Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Binalarda Neler Olmalı | DSGN 607 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Problem çözme kavramını geliştirmek |
2. Soyut Düşünceyi Geliştirme |
3. Görsel anlama ve yorumlama kurabilme |
4. Tasarımda bilginin rolünü anlamak |
5. İlgili bilgi kaynaklarını keşfetme |
6. Kullanıcı aktivitesini anlamak: Ne zaman, Nerede, Neden ve Nasıl Davranıyor? |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Binalar, doğal çevre içinde insan ve canlı faaliyetleri için tasarlanmış yapay varlıklardır. Bu yapıların tasarımı ve düzenlemesi, kullanıcıların konfor koşullarını sağlayacak malzeme, ekipman ve makinelerin etkin çalışmasını mümkün kılacak şekilde olmalıdır.
Binalar, farklı ana ve alt işlevler için tipolojik olarak tasarlanır ve yapılandırılır. İçerdikleri kullanıcı aktiviteleri, belirli ihtiyaçlara yönelik olarak şekillenir. Bu aktivitelerin, olayın doğası ve kullanıcı özellikleri göz önünde bulundurularak, etkileşime açık ve uygun biçimde ayrıştırılması ve düzenlenmesi gerekir.
Bu ders, işlevsel olarak etkin çalışan binaların tasarımı ve yapılandırılması sürecinde göz önünde bulundurulması gereken faktör ve parametreleri değerlendirmek için gerekli terminoloji, kriter ve araçları tartışmayı ve öğrenmeyi amaçlar. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
ChatGPT gibi yapay zeka araçları, öğrencilerin tasarım kararlarına anlık geri bildirim sağlamak için kullanılabilir, olası tasarım hatalarını belirleyebilir veya erişilebilirlik, konfor ya da sürdürülebilirlik gibi alanlarda iyileştirme önerileri sunabilir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İçeriği Ayarlama: Proje Alanları |
2 | Potansiyel Kullanıcılara İlişkin Biyo-Fizyolojik, Sosyo-Psikolojik Özellikler. |
3 | Potansiyel Kullanıcılara İlişkin Biyo-Metrik Özellikler. |
4 | Proje Tipolojisinin / Fonksiyonunun Önemi. |
5 | Proje Tipolojileri için Mekansal Konfigürasyonlar. |
6 | Proje Alanlarının Tanımları ve Farklılıkları: Etkinlik Alanları, Bina Alanları ve Açık Alanlar |
7 | Etkinlik Alanlarına Göre Düzenlenmiş Olaylar: Kalıcı ve geçici yönleri |
8 | Etkinlik Alanlarına Göre Düzenlenmiş Olaylar: Fiziksel ve zamansal gereksinimler, Şartlara göre ve öncelikli gereklilikler. |
9 | Etkinlik Alanlarına Göre Kullanıcılar: Sayıları, Hiyerarşik düzen, Devleti, Görevleri, Görevleri, Kıyafetleri, Yaşları, Antropometrik özellikleri ve Ergonometrileri |
10 | Etkinlik Alanlarına Göre Kullanıcılar: Motivasyonları (Görevleri) Kıyafetleri, Antropometrik özellikleri ve Ergonometrileri |
11 | Faaliyet Alanlarının Kullanıcıları Tarafından Yeniden Düzenlendiği Koşullar. |
12 | Olaylar Ve Kullanıcı Profilleri için Etkinlik Alanlarının bölümlenmesi |
13 | Etkinlik Alanlarındaki Kullanıcıların Fiziksel Ve Diğer Gereksinimleri için Mekansal Tahsis. |
14 | Dönem konularının genel tartışmasının yapılması. |
|
Kaynaklar: |
Neufert, E., & Neufert, P. (2012). Architects' Data (4th ed.). Wiley-Blackwell. / Preiser, W. F. E., & Ostroff, E. (Eds.). (2001). Universal Design Handbook. McGraw-Hill. / |
|
Diğer Kaynaklar: |
Ching, F. D. K. (2014). Architecture: Form, Space, and Order (4th ed.). Wiley. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, kuramsal anlatımlar, tartışmalar ve tasarım odaklı keşiflerin birleşimi üzerine kurgulanmıştır. İşlevsel bina tasarımına dair temel kavramlar kuramsal çerçevede sunulurken, eleştirel düşünme, karşılaştırmalı analiz ve örnek incelemelerine dayalı değerlendirme süreçlerine ağırlık verilir. Öğrencilerden tartışmalara aktif katılım göstermeleri, saha çalışması ya da benzer örnek araştırmaları yapmaları ve gerçek ya da varsayımsal bina programlarına dayalı şematik öneriler geliştirmeleri beklenir. Stüdyo ortamında yürütülen geribildirim odaklı oturumlar ve gözden geçirme temelli değerlendirmeler, öğrencilerin öğrenme süreçlerini pekiştirir. İş birliği, bağımsız araştırma ve düzenli katılım, dersin başarısı için temel unsurlardır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Sınıf Tartışmaları | 3 | %30 |
Vaka İncelemesi | 1 | %20 |
Ödev | 3 | %30 |
Proje Raporu | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım alanındaki güncel kavramlar, tartışmalar ve gelişmeleri içeren bilgileri, alanın gerektirdiği düzeyde özgün ve yaratıcı bir yaklaşımla uzmanlık düzeyinde derinleştirebilme ve alanına yenilikçi katkılar sağlayacak yeni bilgiler üretebilme. | 3 |
2 | Tasarım alanında geliştirilen düşünce, yöntem ve teorileri eleştirel bir yaklaşımla analiz ederek sentezleyebilme; bilimsel yöntemlerle veri toplama, analiz etme, yorumlama ve bunları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanabilme. | 3 |
3 | Tasarım alanıyla ilgili özgün bilimsel çalışmalar gerçekleştirebilme; alanında en az bir bilimsel çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak bilimsel bilginin sınırlarını genişletebilme ve alanın ilerlemesine katkıda bulunabilme. | 2 |
4 | Tasarım alanıyla ilgili özgün fikir, bulgu ve değerlendirmeleri akademik ortamlarda ve mesleki platformlarda açık ve sistematik bir biçimde sunabilme, tartışabilme ve alanındaki yetkinliğini savunabilme. | 2 |
5 | Tasarım alanındaki özgün çalışmaları bağımsız olarak planlayıp yönetebilme, bilişim ve iletişim teknolojilerini üst düzeyde kullanarak tasarım süreçlerini etkin şekilde yürütme ve sonuçları uzmanlık düzeyinde değerlendirebilme. | 3 |
6 | Çok disiplinli araştırma ortamlarında evrensel, sosyal ve çevresel etkileri göz önünde bulundurarak liderlik yapabilme, karşılaşılan sorunları çözmede stratejik kararlar alabilme, akademik çalışmalarda sosyal ve etik sorumlulukları göz önünde tutarak özgün sonuçlar üretebilme. | 3 |
7 | En az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde İngilizce kullanarak, tasarım alanındaki uluslararası literatürü takip edebilme, akademik ve mesleki iletişim kurabilme ve çalışmaları uluslararası düzeyde etkin biçimde paylaşabilme. | 3 |