| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Ergonomi | İSG 510 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. İnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini, fizyolojik kapasite ve toleranslarını tanımlar |
| 2. Endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psiko-sosyal stresler karşısında sistem verimliliğini sürdürücü politikalarının neler olabileceğini araştırır ve analiz eder |
| 3. İnsan-makine-çevre uyumunun hangi koşullara bağlı olduğunu tartışır |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
İnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini,fizyolojik kapasite ve toleranslarını gözönünde tutarak endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psikososyal stresler karşısında sistem verimliliği ve insan-makine-çevre uyumunun temel yasalarını ortaya koymaya çalışalarak çok disiplinli bir araştırma ve geliştirme alanıyla bu konuda bilgi sahibi olma ve bunun işyerinde pratik olarak kullanma becerisine sahip olma amaçlanmaktadır. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında, literatür araştırma süreçlerinde üretken yapay zeka araçlarının destekleyici olarak kullanılmasına izin verilmektedir. Ayrıca, öğrencilere, bu araçların etik ve akademik çerçevede nasıl kullanılacağı konusunda temel farkındalık kazandırılması da amaçlanmaktadır.
|
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Ergonominin Tarihsel Gelişimi, Dünyada ve Türkiye'de Ergonomi |
| 2 | Ergonomide Temel Kavramlar |
| 3 | İnsan Vücudunun Anatomi ve Fizyolojisi |
| 4 | Çalışma Yerinin Ergonomik Düzenlenmesi |
| 5 | Antropometrik İşyeri Düzenleme |
| 6 | Antropometrik İşyeri Düzenleme(Çalışma Duruşları) |
| 7 | Fiziksel İşyeri Düzenleme: Gürültü |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Fiziksel İşyeri Düzenleme: Aydınlatma |
| 10 | Fiziksel İşyeri Düzenleme: İklimlendirme |
| 11 | Psikolojik İşyeri Düzenleme |
| 12 | Bilgiye Dayalı İşyeri Düzenleme |
| 13 | Güvenliğe Dayalı İşyeri Düzenleme |
| 14 | Mesleki Hastalıklarda ve İş Organizasyonunda Ergonomi |
| |
| Kaynaklar: |
| Özkul, A. Ekrem (1996) Ergonomi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir. |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| 14 haftalık akademik yarıyıl boyunca haftada 3 saatlik anlatım, sunum ve görsel tanıtımlarla ders ilerler. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %40 |
| Final Sınavı | 1 | %60 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 50,00 | 50,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 70,00 | 70,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Temel mühendislik, hukuk, yönetim, iş güvenliği ve işçi sağlığı konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak | 0 |
| 2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme,ve çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | 0 |
| 3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini etkin kullanabilmek | 0 |
| 4 | Mesleki ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takım çalışmalarında sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak | 0 |
| 5 | Tarihi değerlere saygılı,sosyal sorumluluk ve mesleki etik bilincine sahip olmak | 0 |
| 6 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak | 0 |
| 7 | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak | 0 |
| 8 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim olmak | 0 |
| 9 | Yaşam boyu öğrenme ve kendini sürekli yenileme bilincine sahip olmak | 0 |
| 10 | Mesleğin gerektirdiği temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olmak. | 0 |