PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Tasarım Bilişi ve YaratıcılıkARCH 5123 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. ‘Biliş’, ‘tasarım bilişi’ ve ‘yaratıcılık’ konuları hakkında karşılaştırmalı düşünebilme becerisi.
2. Mimari tasarımda yaratıcılığın bilişsel olarak nasıl gerçekleşmekte olduğu hakkında düşünebilme ve fikir üretebilme becerisi.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders ‘biliş’, ‘tasarım bilişi’ ve ‘yaratıcılık’ alanlarını karşılaştırmalı olarak incelerken, mimari tasarımda etkin olan bilişsel yapı ve süreçlerin mimari yaratıcılığa olan etkilerini irdelemeyi amaçlamaktadır. Ders kapsamında sırasıyla: biliş kavramı (bilişin tanımı, bilişsel bilimin ve bilişsel psikolojinin tarihi ve tanımı, bilişsel bilgi depolama teorileri, bilişsel bilgi depolama yapıları, şema teorisi ve network teorisi), bilişsel şemalar (bilişsel şema tanımı, bilişsel şemaların kullanımı, bilişsel şema tipleri), biliş ve yaratıcılık (yaratıcılığın tanımı, yaratıcılığın özellikleri, yaratıcılık çalışmaları konusundaki farklı yaklaşımlar, bilişsel yaratıcılık çalışmaları, yaratıcılıkta bilişsel şemalar), ve, tasarım bilişi ve mimari tasarım (tasarım bilişinin tanımı, tasarım bilişi çalışmalarının tarihi, tasarım probleminin tanımı ve özellikleri, tasarımda yaratıcılık, yaratıcı tasarımda bilişsel süreç ve yapılar, tasarım problemi çözmede bilişsel şema kullanımı, tasarımda öncel bilginin bilişsel kullanımı, tasarımda öncel bilginin tipleri, öncel bilgi ve bilişsel şema ilişkisi, mimari tasarımda öncel bilgi tipleri (tipler ve öncül örnekler), mimari tasarım eğitiminde öncel bilginin yeri, mimari tasarımda öncel bilginin kullanımının aşamaları: kendine mal etme, örnekseme ve inovasyon) konuları incelenecektir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse Giriş ve Ders İzlencesinin Sunumu
2Biliş Kavramı 1: Bilişin Tanımı ve Özellikleri, Bilişsel Çalışmaların Tarihi, Gelişimi ve Bilişle İlgili Önemli Kuramlar
3Biliş Kavramı 2: Bilgi Depolama Teorileri, Bilişsel Bilgi Depolama Yapıları, Şema Teorisi ve Network Teorisi - Okuma 1
4Bilişsel Şemalar: Bilişsel Şema Tanımı, Bilişsel Şemaların Kullanımı, Bilişsel Şema Tipleri - Okuma 2
5Biliş ve Yaratıcılık 1: Problem Çözme ve Yaratıcılık, Problem Çözmenin Tanımı, Aşamaları ve Problem Tipleri - Okuma 3
6Biliş ve Yaratıcılık 2: Yaratıcılığın Tanımı, Yaratıcılığın Aşamaları ve Özellikleri - Okuma 4
7Biliş ve Yaratıcılık 3: Yaratıcılık Çalışmaları Konusundaki Farklı Yaklaşımlar, Bilişsel Yaratıcılık Çalışmaları, Yaratıcılıkta Bilişsel Şemalar
8Okumalar ve Okuma Özetleri Üzerine Tartışma
9Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım 1: Tasarım Bilişinin Tanımı, Tasarım Bilişi Çalışmalarının Tarihi, Tasarım Probleminin Tanımı ve Özellikleri, Tasarımda Yaratıcılık
10Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım 2: Yaratıcı Tasarımda Bilişsel Süreç ve Yapılar, Tasarım Probleminde Bilişsel Şema Kullanımı, Tasarım Probleminde Kullanılan Bilişsel Problem Çözme Stratejileri - Okuma 5
11Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım 3: Tasarımda Öncel Bilginin Önemi ve Öncel Bilgi Tipleri: Tipler ve Öncül Örnekler
12Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım 4: Mimari Tasarımda Öncel Bilginin Kullanımının Aşamaları: Kendine Mal Etme, Örnekseme ve Inovasyon - Okuma 6
13Tasarım Bilişi ve Mimari Tasarım 5: Mimari Tasarım Eğitiminde Öncel Bilginin Yeri - Okuma 7
14Okumalar ve Okuma Özetleri Üzerine Tartışma
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
Goldstein, Bruce (2013). Bilişsel Psikoloji, Kaknüs Yayınları, İstanbul. Bruning, R., Schraw, G. & Norby, M. (2014). Bilişsel Psikoloji ve Öğretim. Ankara: Nobel Yayıncılık. Orhon, G. (2014). Yaratıcılık: Nörofizyolojik, Felsefi ve Eğitsel Temeller, Ankara: Pegem Yayinlari Akın, Ömer. Psychology of architectural design, Pion, London, 1986. R. J. Sternberg (Ed.), Handbook of Creativity, Cambridge University Press, Cambridge, 1999. C. Eastman, W. Newstetter & M. McCracken (Eds.), Design knowing and learning: Cognition in design education, Elsevier Books, Oxford, 2001. Cross, N., Designerly ways of knowing, Springer-Verlag, London, 2006.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, ders sunumlarını ve teorik tartışmaları içermektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%35
Final Sınavı1%45
Ödev7%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor