Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İktisadi ve Finansal Veri Analizi | ECON 104 | 1 | 1 | 1 + 2 | 2 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Gerçek zamanlı ekonomik veri türleri, veri sıklığı, eğilim ve mevsimsellik hakkında bilgi sahibi olacaktır. |
2. Frekans tabloları oluşturabilecektir. |
3. Merkezi eğilim ölçülerini hesaplayabilecek ve değerlerini detaylı olarak inceleyebilecektir. |
4. Dağılım ölçülerini hesaplayabilecek ve bunların etkilerini detaylandırabilecektir. |
5. Uygun dağılımları kullanarak temel olasılık problemlerini çözebilecektir. |
6. Bağımsız örneklerde farklı örnekleme yöntemlerini tartışabilecektir. |
7. Popülasyon parametreleri için nokta tahmin edicileri tahmin edebilecektir. |
8. Popülasyon parametreleri için tahmin aralığı tahmin edebilecektir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, ekonomik verilerin temel özelliklerini analiz etmek için temel matematiksel, grafiksel ve istatistiksel ampirik araçların tanıtılmasını sağlar. Ders; veri türleri (zaman serisi, kesit veri, panel veri, veri sıklığı), verilerin grafiksel gösterimi, frekans tabloları, merkezi eğilim ölçüleri, dağılım ölçüleri, ekonomik politika değişimi ve veri türetme mekanizmasında değişiklik, stokastik ve deterministik eğilim (mevsimsellik), olasılık ve olasılık dağılımları konularını içermektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Veri Türleri ve Alternatif Veri Türlerini İncelemek için Grafiksel Araçlar |
2 | Fonksiyonlara Giriş: Doğrusal Fonksiyonlar ve Grafikler |
3 | Polinom ve Rasyonel Fonksiyonlar ve Grafikler |
4 | Üstel ve Logaritmik Fonksiyonlar ve Grafikler |
5 | Trigonometrik Fonksiyonlar ve Grafikler |
6 | Dağılma Ölçüleri |
7 | Ara Sınav |
8 | Merkezi Eğilim Ölçüleri |
9 | Frekans Tabloları: Grafikler, Sunum |
10 | Veri Ara Kestirimi |
11 | Mevsimsellik ve Eğilim Analizi |
12 | Olasılık Teorisine Giriş |
13 | Örnekleme Yöntemleri ve Dağılımları |
14 | Nokta Tahmini ve Aralık Tahmini |
|
Kaynaklar: |
1. Eric J. Craig (2012), Statistics and Data Analysis for Social Science, Allyn Bacon.
2. Garry Koop (2009), Analysis of Economic Data, Wiley.
3. Newbold, Carlson &Thorn (2010), Stat for Bus. Economics, Pearson.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Teori: Haftada 2 ders. Haftada bir ders bilgisayar uygulaması yapılmaktadır. Ödevler: Gerçek zamanlı veri ile temel istatistiksel analiz. Eviews (Econometrics Views) ve Excel gereklidir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Haftalık Çalışmalar | 4 | %20 |
Derse Devamsızlık | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar. | 4 |
2 | İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur. | 4 |
3 | Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur. | 4 |
4 | İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | 4 |
5 | İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur. | 4 |
6 | Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur. | 0 |
7 | Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir. | 3 |
8 | Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır. | 3 |
9 | Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir. | 3 |
10 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 0 |
11 | Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 4 |
12 | İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur. | 0 |
13 | Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir. | 3 |
14 | Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir. | 0 |