Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Tarihi Binaların ve Çevresinin Analizi ve Değerlendirilmesi | IAGR 521 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Restorasyon projeleri için ön koşul olan yapı analiz yöntemlerinin öğrenilmesi. |
2. Restitüsyon ve restorasyon projelerine başlamadan önce yapılması gereken detaylı kayıt, dokümantasyon ve analiz yöntemlerinin öğrenilmesi. |
3. Restorasyon proje ve uygulamalarının iç mekanlarını bilinçli ve kusursuz bir şekilde kontrol edebilme, denetleyebilme ve eleştirebilme yeteneği. |
4. İç mekan yapı analizi yapabilme yeteneği kazanılması. |
5. Tarihi yapıların mekanlarının, yapı elemanlarının ve malzemelerinin nitel ve nicel yönlerinin bilgisayar destekli değerlendirilmesini yapabilme becerisi. |
6. Tarihi yapıların iç mekanlarında meydana gelen değişiklik ve bozulmaların nedenlerini ve sonuçlarını belirleyebilme yeteneği. |
7. Tarihi yapıların iç mekanlarının değişim-bozulma haritalarını hazırlama becerisi |
8. Toplanan verileri analiz etme, çeşitli bilgi ve fikirleri sentezleme ve bulguları yorumlama yeteneği; ve bunları iç mimari tasarım sürecinde kullanma yeteneği |
9. Yapılı çevrenin genel anlayışını, gereksinimlerini ve kurallarını tanımlayabilme yeteneği. |
10. Tasarım fikirlerini, analizlerini, bulgularını, önerilerini ve değerlendirmelerini uygun görsel medya ile sunabilme ve gerektiğinde raporlayabilme becerisi. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Tarihi yapılar ve hatta yakın zamanda inşa edilmiş yapılar mimari bir nitelik taşımanın yanı sıra fiziksel özellikleri, işlevi, ait olduğu toplumun yaşam biçimi, mimari anlamı, strüktürü, toplumsal yapısı ve iklim, topoğrafya, jeoloji ve yapılı çevre gibi çevreye verilen yerel tepkiler hakkında da birçok bilgi içerir. Bu değerler, bu binaları kültürel miraslarının bir parçası haline getirir, bu nedenle korunmalıdırlar. Bu bakış açısına uygun olarak, tarihsel/kültürel açıdan değerli bir yapılı çevrenin, gelecekteki değişim ve bozulmalara veya restorasyonlara yardımcı olmak için uluslararası kurallara göre analizi ile ilgili yöntemler derste işlenir, anlatılır ve uygulamalar üzerinden tartışılır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bibliyometrik analiz, kaynakların bulunması, güncel grafik belgeleme ve ölçüm yöntemleri hususunda yapay zeka kullanılır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders konusu ve uygulamasının tanıtımı |
2 | Koruma ve restorasyon teorisine giriş + tartışma |
3 | “The Architect’s Remodeling, Renovation & Restoration Handbook” kitabı takip edilerek ders anlatımı |
4 | “The Architect’s Remodeling, Renovation & Restoration Handbook” kitabı takip edilerek ders anlatımı |
5 | “Visual Investigation Techniques of Monumental Buildings Case Study: Archangles Church” kitabı takip edilerek ders anlatımı |
6 | “Visual Investigation Techniques of Monumental Buildings Case Study: Archangles Church” kitabı takip edilerek ders anlatımı |
7 | Teknik Çözümleme / Ölçüm Gereçlerin Tanıtılması, Ölçümde Kullanılan Teknikler, Plan, Kesit ve Cephe Ölçüm Teknikleri, Gerekli Ölçeklerde Rölöve Çizimi Hazırlanması |
8 | Rölövesi verilen bir tarihi yapının rölöve, fotoğraf, arazi çalışması ölçü ve krokilerilerini kapsayan dokümanların sistematik çözümleme yapılması amacıyla öğencilere verilerek açıklama yapılması |
9 | Rölövesi verilen tarihi yapının analitik tanımlamasının yapılması |
10 | Rölövesi verilen tarihi yapının plan ve plan elemanlarının sistematik analizi. Rölövesi verilen tarihi yapının taşıyıcı ve taşıyıcı olmayan mimari elemanların sistematik analizi Rölövesi verilen tarihi yapının değişim ve bozulma analiz haritalarının hazırlaması |
11 | Rölövesi verilen tarihi yapının restitüsyonda kaynak kullanımı analizleri ve restitüsyon önerilerinin hazırlanması |
12 | İncelenen yapının hazırlanan analiz ve restitüsyon çalışmalarına yönelik eleştiriler |
13 | Ara çalışmaların teslimi ve sunumu. Ara çalışmalar üzerine eleştiriler |
14 | Alan çalışmalarının teslimi ve sunumu. Alan çalışmaları üzerine eleştiriler |
|
Kaynaklar: |
Yazar: Simmons, L. H,
Başlık: The Architect’s Remodeling, Renovation & Restoration Handbook
New York, USA,1989
Yazar: RICS professional guidance, global
Başlık: Measured surveys of land, buildings and utilities
Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS), 2014, ISBN 978 1 78321 064 0 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Yazar: Maryland Historical Trust Maryland Dep. of Planning
Başlık: Standards and Guidelines for Architectural and Historical Investigations in Maryland
Maryland Historical Trust, 2019, Standard and Guide
Yazar: ICOMOS
Başlık: Principles For The Analysis, Conservation And Structural Restoration Of Architectural Herıtage
https://www.icomos.org/images/DOCUMENTS/Charters/structures_e.pdf, 2003
Yazar: England
Başlık: Understanding Historic Buildings - A Guide to Good Recording Practice
YEM, Yayınevi, 2016. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat olan ders yüz yüze verilmektedir. Dersler, görsel materyallerle desteklenmektedir Öğretim politikası teorik materyalin anlatımı ve konuların öğrencilerle tartışılması, araştırma ve alan çalışmalarına dayanmaktadır. Araştırma ve alan çalışmaları üzerine dönem ödevleri hazırlamada bilgisayar kullanımı teşvik edilmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Araştırma | 1 | %30 |
Dönem Ödevi | 1 | %50 |
Sözlü Sunum | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İçmimarlık, iç mekân tasarımı ve ilişkili disiplinlerden edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme, bu bilgileri disiplinlerarası etkileşim içinde yorumlayarak yeni bilgiler oluşturabilme. | 4 |
2 | Bilimsel araştırma yöntemleri ile bilgiye ulaşabilme, veri toplama ve bu bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilme, içmimarlık alanında karşılaşılan sorunları çözümleyebilme. | 4 |
3 | Tasarım ve teori, renovasyon ve tarih, kentsel iç mekânlar, sosyal-psikolojik ve kültürel etmenler, ekolojik tasarım, akustik, aydınlatma ve renk, gelişmiş strüktürler ile yönetim ve pazarlama gibi konularda edindiği bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme ve bu çalışmaları etkin bir biçimde yürütebilme. | 4 |
4 | İçmimarlık alanında gerekli akademik personeli ve toplumun farklı taleplerini karşılayacak liderlik becerileri kazanarak uzmanlık gerektiren çalışmaları bağımsız olarak planlayabilme, yönetebilme ve bu süreçlerde aktif sorumluluk alabilme. | 4 |
5 | İçmimarlık alanında gerekli bilimsel ve teknolojik altyapıyı etkin bir şekilde kullanabilme; bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini tasarım süreçlerinde ve farklı disiplinlerdeki uygulamalarda kullanabilme. | 4 |
6 | İçmimarlık alanındaki güncel gelişmeler ışığında edindiği uzmanlık bilgilerini ve araştırma sonuçlarını alan içi ve dışı paydaşlara sistematik biçimde aktarabilme, mesleki ilişkileri yönlendiren normları eleştirel olarak değerlendirme ve gerektiğinde değiştirebilme. | 4 |
7 | En az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde İngilizce kullanarak alanındaki bilimsel gelişmeleri takip edebilme, sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 4 |