Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Tekrarlayan Sinir Ağları | EE 546 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yinelemeli Sinir Ağları ve Sıralı Modellemenin Anlaşılması |
2. GRU, LSTM, BiLSTM gibi Geçitli Birimlerin Anlaşılması |
3. Dönüştürücü (Transformer) Ağların ve Yinelemeli Dikkat (Attention) Modelinin Anlaşılması |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, yapay zekâda yinelemeli sinir ağları (RNN'ler) ile ilgili çeşitli kavramları kapsayacaktır. Ders, sıralı modellerin genel bir tanıtımıyla başlayacak ve RNN'lerin eğitimiyle ilgili detaylarla devam edecektir. GRU'lar, LSTM'ler, BiLSTM'ler ve dönüştürücü (transformer) ağlar gibi farklı yinelemeli mimariler ve geçitli birimler tanıtılarak, yapay zekâda sıralı öğrenmeye dair temel kavramlar – örneğin kaybolan gradyanlar, dikkat mekanizması (attention) gibi – kapsamlı bir şekilde ele alınacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Sıralı Modellere Giriş, Değişken Uzunlukta Veri, Sıralı Problemler |
2 | Yinelemeli Sinir Ağları, Zamanda Yayılım (Propagation Through Time), Kaybolan Gradyanlar Problemi |
3 | Geçitli Birimler: LSTM’ler, GRU’lar |
4 | Çift Yönlü Yinelemeli Ağlar, Çift Yönlü Geçitli Birimler, BiLSTM |
5 | Analiz: Derin RNN'ler ve CNN+RNN Mimarileri |
6 | Doğal Dil İşleme, Kelime Gömmeleri ve Dil Sıraları |
7 | Yinelemeli Sinir Ağlarında Dikkat Mekanizması |
8 | Analiz: Konuşma Tanıma Mimarileri |
9 | Yinelemeli Sinir Ağlarında Görsel Dikkat |
10 | Analiz: Görsel Dikkate Dayalı Tespit (Detection) Ağları |
11 | Dönüştürücü (Transformer) Ağlara Giriş |
12 | Dönüştürücü Ağlar (devam) |
13 | Analiz: Dil Çeviri Ağları |
14 | Proje Sunumları |
|
Kaynaklar: |
Ian Goodfellow and Yoshua Bengio and Aaron Courville, “Deep Learning”, “Deep Learning”, 2016, 9780262035613 |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders anlatımı
Sınıfta sunulacak grup projeleri |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %10 |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Proje | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği ile ilgili matematik, fen bilimleri ve mühendislik konularında yeterli bilgi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerine tatbik edebilme becerisi. | 4 |
2 | Karmaşık Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla, uygun analiz ve modelleme metodlaarını seçme ve uygulama becerilerini geliştirme. | 2 |
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, belirli şartları sağlayan gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, tasarlayabilme becerisi; bu amaçla modern tasarım metodlarını uygulamak için beceri geliştirme. | 2 |
4 | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli modern teknikleri ve araçları tasarlama, seçme ve kullanma becerisi; bilgi teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. | 3 |
5 | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği ile ilgil karmaşık problemlerin veya araştırma alanlarının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 4 |
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir şekilde işbirliği yaparak verimli çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 3 |
7 | Türkçe’de sözlü ve yazılı etki iletişim becerisi; en az bir yabancı lisan [özellikle İngilce) bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 1 |
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme becerisi, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip edebilme becerisi, sürekli güncel kalabilme becerisi. | 1 |
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 0 |
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 0 |
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |