Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Fiziksel Çevre ve Bağlamsal Deneyim | DSGN 629 | 6 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenilen bir bilgiyi kendi cümleleriyle tanımlamak – ders konusuyla ilgili temel terminoloji (Bilişsel Süreç Boyutu (CPD) -1) |
2. Fiziksel çevresel parametreleri listelemek ve karşılaştırmak (CPD-1, 2) |
3. Bağlamsal deneyime ilişkin benzer örneklerin analizi yoluyla sınıflandırmak (CPD-3) |
4. Bileşenleri belirtmek; (1)yapılı çevre, (2)fiziksel çevre, (3)bağlamsal deneyim (CPD-1) |
5. Her bileşeni ayrıntılı olarak tanımlamak (CPD-1) |
6. Literatürden konuyla ilgili ilgili makaleleri seçmek (CPD-1) |
7. Verilen makalelerin amacını ve metodolojik yönlerini açıklamak (CPD-2) |
8. Verilen makalelerin faktörlerini ve sonuçlarını tanımlamak (CPD-3) |
9. Verilen makalelerde ilgili kavramın yönlerini değerlendirmek (CPD-5) |
10. Bir vaka çalışması önermek (CPD-6) |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, aydınlatma, akustik, termal ve hava kalitesi dahil olmak üzere kapalı ve açık alanlarda kullanıcıyı çevreleyen fiziksel çevreye odaklanmaktadır. Mekanın en önemli unsurları olan fiziksel çevre ve etkileyen diğer görsel ve algısal faktörler de bağlamsal deneyim kapsamında ele alınmaktadır. Bu nedenle mekânlarda fiziksel çevrenin algılanması ve kullanıcının bağlamsal deneyimiyle bütünleştirilmesi incelenecek ve tartışılacaktır. Ayrıca ders kapsamında Çankaya Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Çevre ve Yapı Laboratuvarı kullanılarak fiziksel çevreye ilişkin veri toplama ve analiz yöntemlerine odaklanılmaktadır. Ayrıca derste daha önce yapılmış ilgili çalışmalara ilişkin birçok farklı okuma ve çeşitli değerlendirmeler ile karşılaştırmalı çalışmalarla derinlemesine analiz ve değerlendirmeler yer almaktadır. Öğrencilerden kapsamlı bir literatür taramasıyla örnek bir araştırma metodolojisi önermeleri beklenmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | Mimarlık ve Mekanı Analiz Etmek |
3 | Yapılı Çevre içindeki işlev ve kullanım |
4 | Fiziksel çevre: Tanımlar ve Terimler |
5 | Beklenti, Algı, Tepki Nedir? |
6 | Bağlamsal Deneyim: Tanımlar ve Terimler |
7 | STRUCTURED DISCUSSION and REPORTING on Covered Topics and Readings |
8 | Kapalı ortamlar ve sınıflandırılması |
9 | İlgili araştırmalara ilişkin eleştirel literatür taraması |
10 | Fiziksel çevreye ilişkin veri toplama teknikleri |
11 | Veri analiz yöntemleri |
12 | Benzer çalışmaların amaç ve yöntemlerinin belirlenmesi |
13 | Benzer çalışmaların bulgu ve sonuçlarının belirlenmesi |
14 | Dönem sonu çalışması önerisi ve taslak makale |
|
Kaynaklar: |
M. DEKAY, G. Z. BROWN SUN, WIND AND LIGHT: ARCHITECTURAL DESIGN STRATEGIES WILEY PUBLISHING 2014 9780470945780
J. E. FLYNN ARCHITECTURAL INTERIOR SYSTEMS: LIGHTING, ACOUSTICS, AIR CONDITIONING VAN NOSTRAND REINHOLD 1992 978-0442002640
M. DAVID EGAN, VICTOR OLGYAY ARCHITECTURAL LIGHTING MC GRAW HILL 2002 9780070205871
M. DAVID EGAN, CONCEPTS IN THERMAL COMFORT PRENTICE HALL 1975 9780131664470
MURRAYR. SCHAFER OUR SONIC ENVIRONMENT AND THE SOUNDSCAPE, THE TUNING OF THE WORLD DESTINY BOOKS 1994 978-0-89281-455-8
YI-FU TUAN SPACE AND PLACE UNIVERSITY OF MINNESOTA PRESS 2011 978-8166-3877-2
BILL HILLIER, JULIENNE HANSON THE SOCIAL LOGIC OF SPACE CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS 1997 0-521-23365-8
|
|
Diğer Kaynaklar: |
MALCOLM INNES LIGHTING FOR INTERIOR DESIGN LAURENCE KING PUBLISHING 2012 978-1-85669-836-8
G. GORDON INTERIOR LIGHTING FOR DESIGNERS JOHN WILEY & SONS 2015 9781118415061
G. STEFFY ARCHITECTURAL LIGHTING DESIGN JOHN WILEY & SONS, INC. 2002 9780471386384
RACHEL BROWN, LORRAINE FARRELLY MATERIALS AND INTERIOR DESIGN LAURENCE KING PUBLISHING 2012 978-1-85669-759-0
SIAN MOXON SUSTAINABILITY IN INTERIOR DESIGN LAURENCE KING PUBLISHING 2012 978-1-85669-814-6
BARRY BLESSER, LINDA-RUTH SALTER SPACES SPEAK, ARE YOU LISTENING? THE MIT PRESS 2007 978-0-262-02605-5
E RELPH PLACE AND PLACELESSNESS PION LIMITED 1976 0-85086-055-5
LORIN W. ANDERSON, DAVID R. KRATHWOHL, PETER W. AIRASIAN, KATHLEEN A. CRUIKSHANK, RICHARD E. MAYER, PAUL R. PINTRICH, JAMES RATHS, MERLIN C. WITTROCK A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives Abridged Edition 2000 978-0801319037
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğrencilerin ders içindeki araştırma ve analizleri entelektüel çalışmalarıyla yönlendirdikleri etkileşimli ve araştırmaya dayalı öğretim. Ders kapsamında temel kavramların açıklanmasına yönelik olarak verilecektir. Fakülte Laboratuvarı ve ekipmanları, öğrenciler tarafından belirlenen yöntemlerin uygulanması ve önerilen araştırmalar için veri toplanması amacıyla kullanılacaktır.
Çankaya Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Yapı Fiziği ve Çevre Laboratuvarı'nın ilgili uygulama ve ödevlerde kullanılması planlanmaktadır.
Toplanan verilerin analiz edilmesi amacıyla SPSS istatistiksel analiz programı kullanılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %15 |
Dönem Ödevi | 1 | %10 |
Durum Analizi | 1 | %20 |
Laboratuvar | 1 | %15 |
Sözlü Sunum | 1 | %15 |
Final Sınavı | 1 | %25 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |