Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İnsan Bilişinin Kültürel Kökenleri ve Mimari Tasarım Üzerindeki Etkileri | ARCH 622 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İnsan bilişinin kültürel kökenlerinin anlaşılması. |
2. Kültürün mimari tasarım üzerindeki etkisinin kavranması. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders insan bilişinin kültürel kökenleri konusunda geliştirilen biliş teorileri ışığında, mimari tasarımda kültürel bilginin etkisi konusunda geliştirilen teorik tartışmaların ve araştırma sonuçlarının tartışılmasını amaçlamaktadır.
Ders kapsamında, biyolojik ve kültürel kalıtım, kültürel öğrenme süreçleri, dilsel iletişim ve sembolik temsil araçlarına kültürün etkisi, kültürün bilişe etkisi ve kültürel biliş, bir iletişim aracı olarak mimarlık, mimari tasarım oluşumu ve yorumlanmasında kültürel bilginin etkisi, ve mimarlık eğitiminde kültürün yeri konusundaki teoriler tartışılacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse giriş |
2 | Kültür: Tanım ve Kapsamı-Okuma 1 |
3 | Biyolojik ve Kültürel Kalıtım |
4 | Kültürel Öğrenme Süreçleri-Okuma 2 |
5 | Dilsel İletişim ve Sembolik Temsil Araçlarına Kültürün Etkisi |
6 | Kültürün Bilişe Etkisi Ve Kültürel Biliş (1)-Okuma 3 |
7 | Kültürün Bilişe Etkisi Ve Kültürel Biliş (2) |
8 | Bir İletişim ve Sembolik Temsil Aracı Olarak Mimarlık-Okuma 4 |
9 | Mimarlık ve Kültür-Okuma 5 |
10 | Mimari Tasarım Oluşumu Ve Yorumlanmasında Kültürel Bilginin Etkisi (1) |
11 | Mimari Tasarım Oluşumu Ve Yorumlanmasında Kültürel Bilginin Etkisi (2)-Okuma 6 |
12 | Mimarlık Eğitiminde Kültürün Yeri Konusundaki Teoriler (1) |
13 | Mimarlık Eğitiminde Kültürün Yeri Konusundaki Teoriler (2)-Okuma 7 |
14 | Biliş, Kültür ve Mimarlık İlişkisi Üzerine Tartışma |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Finke, R., Ward, S., and Smith, S., Creative Cognition, The MIT Press, 1992.
Tomasello, M., The Cultural Origins of Human Cognition, Harvard University Press, 1999
Ross, N., Culture and Cognition: Implications for Theory and Method, Sage Publications, 2004
Anderson, J. R., Cognitive psychology and its implications, Worth Publishers, New York, 2000
C. Eastman, W. Newstetter & M. McCracken (eds.), Design knowing and learning: Cognition in design education, Elsevier Books, Oxford, 2001 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, powerpoint sunumları yoluyla yapılacak olan konu anlatımlarını ve verilen makaleler üzerine öğrenciler ile yapılacak teorik tartışmaları kapsayacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 7 | %20 |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 2 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 4 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 4 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 4 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 2 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 1 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 2 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 1 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 4 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 1 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 1 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 4 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 3 |