PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Optiğe GirişMECE 5083 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Optik prensiplerin temelini anlar
2. Optik yasaların arkasında yer alan fizik kurallarını keşfeder
3. Günümüz optik teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders optiğin temel konularını kapsamaktadır. İki farklı bakış açısıyla konular irdelenmektedir; geometrik optik ve fiziksel optik. Geometrik optik kapsamında aynalar, prizmalar, lensler ve objektif, mikroskop ve teleskop gibi optik sistemler ışın teorisi yoluyla açıklanmaktadır. Fiziksel optik de ise ışığın dalga kuramı yoluyla girişim, kırınım ve ışığın polarizasyonu konuları açıklanmıştır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu derste Üretken Yapay Zeka Kullanımı yoktur
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: ışığın doğası, ışığın tarihi, parçacıklar ve fotonlar, elektromanyetik spektrum
2Geometrik optiğin temelleri: Huygens prensibi, Fermat prensibi, kırılma ve yansıma, optik uzayları, Gaussian Optiği, Newton denklemleri, boylamsal büyüme, Nodal noktalar, Gaussian indirgemesi
3Geometrik optiğin temelleri: Kalın ve ince mercekler, vertex mesafesi, İnce lens görüntüleme, Nesne görüntü eşleniği, afokal sistemler, paraksiyel optik, paraksiyel ışın tarama, açıklık ve durdurucular, marjinal ve ana ışınlar, görüş alanı, sayısal açıklık ve F sayısı, Telsentriklik, odak derinliği
4Optik sistemler: parity ve düzlem aynalar, prizma sistemleri, objektifler, odaklayıcı lensler, Kepler teleskopu, Alan lensleri, bağlı sistemler, Mikroskop ve aydınlatma sistemleri
5Bozulma teorisi: Kromatik etkiler; Dağılma, Kromatik bozulma, Tek kromatik bozulma; ışınlar ve dalga cepheleri
6Bozulma teorisi: Eğrilik ve odak dışı, küresel bozulma ve odak dışı, Koma, astigmatizm, bozunum
7Dalga denklemleri:tek boyutlu dalga denklemi, harmonik dalgalar, düzlem dalgalar, kompleks bir fonksiyon olarak harmonik dalgalar, küresel dalgalar, EM dalgalar, ışığın polarizasyonu
8Işığın girişimi:İki hüzme girişimi, Young çift yarık deneyi, Newton halkaları
9Kırınım: Fresnel kırınımı, Fresnel Kirchoff Kırınım integrali, Dairesel açıklıktan Fresnel kırınımı, Fresnel bölge katmanı
10Kırınım: Fraunhofer kırınımı, Karesel ve dairesel açıklıklar, Çözünürlük
11Holografi, Hologram temelleri, Beyaz ışık hologramı, Uygulamalar
12Işığın modülasyonu, Düzgün olmayan ortamlar, İkincil harmonik üretimi, Elektro optik etkiler, Faraday etkisi, optik faz eşleniği
13Işığın modülaysonu: Uzamsal ışık modülatörü, uygulamalar
14Fourier optiği
 
Kaynaklar:
Yazar: Eugene Hecht Başlık: Optics, 4th Ed. Yayınevi: Addison-Wesley Yıl: 2001 ISBN: 978-0805385663
 
Diğer Kaynaklar:
Yazar: B. A. Saleh and C. Teich Başlık: Fundamentals of Photonics Yayınevi:John Wiley and Sons Yıl: 2007 ISBN: 978-0-471-35832-9
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat teorik ders yapılacaktır. Dersler dönem ödeviyle desteklenecektir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Proje1%30
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Mekatronik Mühendisliği ile ilgili matematik, mühendislik ve disiplinler arası konularda bilgi; mekanik, elektronik, kontrol sistemleri ve yazılım alanlarında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgi üretir, değerlendirir, yorumlar ve tez yazabilir.4
2Mekatronik mühendisliğinde kullanılan güncel teknikler ve yöntemler (IoT, Endüstri 4.0, yapay zeka tabanlı kontrol sistemleri, robotik, sensör füzyonu, gömülü sistemler) hakkında kapsamlı bilgi sahibidir; bu teknikleri karmaşık mekatronik mühendisliği problemlerine uygulama yeteneği.1
3Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili çok disiplinli problemleri tanımlama ve formüle etme yeteneği, bunları çözmek için entegre çözümler geliştirme ve çözümlerde yenilikçi, sürdürülebilir ve akıllı sistem yaklaşımlarını uygulama yeteneği.2
4Mekatronik Mühendisliği'nde karşılaşılan karmaşık problemleri analiz etmek ve çözmek için gereken modern teknikleri (simülasyon yazılımları, CAD/CAE araçları, MATLAB/Simulink, Labview programlama, mikroişlemci/mikrodenetleyici tabanlı sistemler) ve araçları seçme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini, yapay zeka ve makine öğrenmesi araçlarını etkili bir şekilde kullanma yeteneği.1
5Karmaşık mekatronik sistemler veya süreçler (otonom sistemler, akıllı üretim sistemleri, robotik uygulamalar, sensör-aktüatör entegrasyonu) tasarlama ve yenilikçi, enerji verimli alternatifler geliştirme yeteneği.0
6Mekatronik sistemler için deney tasarlama ve yürütme, sensör verilerini toplama ve işleme, sistem davranışını modelleme ve simüle etme, veri analizi yapma ve Mekatronik Mühendisliği ile ilgili karmaşık problemlerle ilgili sonuçları yorumlama yeteneği.1
7Disipliniçi ve çok disiplinli (mekanik, elektrik-elektronik, yazılım, kontrol) takımlarda etkili iletişim kurarak çalışma, bağımsız araştırma yürütme ve proje ekiplerini yönetme yeteneği. 1
8Avrupa Dil Portföyü'nün B2 seviyesinde en az bir yabancı dil bilgisi (özellikle İngilizce); teknik rapor ve makale yazma yeteneği, uluslararası ortamlarda net ve anlaşılır teknik dokümantasyon hazırlama, sunum yapma ve mesleki iletişim kurma yeteneği.2
9Araştırma ve uygulama çalışmalarının sürecini ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda (konferanslar, sempozyumlar, bilimsel dergiler) sistemli ve açık bir şekilde yazılı (makale, poster, teknik rapor) ve sözlü olarak sunabilme yeteneği.1
10Ömür boyu öğrenme ihtiyacının farkında olma; hızla gelişen teknolojilere (dijital dönüşüm, Endüstri 5.0, sürdürülebilir teknolojiler, yapay zeka) adapte olma, bilgiye erişme, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip etme ve sürekli güncel kalma yeteneği.2
11Veri toplama, sistem entegrasyonu, tartışma, sunum aşamalarında ve tüm mesleki faaliyetlerde sosyal, bilimsel, etik değerler ve siber güvenlik konularında farkındalık; teknolojinin toplumsal ve çevresel etkilerine duyarlılık.2