Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İleri Makine Titreşimleri | ME 550 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Çok serbestlik dereceli titreşim sistemlerinin hareket denklemlerini çıkarma becerisi |
2. Ability to determine natural frequencies and mode shapes analytically and numerically |
3. Çok serbestlik dereceli lineer sistemlerin serbest titreşim çözümünü elde etme becerisi |
4. Çok serbestlik dereceli lineer sistemlerin zorlanmış titreşim çözümünü elde etme becerisi |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Çok serbestlik dereceli lineer sistemlerin titreşimleri. Viskoz, histeretik ve Coulomb sönümlemeli sistemler. Hareket denklemlerinin Newton metodu ve enerji metodu ile çıkarılması. Etki katsayıları ve potansiyel ve kinetik enerjinin matriks hali. Titreşim modlarının ve doğal frekansların çözümü. Analitik ve nümerik yöntemler. Dunkerley formülü. Rayleigh metodu. Holzer metodu. Matriks iterasyon metodu. Jacobi metodu. Normal modların ortogonal özelliği ve genişleme (expansion) teoremi. Serbest titreşim ve zorlanmış titreşim çözümü. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tek serbestlik dereceli titreşim sistemlerinin gözden geçirilmesi |
2 | Çok serbestlik dereceli sistemlerin hareket denklemlerinin Newton metodu ve enerji metodları ile çıkarılması |
3 | Çok serbestlik dereceli sistemlerin hareket denklemlerinin Newton metodu ve enerji metodları ile çıkarılması |
4 | Viskoz, histeretik ve Coulomb sönümlemeli sistemler |
5 | Etki katsayıları ve potansiyel ve kinetik enerjinin matriks hali |
6 | Titreşim modlarının ve doğal frekansların analitik çözümü |
7 | Dunkerley formülü, Rayleigh metodu, Holzer metodu. |
8 | Matriks iterasyon metodu. Jacobi metodu. |
9 | Normal modların ortogonallik özelliği, genişleme teoremi |
10 | Çok serbestlik dereceli lineer sistemlerin serbest ve zorlanmış titreşim çözümleri |
11 | Orantılı sönümlü sistemlerin serbest titreşimleri |
12 | Orantısız sönümlü sistemlerin serbest titreşimleri |
13 | Orantılı sönümlü sistemlerin zorlanmış titreşimleri |
14 | Orantısız sönümlü sistemlerin zorlanmış titreşimleri |
|
Kaynaklar: |
Ders notları
Kelly, S.G., Advanced Vibration Analysis, Taylor and Francis, 2007 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Meirovitch, L. Elements of Vibration Analysis, 2nd Edition, 1986 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Üç saat teorik ders anlatımı ve ödevler |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
Ödev | 4 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Makina Mühendisliği ile ilgili matematik ve mühendislik konularında bilgi; alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgi üretir, değerlendirir, yorumlar ve tez yazabilir. | 0 |
2 | Makina mühendisliğinde kullanılan güncel teknikler ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgi sahibidir; bu teknikleri karmaşık makina mühendisliği problemlerine uygulama yeteneği. | 0 |
3 | Makina Mühendisliği alanı ile ilgili problemleri tanımlama ve formüle etme yeteneği, bunları çözmek için yöntemler geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulama yeteneği. | 0 |
4 | Makina Mühendisliği'nde karşılaşılan karmaşık problemleri analiz etmek ve çözmek için gereken modern teknikleri ve araçları seçme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanma yeteneği. | 0 |
5 | Karmaşık sistemler veya süreçler tasarlama ve yenilikçi alternatifler geliştirme yeteneği. | 0 |
6 | Deney tasarlama ve yürütme, veri toplama, analiz etme ve Makina Mühendisliği ile ilgili karmaşık problemlerle ilgili sonuçları yorumlama yeteneği. | 0 |
7 | Disipliniçi ve disiplinler arası takımlarda ve bağımsız olarak çalışma ve bir takımı yönetme yeteneği. | 0 |
8 | Avrupa Dil Portföyü'nün B2 seviyesinde en az bir yabancı dil bilgisi (özellikle İngilizce); rapor yazma yeteneği, net ve anlaşılır talimat verme ve alma yeteneği. | 0 |
9 | Çalışmaların sürecini ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda sistemli ve açık bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunabilme yeteneği. | 0 |
10 | Ömür boyu öğrenme ihtiyacının farkında olma; bilgiye erişme, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip etme ve sürekli güncel kalma yeteneği. | 0 |
11 | Veri toplama, tartışma, sunum aşamalarında ve tüm mesleki faaliyetlerde sosyal, bilimsel ve etik değerler hakkında farkındalık. | 0 |