PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mimarlık Tarihi Yazımı Üzerine Eleştirel AnalizARCH 6123 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Mimarlık tarihi yazımının gelişimini ve disiplinlerarası ilişkilerini açıklayabilecek,
2. Geleneksel ve çağdaş tarih yazımı metodolojilerini karşılaştırarak eleştirel analiz yapabilecek,
3. Post-strüktürel ve post-kolonyal yaklaşımların mimarlık tarihi yazımına etkilerini değerlendirebilecek,
4. Türkiye'deki mimarlık tarihi yazımı sorunlarını eleştirel olarak analiz edebilecek,
5. Mimarlık tarihinin kuram ve eğitimle olan ilişkisini tartışabilecek.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Mimarlık Tarihi Yazımı Üzerine Eleştirel Analiz dersinde, 19. yy.’da sanat tarihi kurumları altında gelişen ve sonrasında bağımsız bir disiplin olma sürecine giren mimarlık tarihi ve tarih yazımının diğer tarih disiplinleri (tarih, sanat tarihi, kültür tarihi, toplumsal tarih, vb.) ile olan ilişkisi, kanıtlar, araçlar, yöntemler ve konular çerçevesinde ele alınacaktır. Mimarlık tarihi yazımında geleneksel metodolojiler ve 1980 sonrasının post-strüktürel ve post-kolonyal yaklaşımları okumalar üzerinden değerlendirilecek, yeni eleştirel ve kuramsal perspektifler üzerinden tartışılacaktır. Bu tartışmanın bir parçası olarak Türkiye'de mimarlık tarihi yazımı sorunları da ele alınacaktır. Ayrıca mimarlık ve mimar tanımlarındaki değişime paralel olarak dönüşen mimarlık tarihi yazımı, mimarlık kuramı ve eğitimi ile olan ilişkisi açısından da irdelenecektir. Son olarak mimarlık tarihi yazımı üzerine gelecek perspektifleri tartışılacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenciler literatür taraması ve kaynak analizlerinde destekleyici olarak yapay zeka araçlarını kullanabilirler.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Ders içeriği, iş yükü ve ölçme yöntemlerinin tanıtılması.
2Mimarlık tarihi: Disiplinler arası bir oluşumdan bağımsız bir disipline (Mimarlık Tarihi ile Tarih, Sanat Tarihi, Arkeoloji, Kültür Tarihi, Toplumsal Tarih çalışmaları arasındaki sınırlar, paylaşımlar ve etkileşimler)
3Mimarlık tarihi yazımının geleneksel kanıtları, araçları, yöntem ve konuları (I) (Büyük Anlatılar; kanonlar; üslup ve dönem; biçim ve ikonografi)
4Mimarlık tarihi yazımının geleneksel kanıtları, araçları, yöntem ve konuları (II) (Sanatçı/mimar biyografisi)
5Mimarlık tarihi yazımının geleneksel kanıtları, araçları, yöntem ve konuları (III) (Jeopolitik; coğrafya-kültür; tipoloji)
6Mimarlık tarihi yazımında 1980 sonrası görülen tematik yaklaşımlar ve yeni araştırma alanları* (I) (*temalar ve araştırma alanları dersin verileceği her dönem için aşağıdaki havuzdan seçilecektir. Havuza günceli takip edebilmek için ekleme yapılabilir: temsil; siyaset; ideoloji; ekonomi; coğrafi sınırlar- sınırsızlık;mahremiyet ve kamusallık; oryantalizm; oksidentalizm; küreselleşme ve yerellik; kimlik inşası; kolektif bellek; cinsiyet; toplumsal cinsiyet; ırk; görsellik ve mekan; mekan ve zaman; mekan ve beden, vb.)
7Öğrenci ara sunumları ve tartışma
8Mimarlık tarihi yazımında 1980 sonrası görülen tematik yaklaşımlar ve yeni araştırma alanları* (II)
9Mimarlık tarihi yazımında 1980 sonrası görülen tematik yaklaşımlar ve yeni araştırma alanları* (III)
10Türkiye'de mimarlık tarihi yazımı, gelişimi, sorunları
11Mimarlık tarihi yazımı, kuramı ve eğitimi
12Mimarlık tarihi yazımı üzerine gelecek perspektifleri
13Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması (I)
14Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması (II)
 
Kaynaklar:
Adams, L.S. The Methodologies of Art, 1996 Arnold, D. Reading Architectural History Routledge 2002 Arnold, D., Altan Ergut, E., Turan Özkaya B. Rethinking Architectural Historiography Routledge 2006 Böröcz, Z., Verpoest, L. (der.) Imag(in)ing Architecture: Iconography in Nineteenth-Century Architectural Historical Publications Leuven ve Voorburg 2008 Colomina, B. Mahremiyet ve Kamusallık: Kitle İletişim Aracı Olarak Modern Mimari Metis 2011 Colomina, B. (der.) Sexuality and Space 1992 Çelik, Z. (der.) “Teaching the History of Architecture: A Global Inquiry”, özel sayılar, JSAH, Eylül 2002, Aralık 2002, Mart 2003 2002-2003 Giedon, S. Space, Time and Architecture 1941 Kızılyaprak, Z. A. Tarih Yazımında Yeni Yaklaşımlar: Küreselleşme ve Yerelleşme Türkiye Ekonomik ve Toplumsak Tarih Vakfı 2000 9757306800 Leach, A. Mimarlık Tarihi Nedir? KÜY 2010 Pevsner, A. A History of Building Types 1976 Porphyrios, D. (der.) “On the Methodology of Architectural History”, özel sayı, Architectural Design 51, sayı 6-7 (1981) 1981
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersler araştırma ödevleri, okumalar ve bunların sunumu ve tartışması üzerinden yürütülecektir. Ayrıca dönem ödevi olarak her bir öğrencinin belirlenecek bir konu üzerinde bir bildiri yazması ve sunması beklenmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev10%40
Dönem Ödevi1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması0
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması3
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması4
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek4
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak4
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek0
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak0
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek0
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek0
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek0
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek0
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek0
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek 0