| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| İleri Akışkanlar Mekaniği | ME 516 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Akış analizlerinin temelini oluşturan temel kanunların fiziksel anlamını bilir |
| 2. Temel kanunları akış analizleri için formüle edebilir |
| 3. Verilen bir akış problemi için temel denklemleri ve sınır şartlarını belirleyebilir |
| 4. Temel denklemleri çözerek akışı analiz edebilir ve yorumlar |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Akışkanın tanımı, akışkanlar mekaniğinin önemi. Skalar, vektör ve tensör analizi. Sürekli ortam ve sürekli ortam olarak akışkanlar. Akışkan hareketinin Lagrangian ve Eulerian analizi. Trasnport teoremi. Akışların kinematiği; akım çizgisi, zaman çizgisi, iz çizgisi, yörünge, vortisiti, girdap, rotasyon ve deformasyon. Temel denklemler ve yardımcı kanunlar; süreklilik denklemi, momentum denklemi ve enerji denklemi. Subsonik potansiyel akışlar. İki boyutlu potansiyel akışların kompleks fonksiyonlar metoduyla analizi. Konformal transformasyon ve potansiyel akışların analizinde kullanılması. Yüzey dalgaları. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Giriş: Tanımlar, sürekli ortam, skalar, vektör ve tensör analizi. |
| 2 | Temel Kanunlar: Kütlenin korunumu, Newton'un ikinci kanunu, termodinamiğin |
| 3 | Temel denklemelerin türetilmesi |
| 4 | Viskoz akışlar: Bünye denklemleri, sınır şartları. |
| 5 | Viskoz Akışların Analizi: Solution of Navier-Stokes equations. |
| 6 | Viskoz Akışların Analizi: Solution of Navier-Stokes equation . |
| 7 | Akışların Kinematiği: Akım çizgisi, yörünge ve iz çizgisi,vorteks, girdap. |
| 8 | Akışların Kinematiği: Akışlarda rotasasyon, açısal deformasyan ve lineer deformasyon |
| 9 | Sürtünmesiz Akışlar: Kompleks değişkenler, kompleks potansiyel, kompleks hız |
| 10 | Sürtünmesiz Akışlar: Temel akışlar, uniform akış, kaynak, kuyu, vorteksli akış, doublet |
| 11 | Sürtünmesiz Akışlar: Akışların süperpoze edilmesi, silindir üzerinde akış, blasius |
| 12 | Sürtünmesiz Akışlar: Konformal transformasyon, Joukowski transformasyonu, |
| 13 | Sürtünmesiz Akışlar: Elips ve kanatlar üzerinde akış. |
| 14 | Sürtünmesiz Akışlar: Kanatlar üzerinde akış. |
| |
| Kaynaklar: |
| 1. Fundamental Mechanics of Fluids, I. G. Currie, McGraw-Hill Book Company |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| 1. Introduction to Fluid Mechanics, Donald F. Young, Bruce R. Munson, Theodore H. Okiishi and Wade W. Huebsch, John Wiley & Sons, Inc., Fifth Edition.
2. Mechanics of Fluids, M. C. Potter and D. C. Wiggert, Prentice Hall, Second Edition. |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Haftada 3 saat yüz yüze ders işlenir. Ödev ve sınavlarla işlenen konular pekiştirilir. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ödev | 2 | %10 |
| Ara Sınav | 2 | %50 |
| Final Sınavı | 1 | %40 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 6,00 | 6,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 4 | 5,00 | 20,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Makina Mühendisliği ile ilgili matematik ve mühendislik konularında bilgi; alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgi üretir, değerlendirir, yorumlar ve tez yazabilir. | 2 |
| 2 | Makina mühendisliğinde kullanılan güncel teknikler ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgi sahibidir; bu teknikleri karmaşık makina mühendisliği problemlerine uygulama yeteneği. | 2 |
| 3 | Makina Mühendisliği alanı ile ilgili problemleri tanımlama ve formüle etme yeteneği, bunları çözmek için yöntemler geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulama yeteneği. | 3 |
| 4 | Makina Mühendisliği'nde karşılaşılan karmaşık problemleri analiz etmek ve çözmek için gereken modern teknikleri ve araçları seçme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanma yeteneği. | 3 |
| 5 | Karmaşık sistemler veya süreçler tasarlama ve yenilikçi alternatifler geliştirme yeteneği. | 0 |
| 6 | Deney tasarlama ve yürütme, veri toplama, analiz etme ve Makina Mühendisliği ile ilgili karmaşık problemlerle ilgili sonuçları yorumlama yeteneği. | 0 |
| 7 | Disipliniçi ve disiplinler arası takımlarda ve bağımsız olarak çalışma ve bir takımı yönetme yeteneği. | 0 |
| 8 | Avrupa Dil Portföyü'nün B2 seviyesinde en az bir yabancı dil bilgisi (özellikle İngilizce); rapor yazma yeteneği, net ve anlaşılır talimat verme ve alma yeteneği. | 0 |
| 9 | Çalışmaların sürecini ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda sistemli ve açık bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunabilme yeteneği. | 0 |
| 10 | Ömür boyu öğrenme ihtiyacının farkında olma; bilgiye erişme, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip etme ve sürekli güncel kalma yeteneği. | 0 |
| 11 | Veri toplama, tartışma, sunum aşamalarında ve tüm mesleki faaliyetlerde sosyal, bilimsel ve etik değerler hakkında farkındalık. | 0 |