PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Doğrusal Sistem Teorisi IMECE 5473 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. doğrusal sistemler hakkında temel bilgiler
2. projeksiyon teoremi ve uygulamaları
3. temel sistem gösterim formları
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, doğrusallık, doğrusal bağımsızlık, temel, açıklık, aralık ve sıfır uzayları, normlu doğrusal uzaylar, iç çarpım uzayları ve ortogonallik hakkında temel tanımların verilmesi ile başlar. Temel kavramlardan sonra lineer denklem sistemleri ve fourier serileri ile ilgili kavramlar ile ilgili bilgiler verilir. Son olarak blok diyagonal formlar ve Jordan kanonik form ile ilgili konular işlenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bulunmamaktadır
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Doğrusal Uzay: alanlar, doğrusal bağımsızlık
2Baz, doğrudan toplam ayrıştırma, normlu doğrusal uzaylar, yakınsama kavramları
3Banach uzayı, Lineer Transformasyon: Null ve Range uzayları, matrix gösterimi
4İç çarpımlar uzayı, Hilbert uzayı, ortogonalite uzayı
5Projeksiyon teoremi, doğrudan toplam ayrıştırması
6Projeksiyon teoremi, Hermitian matrisleri
7Doğrusal cebir denklem sistemleri
8Doğrusal cebir denklem sistemleri, Fourier serileri
9Kare matris karakteristiği ve minimal polinomlar ile tanımlanan doğrusal transformasyon
10Kare matris karakteristiği ve minimal polinomlar ile tanımlanan doğrusal transformasyon
11Blok diyagonal form
12Jordan kanonik form
13Jordan kanonik form
14Kare matris fonksiyonları
 
Kaynaklar:
Chi-Tsong Chen,Linear Systems Theory and Design,Oxford University Press,1998,0195117778
 
Diğer Kaynaklar:
Wilson J. Rugh, Linear system theory, Prentice-Hall, 1996, 0-13-441205-2 Frank M. Callier,, Charles A. Desoer, Linear system theory, Springer-Verlag, 1991, 0-387-97573-X
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
1 vize ve 1 final yapılcak ve 3 ödev verilecektir
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%50
Ödev3%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Mekatronik Mühendisliği ile ilgili matematik, mühendislik ve disiplinler arası konularda bilgi; mekanik, elektronik, kontrol sistemleri ve yazılım alanlarında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgi üretir, değerlendirir, yorumlar ve tez yazabilir.4
2Mekatronik mühendisliğinde kullanılan güncel teknikler ve yöntemler (IoT, Endüstri 4.0, yapay zeka tabanlı kontrol sistemleri, robotik, sensör füzyonu, gömülü sistemler) hakkında kapsamlı bilgi sahibidir; bu teknikleri karmaşık mekatronik mühendisliği problemlerine uygulama yeteneği.0
3Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili çok disiplinli problemleri tanımlama ve formüle etme yeteneği, bunları çözmek için entegre çözümler geliştirme ve çözümlerde yenilikçi, sürdürülebilir ve akıllı sistem yaklaşımlarını uygulama yeteneği.0
4Mekatronik Mühendisliği'nde karşılaşılan karmaşık problemleri analiz etmek ve çözmek için gereken modern teknikleri (simülasyon yazılımları, CAD/CAE araçları, MATLAB/Simulink, Labview programlama, mikroişlemci/mikrodenetleyici tabanlı sistemler) ve araçları seçme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini, yapay zeka ve makine öğrenmesi araçlarını etkili bir şekilde kullanma yeteneği.2
5Karmaşık mekatronik sistemler veya süreçler (otonom sistemler, akıllı üretim sistemleri, robotik uygulamalar, sensör-aktüatör entegrasyonu) tasarlama ve yenilikçi, enerji verimli alternatifler geliştirme yeteneği.2
6Mekatronik sistemler için deney tasarlama ve yürütme, sensör verilerini toplama ve işleme, sistem davranışını modelleme ve simüle etme, veri analizi yapma ve Mekatronik Mühendisliği ile ilgili karmaşık problemlerle ilgili sonuçları yorumlama yeteneği.2
7Disipliniçi ve çok disiplinli (mekanik, elektrik-elektronik, yazılım, kontrol) takımlarda etkili iletişim kurarak çalışma, bağımsız araştırma yürütme ve proje ekiplerini yönetme yeteneği. 0
8Avrupa Dil Portföyü'nün B2 seviyesinde en az bir yabancı dil bilgisi (özellikle İngilizce); teknik rapor ve makale yazma yeteneği, uluslararası ortamlarda net ve anlaşılır teknik dokümantasyon hazırlama, sunum yapma ve mesleki iletişim kurma yeteneği.0
9Araştırma ve uygulama çalışmalarının sürecini ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda (konferanslar, sempozyumlar, bilimsel dergiler) sistemli ve açık bir şekilde yazılı (makale, poster, teknik rapor) ve sözlü olarak sunabilme yeteneği.0
10Ömür boyu öğrenme ihtiyacının farkında olma; hızla gelişen teknolojilere (dijital dönüşüm, Endüstri 5.0, sürdürülebilir teknolojiler, yapay zeka) adapte olma, bilgiye erişme, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip etme ve sürekli güncel kalma yeteneği.0
11Veri toplama, sistem entegrasyonu, tartışma, sunum aşamalarında ve tüm mesleki faaliyetlerde sosyal, bilimsel, etik değerler ve siber güvenlik konularında farkındalık; teknolojinin toplumsal ve çevresel etkilerine duyarlılık.0