PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İç Mekanda Akustik Algı ve PsikoakustikYTE 516593 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İç mekan çevre faktörleri ve akustik kavramları bilir
2. Psikoakustik parametreler, ölçüm ve analiz teknikleri gibi konuları bilir
3. Yapılı çevrenin kullanımı ve kullanıcı üzerine etkisi konularını bilir
4. Mimari ve mekansal analiz tekniklerini bilir
5. Anket bilimi ve ilgili temel kavramları bilir
6. Anket tasarımı ve uygulama yapabilir
7. Anket verisi toplayabilir ve analizini yapabilir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu derste temel akustik kavramlar, mimari akustik prensipler ve işitsel algı konuları işlenmektedir. İç mekandaki işitsel peyzajın kullanıcılara olan etkisinin önemine ders kapsamında detaylı değinilmektedir. Algı çalışmalarında önemli rol oynayan anket metodunun, sınıf içi ve saha çalışmaları ile pratik edilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca ders kapsamında, psikoakustik parametreler üzerinde de durulmakta, ölçüm teknikleri ve izlenen metotlar anlatılmaktadır. Bilimsel çalışmalarda, öznel ve nesnel ölçüm metotlarının bir arada nasıl kullanıldığı ve istatistiksel olarak incelenme tekniklerinin üzerinden geçilmektedir. Öğrencilerin, bu bağlamda önerdikleri bilimsel çalışma planlarını ve pilot çalışma sonuçlarını sunarak dersi tamamlamaları beklenmektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş ve tanışma
2Akustik prensiplerin temelleri
3İşitme ve ses algısı
4Ses kaynaklarının irdelenmesi ve sınıflandırma teknikleri
5Ses algısı üzerine ödevlerin sunulması
6Mekansal deneyim ve psikoakustik etkiler
7Anket tasarımına giriş
8Anketlerin istatistiksel analizi ve SPSS programı
9Örnek olarak çalışılacak alanların seçilmesi ve mimari analizleri
10Alan çalışması yürütülen mekanın incelenmesi ve mimari analizi
11Alan çalışması ve anketlerin uygulanması
12Anketlerin irdelenmesi ve istatistiksel analizi
13Mimari analiz ve istatistiksel verilen karşılaştırılması ve raporlanması
14Final sunumları ve rapor teslimi
 
Kaynaklar:
Ayhan Zeren, Müzik Fiziği, Pan Kitapevi, 2014, 9789757652465 Filiz Gürer Yücel, Ses Bilgisi ve Akustik Konusunun Disiplinler Arası Öğretimi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2014, 9786051337357 Mehmet Akalın, Anket - Örnek Açıklamalarıyla Sosyal Bilimlerde Araştırma Tekniği, Seçkin Yayıncılık, 2015, 9789750249129 Filiz Ersöz, Taner Ersöz, SPSS İle İstatistiksel Veri Analizi, Seçkin Yayıncılık, 2018, 9789750253942 Dilek Altaş, İstatistiksel Analiz, Beta Yayınları, 2013, 9786053778684
 
Diğer Kaynaklar:
JAMES P. COWAN, ARCHITECTURAL ACOUSTICS DESIGN GUIDE, MCGRAW-HILL, 2000, 0-071-35938-9 WILLIAM J. CAVANAUGH, ARCHITECTURAL ACOUSTICS: PRINCIPLES AND PRACTICE, JOHN WILEY & SONS, 2010, 978-0470190524 BARRY BLESSER AND LINDA-RUTH SALTER, SPACES SPEAK, ARE YOU LISTENING?, THE MIT PRESS, 2007, 978-0-262-02605-5 MURRAYR. SCHAFER, OUR SONIC ENVIRONMENT AND THE SOUNDSCAPE, THE TUNING OF THE WORLD, DESTINY BOOKS, 1994, 978-0-89281-455-8
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersler interaktif ve öğrenci temelli olarak kurgulanmıştır. Öğrencilerin sorgulama, analiz ve sentez yeteneklerinin geliştirilmesi beklenmektedir. Temel kavramlar ve teorik altyapı konu bazlı olarak verildikten sonra öğrencilerin araştırma odaklı ve saha deneyimi sağlayabileceği şekilde uygulamalar hedeflenmektedir. Laboratuvar kullanımı bulunmamaktadır. Konu anlatımları, sunumlar ve ders hazırlığı için kullanılacaktır. Ayrıca SPSS programı anlatılacak ve yapılacak alan çalışmasının analizleri için kullanılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev2%20
Dönem Ödevi1%20
Alan Çalışması1%20
Durum Analizi1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor