Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İdari Yargılama Hukukunda Hak Arama Özgürlüğü İle İlgili Son Gelişmeler | HUK 604 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İdari yargıda hak arama özgürlüğünü derinlemesine anlamak |
2. Hukuki uygulamalara yönelik eleştirel bir bakış açısı geliştirmek |
3. İdari yargı sisteminin işleyişine dair pratik bilgi edinmek |
4. İdari yargıyla diğer yargı alanları (ceza, medeni vb.) arasındaki farkları ve ilişkileri analiz ederek, her alandaki hak arama yöntemlerini karşılaştırmak |
5. İdari yargı ve hak arama özgürlüğünün sosyal etkilerini değerlendirmek; toplumda hukukun rolünü anlamak. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Hukuk devleti ilkesinin güvencelerinden olan idarenin yargısal denetimi hukuki dare ve kamu gücü karşısında bireylerin korunmasının garantisidir. İdari yargı alanında yapılan değişiklikler, bunların politik ve sosyolojik nedenleri ve hak arama özgürlüğü üzerindeki etkileri ders kapsamında incelenecektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Türkiye'de İdari Yargı ve Tarihçesi |
2 | İdarenin Yargısal Denetimi ve Önemi |
3 | İdari Yargının Temel İlkeleri |
4 | İdari Yargıda Başvuru Usulleri |
5 | İdari Davalar ve İdari Davalarda Temel İlkeler |
6 | Hak Arama Özgürlüğü Kavramı |
7 | Hak Arama Özgürlüğünün Sınırları |
8 | Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yöntemleri |
9 | İdari uyuşmazlıklarda alternatif uyuşmazlık çözümü |
10 | İvedi yargılama usulü |
11 | Dava açma sürelerinin hak arama özgürlüğüne etkisi |
12 | İnsan Hakları Yargısı İçtihatlarının Analizi |
13 | Öğrenci sunumları |
14 | Öğrenci sunumları |
|
Kaynaklar: |
Onur Karahanoğulları, İdari Yargı – İdarenin Hukuka Zorlanması (Yargı Kararlarına Dayalı Bir İnceleme), Seçkin, 2024.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüz yüze anlatım (haftalık), içtihat analizi, sunum ve tartışma. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Dönem Ödevi (Araştırma) | 1 | %70 |
Dönem Ödevi (Sunumu) | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 4 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 4 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 3 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 4 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 4 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 3 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 2 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 4 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 3 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 2 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 4 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 3 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 4 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 3 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 4 |