Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İç Mekanda Akustik Algı ve Psikoakustik | YTE 516 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İç mekan çevre faktörleri ve akustik kavramları bilir |
2. Psikoakustik parametreler, ölçüm ve analiz teknikleri gibi konuları bilir |
3. Yapılı çevrenin kullanımı ve kullanıcı üzerine etkisi konularını bilir |
4. Mimari ve mekansal analiz tekniklerini bilir |
5. Anket bilimi ve ilgili temel kavramları bilir |
6. Anket tasarımı ve uygulama yapabilir |
7. Anket verisi toplayabilir ve analizini yapabilir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste temel akustik kavramlar, mimari akustik prensipler ve işitsel algı konuları işlenmektedir. İç mekandaki işitsel peyzajın kullanıcılara olan etkisinin önemine ders kapsamında detaylı değinilmektedir. Algı çalışmalarında önemli rol oynayan anket metodunun, sınıf içi ve saha çalışmaları ile pratik edilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca ders kapsamında, psikoakustik parametreler üzerinde de durulmakta, ölçüm teknikleri ve izlenen metotlar anlatılmaktadır. Bilimsel çalışmalarda, öznel ve nesnel ölçüm metotlarının bir arada nasıl kullanıldığı ve istatistiksel olarak incelenme tekniklerinin üzerinden geçilmektedir. Öğrencilerin, bu bağlamda önerdikleri bilimsel çalışma planlarını ve pilot çalışma sonuçlarını sunarak dersi tamamlamaları beklenmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş ve tanışma |
2 | Akustik prensiplerin temelleri |
3 | İşitme ve ses algısı |
4 | Ses kaynaklarının irdelenmesi ve sınıflandırma teknikleri |
5 | Ses algısı üzerine ödevlerin sunulması |
6 | Mekansal deneyim ve psikoakustik etkiler |
7 | Anket tasarımına giriş |
8 | Anketlerin istatistiksel analizi ve SPSS programı |
9 | Örnek olarak çalışılacak alanların seçilmesi ve mimari analizleri |
10 | Alan çalışması yürütülen mekanın incelenmesi ve mimari analizi |
11 | Alan çalışması ve anketlerin uygulanması |
12 | Anketlerin irdelenmesi ve istatistiksel analizi |
13 | Mimari analiz ve istatistiksel verilen karşılaştırılması ve raporlanması |
14 | Final sunumları ve rapor teslimi |
|
Kaynaklar: |
Ayhan Zeren, Müzik Fiziği, Pan Kitapevi, 2014, 9789757652465
Filiz Gürer Yücel, Ses Bilgisi ve Akustik Konusunun Disiplinler Arası Öğretimi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2014, 9786051337357
Mehmet Akalın, Anket - Örnek Açıklamalarıyla Sosyal Bilimlerde Araştırma Tekniği, Seçkin Yayıncılık, 2015, 9789750249129
Filiz Ersöz, Taner Ersöz, SPSS İle İstatistiksel Veri Analizi, Seçkin Yayıncılık, 2018, 9789750253942
Dilek Altaş, İstatistiksel Analiz, Beta Yayınları, 2013, 9786053778684
|
|
Diğer Kaynaklar: |
JAMES P. COWAN, ARCHITECTURAL ACOUSTICS DESIGN GUIDE, MCGRAW-HILL, 2000, 0-071-35938-9
WILLIAM J. CAVANAUGH, ARCHITECTURAL ACOUSTICS: PRINCIPLES AND PRACTICE, JOHN WILEY & SONS, 2010, 978-0470190524
BARRY BLESSER AND LINDA-RUTH SALTER, SPACES SPEAK, ARE YOU LISTENING?, THE MIT PRESS, 2007, 978-0-262-02605-5
MURRAYR. SCHAFER, OUR SONIC ENVIRONMENT AND THE SOUNDSCAPE, THE TUNING OF THE WORLD, DESTINY BOOKS, 1994, 978-0-89281-455-8 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersler interaktif ve öğrenci temelli olarak kurgulanmıştır. Öğrencilerin sorgulama, analiz ve sentez yeteneklerinin geliştirilmesi beklenmektedir. Temel kavramlar ve teorik altyapı konu bazlı olarak verildikten sonra öğrencilerin araştırma odaklı ve saha deneyimi sağlayabileceği şekilde uygulamalar hedeflenmektedir. Laboratuvar kullanımı bulunmamaktadır. Konu anlatımları, sunumlar ve ders hazırlığı için kullanılacaktır. Ayrıca SPSS programı anlatılacak ve yapılacak alan çalışmasının analizleri için kullanılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 2 | %20 |
Dönem Ödevi | 1 | %20 |
Alan Çalışması | 1 | %20 |
Durum Analizi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |