PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Tasarımda Karar SüreciIAGR 5043 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Karar verme süreçlerinin teorik temellerini anlamak
2. Tasarım kararlarını etkileyen bilişsel önyargıları ve buluşsal yöntemleri belirlemak
3. Tasarım bağlamlarında etkili karar vermeye yönelik stratejiler geliştirmek
4. Tasarım kararlarını bilgilendirmek için farklı disiplinlerden gelen bilgileri sentezlemek
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, teorik temelleri, bilişsel önyargıları, etik hususları ve pratik uygulamaları kapsayan tasarımdaki karar süreçlerine kapsamlı bir genel bakış sağlar. Ayrıca tasarım bağlamında karar verme süreçlerinin teorik temellerini araştırır. Öğrenciler çeşitli karar verme modellerini, bilişsel önyargıları ve tasarım seçimlerini etkileyen faktörleri inceleyeceklerdir. Kararların tasarım sonuçlarını nasıl şekillendirdiğini anlamak için vaka çalışmalarının eleştirel analizi ve tartışılmasına vurgu yapılacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Tasarımda Karar Sürecine Giriş
2Karar Vermenin Teorik Temelleri
3Tasarıma Karar Vermede Bilişsel ve Önyargılar
4Tasarımda Buluşsal Yöntemler ve Önyargılar
5Karmaşık Tasarım Ortamlarında Analitik Hiyerarşi Süreci
6Tasarım Kararlarında Duygu ve Etkisi
7Tasarım Ekiplerinde Grup Karar Verme
8Tasarıma Karar Vermede Etik Hususlar
9Tasarıma Karar Vermede Kültürel Etkiler
10Sürdürülebilirlik ve Tasarıma Karar Verme
11Tasarım için Karar Destek Sistemleri
12Tasarım Karar Vermede Gelecekteki Eğilimler
13Yenilik ve Yaratıcılıkta Karar Verme
14Sentez ve Yansıma
 
Kaynaklar:
"Design Thinking: Integrating Innovation, Customer Experience, and Brand Value" by Thomas Lockwood "Designing for Emotion" by Aarron Walter
 
Diğer Kaynaklar:
Simon, H. A. (1969). The Sciences of the Artificial. MIT Press. Buchanan, R. (1992). Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues, 8(2), 5-21. Cross, N. (2006). Designerly ways of knowing. Springer.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğretim Yöntemleri 1. Anlatım-Sunuş 2. Tartışma-Buluş Öğretim Teknikleri: 1. Gösterim 2. Soru - Cevap 3. Mikro öğretmen (Öğret- Yeniden öğret)
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Sunum1%25
Final Sınavı1%50
Veri toplama, analizi ve yorumlama (Y.Lisans/Doktora)5%25
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1İçmimarlık, iç mekân tasarımı ve ilişkili disiplinlerden edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme, bu bilgileri disiplinlerarası etkileşim içinde yorumlayarak yeni bilgiler oluşturabilme.2
2Bilimsel araştırma yöntemleri ile bilgiye ulaşabilme, veri toplama ve bu bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilme, içmimarlık alanında karşılaşılan sorunları çözümleyebilme.2
3Tasarım ve teori, renovasyon ve tarih, kentsel iç mekânlar, sosyal-psikolojik ve kültürel etmenler, ekolojik tasarım, akustik, aydınlatma ve renk, gelişmiş strüktürler ile yönetim ve pazarlama gibi konularda edindiği bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme ve bu çalışmaları etkin bir biçimde yürütebilme.4
4İçmimarlık alanında gerekli akademik personeli ve toplumun farklı taleplerini karşılayacak liderlik becerileri kazanarak uzmanlık gerektiren çalışmaları bağımsız olarak planlayabilme, yönetebilme ve bu süreçlerde aktif sorumluluk alabilme.1
5İçmimarlık alanında gerekli bilimsel ve teknolojik altyapıyı etkin bir şekilde kullanabilme; bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini tasarım süreçlerinde ve farklı disiplinlerdeki uygulamalarda kullanabilme.0
6İçmimarlık alanındaki güncel gelişmeler ışığında edindiği uzmanlık bilgilerini ve araştırma sonuçlarını alan içi ve dışı paydaşlara sistematik biçimde aktarabilme, mesleki ilişkileri yönlendiren normları eleştirel olarak değerlendirme ve gerektiğinde değiştirebilme.1
7En az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde İngilizce kullanarak alanındaki bilimsel gelişmeleri takip edebilme, sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.2