PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İnsan Bilişinin Kültürel Kökenleri ve Mimari Tasarım Üzerindeki EtkileriARCH 6223 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İnsan bilişinin kültürel kökenlerinin anlaşılması.
2. Kültürün mimari tasarım üzerindeki etkisinin kavranması.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders insan bilişinin kültürel kökenleri konusunda geliştirilen biliş teorileri ışığında, mimari tasarımda kültürel bilginin etkisi konusunda geliştirilen teorik tartışmaların ve araştırma sonuçlarının tartışılmasını amaçlamaktadır. Ders kapsamında, biyolojik ve kültürel kalıtım, kültürel öğrenme süreçleri, dilsel iletişim ve sembolik temsil araçlarına kültürün etkisi, kültürün bilişe etkisi ve kültürel biliş, bir iletişim aracı olarak mimarlık, mimari tasarım oluşumu ve yorumlanmasında kültürel bilginin etkisi, ve mimarlık eğitiminde kültürün yeri konusundaki teoriler tartışılacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse giriş
2Kültür: Tanım ve Kapsamı-Okuma 1
3Biyolojik ve Kültürel Kalıtım
4Kültürel Öğrenme Süreçleri-Okuma 2
5Dilsel İletişim ve Sembolik Temsil Araçlarına Kültürün Etkisi
6Kültürün Bilişe Etkisi Ve Kültürel Biliş (1)-Okuma 3
7Kültürün Bilişe Etkisi Ve Kültürel Biliş (2)
8Bir İletişim ve Sembolik Temsil Aracı Olarak Mimarlık-Okuma 4
9Mimarlık ve Kültür-Okuma 5
10Mimari Tasarım Oluşumu Ve Yorumlanmasında Kültürel Bilginin Etkisi (1)
11Mimari Tasarım Oluşumu Ve Yorumlanmasında Kültürel Bilginin Etkisi (2)-Okuma 6
12Mimarlık Eğitiminde Kültürün Yeri Konusundaki Teoriler (1)
13Mimarlık Eğitiminde Kültürün Yeri Konusundaki Teoriler (2)-Okuma 7
14Biliş, Kültür ve Mimarlık İlişkisi Üzerine Tartışma
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
Finke, R., Ward, S., and Smith, S., Creative Cognition, The MIT Press, 1992. Tomasello, M., The Cultural Origins of Human Cognition, Harvard University Press, 1999 Ross, N., Culture and Cognition: Implications for Theory and Method, Sage Publications, 2004 Anderson, J. R., Cognitive psychology and its implications, Worth Publishers, New York, 2000 C. Eastman, W. Newstetter & M. McCracken (eds.), Design knowing and learning: Cognition in design education, Elsevier Books, Oxford, 2001
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, powerpoint sunumları yoluyla yapılacak olan konu anlatımlarını ve verilen makaleler üzerine öğrenciler ile yapılacak teorik tartışmaları kapsayacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev7%20
Ara Sınav1%35
Final Sınavı1%45
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması2
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması4
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması4
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek4
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak4
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek2
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak1
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek2
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek1
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek4
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek1
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek1
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek4
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek 3