Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yeşil Bina Tasarım, Değerlendirme ve Derecelendirme İlkeleri | ARCH 616 | 6 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yeşil Bina kavramını bilir, tasarım ve yapım süreçlerini tanımlayabilir |
2. Yeşil bina derecelendirme için temel parametreleri tanımlar ve değerlendirme yapabilir |
3. Mevcut ulusal ve uluslararası yeşil bina sertifikalarının hesaplama, değerlendirme ve derecelendirme stratejileri bilir ve uygulayabilir |
4. Sertifikalandırılmış yapıların enerji, iç ortam çevre kalitesi ve karbon başlıklarını derinlemesine analiz edebilir. |
5. Mevcut sertifika sistemlerinin geliştirilmesi için kavramsal çerçeve çizebilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, sürdürülebilirlik temel çerçevesinde, yeşil bina kavramını, bu kavramı oluşturan düşünce sistemini ve bileşenlerini derinlemesine analiz etmekle başlar. Yeşil binaların, tasarım, yapım ve kullanım aşamalarını inceler, Tüm bunlarla birlikte dünyada yaygın olarak kullanılan yeşil bina sertifikalandırma sistemlerinin değerlendirme yöntemlerini analiz ederek, ana ölçütleri ve yaklaşımları tanımlar. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tanışma, Ders İçeriğinin ve İşlenişinin Aktarılması Sürdürülebilirlik Kavramı (Çevre, Ekonomi ve Sosyo-Kültürel Bağlamda) |
2 | Yeşil Bina Kavramı, Bileşenleri, Tasarım ve Yapım ilkeleri |
3 | Yeşil Bina Kavramı, Bileşenleri, Tasarım ve Yapım ilkeleri (Pasif Tasarım İlkeleri) |
4 | Yeşil Bina Kavramı, Bileşenleri, Tasarım ve Yapım ilkeleri (Türkiye ve Avrupa Birliği Kanun/Yönetmelik) |
5 | Sıfır/Sıfıra Yakın Enerji/Su/Karbon Yapılar Yüksek Performanslı Yapılar |
6 | Ulusal Sertifika Sistemleri (ÇEDBİK-BEST / Yes-TR ) |
7 | Uluslararası Yeşil Bina Sertifika Sistemleri (LEED) |
8 | Uluslararası Yeşil Bina Sertifika Sistemleri (BREEAM) |
9 | Uluslararası Yeşil Bina Sertifika Sistemleri (DGNB ve CASBEE) |
10 | Yeşil Bina Sertifika Sistemlerinin Derinlemesine Analizi Enerji ve Su Verimliliği |
11 | Yeşil Bina Sertifika Sistemlerinin Derinlemesine Analizi İç Ortam Çevre Kalitesi |
12 | Yeşil Bina Sertifika Sistemlerinin Derinlemesine Analizi Düşük Karbon Çözümleri |
13 | Yeşil Bina Vaka Çalışması / Tartışma / Raporlama |
14 | Yeşil Bina Vaka Çalışması /Tartışma / Raporlama |
|
Kaynaklar: |
Yeang, K. (2009). Eco-Design and Planning.
Ebert, T., Essig, N., Hauser, G., Green Building Certification Systems (Detail Green Books), Detail, 2011
Reeder, L., Guide to Green Building Rating Systems, Wiley, 2010
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Web Sayfaları
https://www.usgbc.org/leed
https://bregroup.com/products/breeam/
https://yestr.csb.gov.tr/Hesap/YeniGiris
https://www.cedbik.org/best
https://www.dgnb.de/en
https://www.ibec.or.jp/CASBEE/english/
https://www.energy.gov/eere/buildings/zero-energy-ready-home-program
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, haftada 3 saat olarak teorik bilgileri aktaran yüz yüze dersler ile karşılıklı bilgi alışverişine dayanmaktadır. Ders içerikleri her hafta aşağıda verilen haftalık programa göre yürütülür. Bu kapsamda sunum, ve tartışmalarla teorik bilginin içselleştirilmesi, vaka analizleri ile de bilginin pekiştirilmesi sağlanır. Dönem içinde yazılı sınav ve dönem sonunda da yapılan vaka analizinin raporlanmasına dayalı olarak değerlendirme yapılır. Bunların dışında öğrencilerin çeşitli konular hakkında araştırmalarını sunumlarıyla sunması da beklenmektedir. Bu eğitim yaklaşımı ile, konu hakkında kapsamlı bir bilginin elde edilmesiyle yeşil bina tasarımı ve sertifikasyonunda eleştirel düşünme ve uygulama becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |