Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Tasarımda Eleştirel Mekansal Pratikler | KENT 567 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentsel tasarım yazınında farklı paradigmaların anlaşılması |
2. Kent morfolojisi ile çevre psikolojisi arasındaki ilişkilerin kavranması |
3. Mekân, yer ve kent olguları arasındaki bağın edebiyat ve ikincil kaynaklar yoluyla pekiştirilmesi |
4. Güncel kentsel tasarım kuramlarına yönelik kuramsal ve eleştirel bir bakış açısının geliştirilmesi |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, kentsel tasarım yazınını üç temel odak üzerinden incelemektedir. Birinci odak, pozitivizm ve gerçekçilik gibi temel paradigmaları ele almaktadır. İkinci odak, tasarım öğretilerinin fiziksel çevreyle kurduğu ilişkiyi sorgulamaktadır. Üçüncü odak ise çevre psikolojisinin yer kimliği ve tasarım yaklaşımlarıyla ilişkisini irdeleyerek güncel tasarım kabullerine yönelik eleştiriler sunmaktadır. Her bir odakta, mekân, yer ve kent olguları arasındaki ilişki, edebiyat ve ikincil kaynaklar yoluyla pekiştirilmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Kentsel Tasarımı Tanımlamak |
2 | Kentsel Tasarımda Temel Paradigmalar |
3 | Kentsel Tasarımda Bilim ve Sanat Birlikteliği |
4 | Kentsel Tasarımda Yaratıcılığın Rolü |
5 | Kompleksite: Karmaşayı Tasarlamak Mümkün mü? |
6 | Gestalt Kuramı: Temel Tasarım Öğretisinden Mekâna Geçiş |
7 | Kentsel Morfoloji Okulları |
8 | Kentsel Tasarım ve Taksonomi |
9 | Kentsel Tasarımda Kontrol İddiası |
10 | Gündelik Yaşam ve Tasarım İlişkisi |
11 | Kent İmgesi ve Kimlik |
12 | Yer Bağları ve Kentsel Tasarım İlişkisi |
13 | Kentsel Tasarım ve Çevre Psikolojisi |
14 | Kentsel Tasarım Alanında Yeni Paradigma Dönemi |
|
Kaynaklar: |
Sitte, C. The Art of Building Cities: City Building According to Its Artistic Fundamentals. Reinhold Publishing, 1945. ISBN: 978-1614275244
Wright, F. L. The Living City. Horizon Press, 1958. ISBN: 978-0818000058
Jacobs, J. The Death and Life of Great American Cities. Vintage Books, 1961. ISBN: 978-0679741954
Alexander, C. A City Is Not a Tree. Architectural Forum, 1965. ISBN: 978-0203094235
Norberg-Schulz, C. Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture. Rizzoli International Publications, 1984. ISBN: 978-0847802876
Sheppard, M. Essentials of Urban Design. CSIRO Publishing, 2015. ISBN: 978-0643108769
Kasprisin, R. Urban Design: The Composition of Complexity (2nd Edition). Routledge, 2020. ISBN: 978-1138085633 |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, açık tartışma ve eleştirel sorgulama üzerine kurulu etkileşimli bir öğrenim politikasına sahiptir. Edebiyat, müzik ve şiir gibi farklı sanat alanlarının derse dahil edilmesi, derinleşen katılım ve disiplinlerarası düşünmeyi teşvik eder. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Proje | 1 | %30 |
Final Projesi | 1 | %40 |
Ders Katılımı | 14 | %10 |
Ödev | 2 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |