Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Edebiyat ve Sahne Sanatları | ELL 551 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Edebiyata dayalı değişik sanatsal sahnelemelere ilginç bir bakış açısı kazanırlar. |
2. Değişik sanatsal türlerde edebi yorumlamaları tartışırlar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders ezberden okuma, diksiyon ve şarkı, oyunculuk ve dansı kapsayan sahne sanatları alanından seçilmiş eleştirel gelişmeleri belirli bir bağlam içinde inceler.
Genel olarak ders geniş, küresel ve kültürlerarası bir yaklaşımla dramatik performansın farklı kökenlerini ele alır. Dersin konuları Yunan rapsodik ezberden okumaları ve diğer sözlü anlatılar; Avrupa sokak tiyatrosu, pandomim ve karnaval geleneği; Çin’de pi ying xì, Hindistan’da Killekyata’dan, Japonya’da Bunraku, Endonezya’da Wayang gulek ve Osmanlı’da Karagöz ve Hacivat’a kadar kukla, gölge oyunlarının evrimi; müzikal performansın evrimi (örneğin, şarkı, ortaçağ ve Rönesans kilise ve halk müziği, commedia dell’arte ve Avrupa’da opera, ondokuzuncu yüzyıldaki klasik gelişmeler, modernist müzik ve gürültü, caz ve hiphop’dan günümüze elektronik müziğin araştırılması); ya da dans alanındaki değişimler (kabile ve ayin danslarından baleye ve modern dansa; Duncan, Cunningham ve Tharp’a) ve performans sanatı (örneğin, Cabaret Voltaire’den Anderson, Abromovic ve Stelarc’a kadar) olabilir.
Ders aynı zamanda sosyolojik ve antropolojik tartışmalardan, semiyotik, yapıbozumcu, toplumsal cinsiyete dayalı, sömürgecilik sonrası, okur merkezli ve transhümanist kuramlara kadar geniş bir eleştirel çerçeve sunar.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Edebiyatın özelliklerine ve sahne sanatları üzerindeki etkisine giriş |
2 | Edebi metinlerin tartışılması |
3 | Edebi metinlerin tartışılması |
4 | Edebi metinlerin tartışılması |
5 | Çeşitli performansların analizi ve tartışılması |
6 | Çeşitli performansların analizi ve tartışılması |
7 | Çeşitli performansların analizi ve tartışılması |
8 | Çeşitli performansların analizi ve tartışılması |
9 | Vize |
10 | Farklı gösteri sanatları biçimlerinin tartışılması ve edebi metinlerin yorumlanması |
11 | Farklı gösteri sanatları biçimlerinin tartışılması ve edebi metinlerin yorumlanması |
12 | Farklı gösteri sanatları biçimlerinin tartışılması ve edebi metinlerin yorumlanması |
13 | Farklı gösteri sanatları biçimlerinin tartışılması ve edebi metinlerin yorumlanması |
14 | İşlenmiş konuların gözden geçirilmesi |
|
Kaynaklar: |
Okunacak malzeme dönemden döneme eğitimciye göre değişiklik gösterir. Seçilen okumaları öğrenciler internet üzerinde veya fotokopi olarak elde edebileceklerdir.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Linda Keir Simons The Performing Arts: A Guide to the Reference Literature
John Booth The Critic, Power and the Performing Arts
Graham Waine Projection for the Performing Arts
Frank Hoff Song, Dance, Storytelling: Aspects of the Performing Arts in Japan
Bonnie McDougall Popular Chinese Literature and Performing Arts
Metin And Drama at the Crossroads: Turkish Performing Arts link Past and Present, East and West
Metin And Tiyatro, Bale ve Opera Sahnelerinde Kanuni Süleyman İmgesi
Metin And A Pictorial History of Turkish Dancing to Whirling Dervishes- Belly Dancing to Ballet
Metin And Dances of Anatolia
Metin And Turkish Shadow Theatre: Karagöz
Paul Griffits Modern Music and after
Vincenzo Galileo Dialogue on Ancient and Modern Music
Stephen Blum Ethnomusicology and Modern Music History |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersler, sınıf içi tartışmalar ve seminerler |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %50 |
Proje | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |