISBN:6054922239
Zeynep Ahunbay (2017). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon. Yem Yayınları. ISBN: 6054793655 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Cevat Erder (1971). Tarihi Çevre Kaygısı. ODTÜ Mimarlık Fakültesi. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Kentsel koruma ve yenileme dersi:
(a) konunun ders olarak anlatılması,
(b) örneklerin bazılarının gezilmesi,
(c) küçük ölçekli koruma amaçlı kentsel tasarım planı hazırlanması ve
(d) dönem ödevi ile bu ödevlerin sunulması,
olarak kurgulanmıştır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %70 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |