PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kuram TarihiIAGR 5053 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İç mekan tasarımı ve mimarlık disiplinlerine ait temel kuramsal yaklaşımları tarihsel süreç içinde tanımlayabilir ve açıklayabilir.
2. Tasarım kuramlarının tarihsel, toplumsal, kültürel ve teknolojik bağlamlar içinde nasıl şekillendiğini analiz edebilir.
3. Modernite, postmodernizm, yapısalcılık, fenomenoloji, sürdürülebilirlik ve eleştirel teori gibi yaklaşımların iç mekan tasarımına etkilerini değerlendirebilir.
4. Farklı dönemlerdeki kuramsal söylemleri karşılaştırarak günümüz tasarım pratikleriyle ilişkilerini kurabilir.
5. Interpret theoretical texts and generate critical insights applicable to interior design projects.
6. Tasarım sürecine kuramsal bilgi entegre etme becerisi geliştirerek araştırmaya dayalı yaratıcı çözümler önerebilir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, iç mekan tasarımı, mimarlık ve ilişkili disiplinlerdeki düşünce biçimlerinin tarihsel evrimini ele alır. Antik dönemden günümüze kadar gelen kuramsal yaklaşımlar, tarihsel, toplumsal, kültürel ve teknolojik bağlamlarıyla birlikte incelenir. Ders, modernite, postmodernizm, yapısalcılık, eleştirel teori, fenomenoloji, sürdürülebilirlik ve toplumsal cinsiyet gibi kuramsal perspektifleri iç mekan tasarımı bağlamında analiz etmeyi amaçlar. Teorilerin yalnızca tarihsel gelişimini değil, aynı zamanda güncel tasarım pratiği üzerindeki etkilerini de sorgulayan ders, öğrencilere eleştirel bakış geliştirme ve teoriyle pratik arasında köprü kurma yetisi kazandırır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenci çalışmasının herhangi bir bölümünün jeneratif bir AI aracı/LLM kullanılarak kopyalanmasına, literatür incelemesinin oluşturulmasına izin verilmez, çünkü bu dersin değerlendirme kriterlerine göre, öğrenci(ler) çalışmalarının öğrenciye özgü olması gerekmektedir ve çalışmanın doğruluğu, bütünlüğü ve geçerliliği öğrencinin sorumluluğudur. Ancak, standart akademik uygulama doğrultusunda, bu ders, AI araçları veya büyük ölçekli jeneratif modeller tarafından oluşturulan görseller hariç olmak üzere, akademik eleştiri ve tartışmanın bir parçası olarak açıklayıcı amaçlar için jeneratif AI örneklerinin kullanılmasına izin verir; bu örnekler, eğitmene sunulan herhangi bir metinde uygun şekilde işaretlenmeli ve biçimlendirme gereksinimlerine uygun şekilde tam olarak atıfta bulunulmalı ve referans gösterilmelidir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Kuram nedir? Tasarımda kuramın rolü
2Antik ve Ortaçağ düşünce sistemleri
3Rönesans, Barok ve Aydınlanma Dönemi fikirleri
4Sanayi Devrimi ve modern düşüncenin temelleri
5Modernizm: Form, işlev ve rasyonalite
6Bauhaus, CIAM ve modernist tasarım söylemleri
7Postmodernizm: Eleştiriler ve alternatif yaklaşımlar
8Fenomenoloji ve mekânsal deneyim
9Yapısalcılık ve yapısöküm: Kuramsal araçlar olarak
10Sürdürülebilirlik ve ekolojik tasarım kuramları
11Toplumsal cinsiyet ve mekân teorileri
12Eleştirel teori ve politik mimarlık
13Parametrik tasarım ve teorileri
14Öğrenci Sunumları
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
Mallgrave, H. F. (2005). Architectural Theory: Volume I & II. Pallasmaa, J. (2005). The Eyes of the Skin: Architecture and the Senses. Nesbitt, K. (1996). Theorizing a New Agenda for Architecture. Lefebvre, H. (1991). The Production of Space. Colomina, B., Vidler, A., Wigley, M. – Selected Articles
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat (2 saat teori + 1 saat tartışma/seminer)
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Katılım/Tartışma1%10
Veri toplama, analizi ve yorumlama (Y.Lisans/Doktora)1%20
Sözlü Sunum1%25
Dönem Ödevi (Araştırma)1%45
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1İçmimarlık, iç mekân tasarımı ve ilişkili disiplinlerden edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme, bu bilgileri disiplinlerarası etkileşim içinde yorumlayarak yeni bilgiler oluşturabilme.4
2Bilimsel araştırma yöntemleri ile bilgiye ulaşabilme, veri toplama ve bu bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilme, içmimarlık alanında karşılaşılan sorunları çözümleyebilme.4
3Tasarım ve teori, renovasyon ve tarih, kentsel iç mekânlar, sosyal-psikolojik ve kültürel etmenler, ekolojik tasarım, akustik, aydınlatma ve renk, gelişmiş strüktürler ile yönetim ve pazarlama gibi konularda edindiği bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme ve bu çalışmaları etkin bir biçimde yürütebilme.4
4İçmimarlık alanında gerekli akademik personeli ve toplumun farklı taleplerini karşılayacak liderlik becerileri kazanarak uzmanlık gerektiren çalışmaları bağımsız olarak planlayabilme, yönetebilme ve bu süreçlerde aktif sorumluluk alabilme.4
5İçmimarlık alanında gerekli bilimsel ve teknolojik altyapıyı etkin bir şekilde kullanabilme; bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini tasarım süreçlerinde ve farklı disiplinlerdeki uygulamalarda kullanabilme.4
6İçmimarlık alanındaki güncel gelişmeler ışığında edindiği uzmanlık bilgilerini ve araştırma sonuçlarını alan içi ve dışı paydaşlara sistematik biçimde aktarabilme, mesleki ilişkileri yönlendiren normları eleştirel olarak değerlendirme ve gerektiğinde değiştirebilme.0
7En az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde İngilizce kullanarak alanındaki bilimsel gelişmeleri takip edebilme, sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.4