PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Tasarımı ÇözümlemekDSGN 625693 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kamusal mekanlarda tasarımın insan sağlığı ve hayat kalitesi üzerindeki öneminin irdelenmesi
2. Tasarımın günlük hayattaki sosyal çıkarımlarının sorgulanması
3. Tasarımın rolünün farklı toplumsal grupların ve savunmasız kişilerin karşısında şehirlerde sorgulanması.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders tasarım analizine dair kuramlar ve uygulamalara giriş sağlar. Çevresel Psikoloji gibi farklı disiplinlere ve tasarım ile ilgili araştırmalara ait kuram ve yöntemleri temel alarak tasarımı analiz eder ve eleştirir. Tasarım bir süreç, tasarımcılar da faklı süreçlerin, eylemlerin ve tasarım çıktılarının yaratıcıları olarak ele alınır. "Yapılar ve eserlerin sosyal çıkarımları nedir?" sorusunu meskun mahaller ve kurumsal yerleşkeler gibi farklı tasarım örneklerini analiz etmek amacıyla soracağız. Değer, ihtiyaç ve tasarımın faydacılığı gibi kavramları anlamanın yollarını araştıracağız. Dersin amacı öğrencilere tasarımı eleştirmek ve analiz etmek için gerekli olan "analitik çerçeve"yi sağlamaktır.Bu çerçevenin içeriği yapılar, mekanlar ve objelerin insanların gündelik hayat ve alışkanlıkları ile bağlantılarını ortaya koyacak şekilde tasarlanmıştır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Ders içerikleri ve sunum: Tasarım nedir ve nasıl analiz edilir? Çevresel psikolojinin tasarıma katkısı nedir?
2Deneyimlemek için tasarım - 'SAĞLAYICILIK' Tasarım ve günlük hayat üzerinden tasarımın analizi
3Kültürel farklılıklar ve tasarımdaki rölleri; tasarımcılar ve tasarımcı olmayanların bakış açılarındaki farklılılar
4Tasarım girdilerinde ve analizinde yöntemler (örneğin kullanım sonrası değerlendirme, katılımcı araştırma, kişisel projeler, kültürel araştırmalar)
5Dış mekanlar: Kuram ve tasarım örnekleri. Kalevi Korpela'nın 'Favori yer talimatları' kavramı
6Restoratif çevresel tasarım: Kuram ve tasarım örnekleri
7Kamusal alanlar: Kuram ve tasarım örnekleri
8Meskun mahalleler: Kuram ve tasarım örnekleri
9Dönem ara sınavı sunum - görsel günce
10Mimarlıkta geri dönüşüm: Kavramlar ve örnekler (ör. New York High Lİne parkı)
11Mevcut bir kamusal alanın yeniden tasarlanması - İlk sunumun final için değerlendirilmesi
12Görsel güncenin Final sunumu
13Kapanış değerlendirmeleri: Farklı süreçler, eylemler ve tasarım çıktılarının yaratıcısı olarak mimarlar
14Final projesi sunumu
 
Kaynaklar:
Gehl, J. Life Between Buildings: Using Public Space Danish Architectural Press 1996 Kellert, S. R., Heerwagen, J. H., Mador, M. L. Biophilic Design John Wiley & Sons 2008 Bell, P. A., Greene, t. C., Fisher, J. D., and Baum, A. Environmental Psychology Thomson / Wadsworth.2001
 
Diğer Kaynaklar:
Kaplan, R. & Kaplan, R. With People in Mind: Design and Management of Everyday Nature. Islander Press De Certeau, Michel The Practice of Everyday Life University of California press 1984 Gibson, J The Ecological Approach to Visual Perception Lawrence Erlbaum Associates 1986
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders aktarımı ve tartışma
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara sınav1%50
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor