PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Tarihi Yapılarda Yapım teknikleri ve Malzeme KullanımıYTE 5243 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenci, günümüzde mimari miras olarak adlandırdığımız tarihi yapıların oluşturulabilmesini sağlayan yapım teknikleri ve bu yapıların inşasında kullanılan malzemeler hakkında bilgi sahibi olur.
2. Öğrenci, tarihin farklı dönemlerinde, farklı yapılarda uygulanan mimari ve yapısal detay çözümleri hakkında bilgi sahibi olur.
3. Kültür mirası bilincinin oluşumuna kültür mirasının bilgi ve belge değeri bağlamında katkı sağlar.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Öğrencilerin yapı sanatının geçirdiği aşamalar hakkında bilgi edinmeleri, tarihi yapıları oluşturan yapısal elemanların bir araya geliş mantığını anlayıp sorgulayarak geleceğin yapılarındaki uygulamalara yönelik kazanımlar oluşturmaları ve kültür varlıklarımızı bilgi kaynağı olarak kullanıp korunmalarına katkıda bulunmaları için önerilmiş bir seçmeli derstir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında yapay zeka kullanımını gerektirecek herhangi bir uygulama yapılmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş, genel bilgiler, ders işleyişi
2Tarihsel Süreçte Mimarlık Uygulamalarını Etkileyen Faktörler
3Tarihsel Süreç İçinde Mimarlıkta Malzeme Sorunsalı
4Endüstri Devrimi Öncesinde Kullanılan Yapı Malzemelerine Genel Bakış
5Taşıyıcı Sistem Kavramı ve Tarihi Yapılarda Taşıyıcı Sistem Ögeleri
6Tarihi Yapılarda Temel Sistemleri
7Tarihi Yapılarda Düşey Yük Taşıyıcı Elemanlar
8Tarihi Yapılarda Düşey Yük Taşıyıcı Elemanlar (II)
9Tarihi Yapılarda Kemer, Tonoz ve Kubbe
10Tarihi Yapılarda Kemer, Tonoz ve Kubbe (II)
11Tarihi Yapılarda Nem Yalıtımı ve Bitiş Uygulamaları
12Tarihi Yapılarda Nem Yalıtımı ve Bitiş Uygulamaları (II)
13Tarihi Yapılarda Pis ve Temiz Su Tesisatları
14Genel değerlendirme
 
Kaynaklar:
Bu derse özgü ders kitabı veya basılı ders notu yoktur. There is no textbook or printed lecture notes specific to this course.
 
Diğer Kaynaklar:
BAKIRER, Ö., 2013. Anadolu Selçuklu Mimarisinde Yapı Malzemeleri, Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları. ÇELEBİ, R., 2014. Anadolu Kerpiç Mimarlığı, İstanbul: T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları. DAVEY, N., 1961. A History of Building Materials, London: Phoenix House. KOLAY, İ. A., 1999. Batı Anadolu 14. Yüzyıl Beylikler Mimarisinde Yapım Teknikleri, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersler haftada 3 saat sözlü anlatımlar, sınıf içi tartışmalar ve öğrenci sunumları ile devam eder. değerlendirmeler 2 adet ara sınav ve 1 adet final sınavı üzerinden yapılır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav I1%30
Ara Sınav II1%30
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi3
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması0
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması1
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması0
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek0
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak0
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek0
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak0
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek1
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek0
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek1
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek0
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek0
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek1