Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İdare Hukukunun Temel İlkeleri | HUK 585 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Hukuk devletinin önemini kavramak |
2. İdare hukukunun temel ilkelerini öğrenmek |
3. İdare hukukuyla kamu hukukuna egemen kavramlar arasında bağ kurmak |
4. İdare hukukuna ilişkin güncel yargı kararları ve dava örnekleri üzerinden vaka analizi yaparak, teorik bilgilerin pratikte nasıl uygulandığını görmek. |
5. Birey-idare ilişkilerinde kamu gücü karşısında bireyin temel hak özgürlüklerinin korunmasını ve idarenin yetkilerinin sınırlarını kavramak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
İdare Hukukuna egemen olan evrensel hukuk ilkeleri ile anayasal ilkelerin ve içtihatlar yoluyla tesis edilmiş ilkelerin idare hukuku teori ve pratiğinde yansıması incelenmekte ve değerlendirilmektedir. Öncelikle hukuk devleti ilkesi ve bu ilkeden kaynaklanan hukuki güvenlik, öngörülebilirlik ilkeleri ile sosyal devlet ilkesi ve idarenin bu ilkeye dayalı olan görev ve yetkilerinden hareket edilmektedir. Temel hak ve özgürlüklerin güvencesi ile ilişki kurulmaktadır. Anayasal ilkeler incelendikten sonra bunların içtihatlardaki yansımaları değerlendirilerek, içtihat yoluyla tesis edilmiş ilkeler işlenmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İdare Hukukuna Genel Bakış |
2 | İdari Yargılama Hukukuna Genel Bakış |
3 | Hukuk Devleti İlkesi |
4 | Hukuk Devleti İlkesi - II |
5 | Sosyal Devlet İlkesi |
6 | Eşitlik İlkesi - I |
7 | Eşitlik İlkesi - II |
8 | Kanuni İdare İlkesi - I |
9 | Kanuni İdare İlkesi - II |
10 | Merkezden ve Yerinden Yönetim İlkeleri |
11 | İdarenin Bütünlüğü İlkesi - I |
12 | İdarenin Bütünlüğü İlkesi - II |
13 | Öğrenci Sunumları |
14 | Öğrenci Sunumları |
|
Kaynaklar: |
Onur Karahanoğulları, İdarenin Hukukla Kavranması: Yasallık ve İdari İşlemler, Turhan, 2022.
Onur Karahanoğulları, İdari Yargı – İdarenin Hukuka Zorlanması (Yargı Kararlarına Dayalı Bir İnceleme), Seçkin, 2024.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Metin Günday, İdare Hukuku, İmaj Yayınevi
Oğuz Sancakdar ve diğerleri, İdare Hukuku, Seçkin Yayınevi
Bahtiyar Akyılmaz-Murat Sezginer, Türk İdare Hukuku, Seçkin Yayınevi
Berke Özenç, Hukuk Devleti, İletişim, 2014.
Monografiler, makaleler, içtihatlar. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüz yüze anlatım (haftalık), içtihat analizi, sunum ve tartışma. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Seminer Sunumu (Y.Lisans/Doktora) | 1 | %30 |
Seminer Raporu (Y.Lisans/Doktora) | 1 | %70 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 4 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 4 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 4 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 4 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 3 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 4 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 4 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 4 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 0 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 4 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 4 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 3 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 4 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 4 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 4 |