Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Doğrusal Sistem Teorisi II | MECE 548 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler: Difransiyel denklemlerin kararkteristiklerini, sistem özelliklerini ve transformasyon tekniklerini öğreneceklerdir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders diferansiyel denklemlerin varlık ve teklik gibi özelliklerinin genel olarak anlaşılmasıyla başlar. Daha sonra doğrusal diferansiyel denklemler, çözümlerin kararlılığı, varyasyonel denklem, periyodik olarak zamanla değişen diferansiyel denklemler ve fark denklemleri incelenir. Diferansiyel sistem temsili ele alınmakta ve temsilin özellikleri (dürtü tepkisi, sistem fonksiyonu, kararlılık, cebirsel eşdeğerlik, dualite, kontrol edilebilirlik, gözlemlenebilirlik, gerçekleşmeler) ele alınmaktadır. Ders ayrıca son konu olarak dönüşüm tekniklerini de içermektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bulunmamaktadır |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Difransiyel denklemler: çözümün varlığı ve tekilliği |
2 | Doğrusal difransiyel denklemler, çözümün kararlılığı |
3 | Değişken denklemler,periodik olarak zamana göre değişen difransiyel denklemler |
4 | Fark denklemleri |
5 | Dinamik sistemlerin gösterimi: Denklik, doğrusallık ve zamana göre değişmezlik |
6 | Difransiyel sistem gösterimleri:İmpuls cevabı ve sistem fonksiyonu |
7 | Kararlılık (Lypunov kararlılık, sınırlı girdi sınırlı durum değişkeni kararlılığı, sınırlı girdi sınırlı çıktı kararlılığı) |
8 | Kararlılık (Lypunov kararlılık, sınırlı girdi sınırlı durum değişkeni kararlılığı, sınırlı girdi sınırlı çıktı kararlılığı) |
9 | Algebrik denklik, daulite |
10 | Kontrol edilebilirlik, Gözlemlenebilirlik |
11 | Kontrol edilebilirlik, Gözlemlenebilirlik |
12 | Sistem Gösterimi |
13 | Kalman ayrışımı (kontrol edilebilir ve gözlemlenebilir kısımların ayrılması) |
14 | Transform teknikleri |
|
Kaynaklar: |
Chi-Tsong Chen Linear Systems Theory and Design Oxford University Press 1998 0195117778
Wilson J. Rugh Linear System Theory Prentice-Hall 1996 0-13-441205-2
Frank M. Callier, Charles A. Desoer Linear System Theory Springer-Verlag 1991 0-387-97573-X
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
2 sınav yapılacaktır. 3 tane ödev verilecektir. Ders 3 saattir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
Ödev | 3 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Mekatronik Mühendisliği ile ilgili matematik, mühendislik ve disiplinler arası konularda bilgi; mekanik, elektronik, kontrol sistemleri ve yazılım alanlarında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgi üretir, değerlendirir, yorumlar ve tez yazabilir. | 4 |
2 | Mekatronik mühendisliğinde kullanılan güncel teknikler ve yöntemler (IoT, Endüstri 4.0, yapay zeka tabanlı kontrol sistemleri, robotik, sensör füzyonu, gömülü sistemler) hakkında kapsamlı bilgi sahibidir; bu teknikleri karmaşık mekatronik mühendisliği problemlerine uygulama yeteneği. | 2 |
3 | Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili çok disiplinli problemleri tanımlama ve formüle etme yeteneği, bunları çözmek için entegre çözümler geliştirme ve çözümlerde yenilikçi, sürdürülebilir ve akıllı sistem yaklaşımlarını uygulama yeteneği. | 2 |
4 | Mekatronik Mühendisliği'nde karşılaşılan karmaşık problemleri analiz etmek ve çözmek için gereken modern teknikleri (simülasyon yazılımları, CAD/CAE araçları, MATLAB/Simulink, Labview programlama, mikroişlemci/mikrodenetleyici tabanlı sistemler) ve araçları seçme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini, yapay zeka ve makine öğrenmesi araçlarını etkili bir şekilde kullanma yeteneği. | 2 |
5 | Karmaşık mekatronik sistemler veya süreçler (otonom sistemler, akıllı üretim sistemleri, robotik uygulamalar, sensör-aktüatör entegrasyonu) tasarlama ve yenilikçi, enerji verimli alternatifler geliştirme yeteneği. | 2 |
6 | Mekatronik sistemler için deney tasarlama ve yürütme, sensör verilerini toplama ve işleme, sistem davranışını modelleme ve simüle etme, veri analizi yapma ve Mekatronik Mühendisliği ile ilgili karmaşık problemlerle ilgili sonuçları yorumlama yeteneği. | 2 |
7 | Disipliniçi ve çok disiplinli (mekanik, elektrik-elektronik, yazılım, kontrol) takımlarda etkili iletişim kurarak çalışma, bağımsız araştırma yürütme ve proje ekiplerini yönetme yeteneği.
| 0 |
8 | Avrupa Dil Portföyü'nün B2 seviyesinde en az bir yabancı dil bilgisi (özellikle İngilizce); teknik rapor ve makale yazma yeteneği, uluslararası ortamlarda net ve anlaşılır teknik dokümantasyon hazırlama, sunum yapma ve mesleki iletişim kurma yeteneği. | 0 |
9 | Araştırma ve uygulama çalışmalarının sürecini ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda (konferanslar, sempozyumlar, bilimsel dergiler) sistemli ve açık bir şekilde yazılı (makale, poster, teknik rapor) ve sözlü olarak sunabilme yeteneği. | 0 |
10 | Ömür boyu öğrenme ihtiyacının farkında olma; hızla gelişen teknolojilere (dijital dönüşüm, Endüstri 5.0, sürdürülebilir teknolojiler, yapay zeka) adapte olma, bilgiye erişme, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip etme ve sürekli güncel kalma yeteneği. | 0 |
11 | Veri toplama, sistem entegrasyonu, tartışma, sunum aşamalarında ve tüm mesleki faaliyetlerde sosyal, bilimsel, etik değerler ve siber güvenlik konularında farkındalık; teknolojinin toplumsal ve çevresel etkilerine duyarlılık. | 0 |