Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Ayrık Yapılar | CENG 124 | 1 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bu ders, matematiksel ve algoritmik düşünme, matematiksel ispat kavramlarını anlama ve problem çözmede uygulayabilme becerisi kazandırır. |
2. Bu ders, kümeler, fonksiyonlar, ilişkiler, boole cebiri hakkında temel teknikleri anlama becerisi sağlamıştır. |
3. Bu ders, ilişki özellikleri, ilişkilerin gösterimlenmesi ve kısmi sıralama konularını anlama ve eleştirebilmeyi öğretir. |
4. Bu ders, modüler aritmetiğin temelleri olan bölünebilirlik ve asal sayıları kullanma becerisini kazandırır. |
5. Bu ders, ağaçlar ve ağaç dolaşma ile ilgili bilgileri algoritma analizine uygulamayı sağlar. |
6. Bu ders, grafik teorisi temellerini anlama becerisi sağlamıştır; grafik izomorfizmi, Euler turları, Hamilton yolları ve döngüleri, düzlemsel grafikler vs. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Ceng 111 |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, bilgisayar bilimlerinin teorik temelleri için gerekli olan ayrık yapıların temel bir araştırmasını sağlar. Öğrenciler ayrık matematiksel kavramları kullanarak hesaplama problemlerini nasıl modelleyeceklerini ve analiz edeceklerini öğreneceklerdir. Yazılım geliştirme, algoritma tasarımı ve bilgisayar sistemleri gibi alanlar için kritik öneme sahip olan mantık, küme teorisi, fonksiyonlar, algoritmalar, kombinatorik, grafik teorisi ve formal diller üzerinde durulacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler, ödevler ve projeler de dahil olmak üzere ders çalışmalarını desteklemek için üretken yapay zeka araçlarını kullanmaya teşvik edilmektedir. Bu araçlar teorik kavramların analiz edilmesine, pratik sonuçların değerlendirilmesine ve problem çözme becerilerinin geliştirilmesine yardımcı olabilir. Ancak, bu araçlar bağımsız çalışmanın yerine geçecek araçlar olarak görülmelidir. Bu tür araçlar yanıltıcı bilgiler üretebileceğinden veya var olmayan kaynaklara atıfta bulunabileceğinden, öğrenciler yapay zeka tarafından oluşturulan içeriği eleştirel bir şekilde değerlendirmelidir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Mantık- Konu 1.1-1.4 |
2 | Kümeler - Konu 2.1, 2.2 |
3 | Fonksiyonlar, Sıralamalar ve Toplamalar Konu 2.3, 2.4 |
4 | Algoritmalar- Konu 3.1- 3.3 |
5 | Sayılar Teorisi ve Kriptografi - Konu 4.1-4.6 |
6 | İlişkiler - Konu 9.1-9.6 |
7 | Tekrar ve Soru Çözümü - Ara Sınav |
8 | Tümevarım ve Özyineleme- Konu 5.1-5.4 |
9 | Çizgeler - Konu 10.1, 10.4 |
10 | Ağaç Yapıları (Giriş) Konu 11.1, 11.2 |
11 | Ağaç Yapıları (uygulamalar, ağaç dolaşma) Konu 11.3 |
12 | Boalean Cebiri Konu 12.1, 12.2 |
13 | Makine Dilleri Konu 13.1 |
14 | Tekrar ve Soru Çözümü - Final Sınavı |
|
Kaynaklar: |
Discrete Mathematics and Its Applications, Kenneth Rosen Seventh Edition, 2012, McGrawHill. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Discrete and Combinatorial Mathematics 5th ed - R. Grimaldi. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders yüz yüze hafta 3 saat teorik olarak verilmektedir. Derste kullanılan teknik ve yöntemler: Tartışma, soru cevap, tekrar , quizler ve ödevlerdir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Ödev | 5 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 6,00 | 6,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
6 | Ev ödevleri | 2 | 3,00 | 6,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 3 | 4,00 | 12,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 6,00 | 6,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 8,00 | 8,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 2 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 2 |
6 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
7 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 0 |
8 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
9 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
10 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
11 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |