PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Lineer SistemlerEE 5013 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiUzaktan Eğitim
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Doğrusal sistem denklemlerini çözmeyi ve minimum norm ve en küçük kare çözümlerini hesaplamayı öğrenmek
2. Özdeğer / özvektör yöntemlerini kullanmayı ve doğrusal zamanla değişmeyen sistemleri analiz etmeyi öğrenmek
3. Doğrusal zamanla değişmeyen sistemleri analiz etmek için tekil değer yöntemlerini kullanmayı öğrenmek
4. Durum geri bildirimi ve gözleyiciler aracılığıyla model tabanlı bir kontrol sistemi tasarlamak için gerekli adımları öğrenmek
5. Bilgisayar destekli tasarım yazılım paketlerini (örneğin Matlab) kullanarak durum uzayı modelleme ve kontrol sistemleri tasarımı konusunda pratik çalışma bilgisine sahip olun.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, sinyal işleme ve kontrol tasarımına odaklanarak doğrusal sistemleri analiz etmek için yöntemler ve araçlar sunar. Zaman ve frekans alanı analiz araçları tartışılır ve zaman alanı kontrol metodolojileri sunulur.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1 Doğrusallık, doğrusal bağımsızlık, vektör uzayları, normlar
2 Gauss Yok Etme, LU ve PLU çarpanlara ayırma
3Temel Alt Uzaylar ve Doğrusal Denklemlerin Genel Çözümleri
4 Projeksiyonlar, En Küçük Kareler ve Minimum Norm Çözümleri
5Dinamik Sistemlerin Durum Uzayı Tanımları, Kanonik Formlar
6 Özdeğerler ve Özvektörler, Benzerlik Dönüşümleri
7Diagonalleştirme ve Jordan Form
8 Durum Geçiş Matrisi
9Singular Value Decomposition
10 Transfer Fonksiyonu Yöntemi, Transmisyon Sıfırları
11Kontrol Edilebilirlik ve Durum Geribeslemesi
12 Gözlenebilirlik ve Durum Gözleyicileri
13 Model Tabanlı Kompansatörler: Tasarım ve Analiz
14Doğrusal Kuadratik Regülatörler
 
Kaynaklar:
Gilbert Strang, "Linear Algebra and Its Applications", Books/Cole, 4th Ed., 2006, ISBN: 0030105676. Frank M. Callier and Charles A. Desoer, "Linear System Theory", Springer, 1991, ISBN: 978-1-4612-6961-8. Richard C. Dorf and Robert H. Bishop, "Modern Control Systems", Prentice Hall, 12th Ed., 2011, ISBN: 0-13-602458-0.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftalık 3 saat teorik ders. 1 vize, 1 final sınavı yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Aktiviteler1%50
Aktiviteler1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Elektrik ve Elektronik Mühendisliği ile ilgili matematik, fen bilimleri ve mühendislik konularında yeterli bilgi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerine tatbik edebilme becerisi.4
2Karmaşık Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla, uygun analiz ve modelleme metodlaarını seçme ve uygulama becerilerini geliştirme.4
3Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, belirli şartları sağlayan gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, tasarlayabilme becerisi; bu amaçla modern tasarım metodlarını uygulamak için beceri geliştirme.3
4Elektrik ve Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli modern teknikleri ve araçları tasarlama, seçme ve kullanma becerisi; bilgi teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi.2
5Elektrik ve Elektronik Mühendisliği ile ilgil karmaşık problemlerin veya araştırma alanlarının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.2
6Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir şekilde işbirliği yaparak verimli çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.1
7Türkçe’de sözlü ve yazılı etki iletişim becerisi; en az bir yabancı lisan [özellikle İngilce) bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.1
8Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme becerisi, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip edebilme becerisi, sürekli güncel kalabilme becerisi.1
9Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.0
10Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.0
11Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0