PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Optimizasyon Uygulamalarında Sayısal YöntemlerCENG 5003 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Karmaşık mühendislik problemlerini etkili bir şekilde çözmek için sayısal optimizasyon yöntemlerini uygulama becerisini gösterir.
2. Simpleks yöntemi ve doğrusal olmayan programlama teknikleri de dahil olmak üzere doğrusal ve doğrusal olmayan optimizasyon algoritmalarının temel ilkelerini kavrar.
3. Uygulamalı alıştırmalar ve örnek olay incelemeleri aracılığıyla optimizasyon yöntemlerini gerçek dünyadaki mühendislik senaryolarına uygulama konusunda pratik deneyim kazanır.
4. Optimizasyon modellerini ve algoritmalarını eleştirel bir şekilde değerlendirme kapasitesini geliştirerek belirli sorun alanları için uygun yöntemleri seçmelerini sağlar.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu kurs, arama alanının açık ve pürüzsüz olduğu kısıtlanmamış problemler için temel tekniklerle başlar ve gerçek dünya, büyük ölçekli görevler için gereken hem teoriyi hem de uygulama ayrıntılarını kapsayan kısıtlanmış optimizasyon için güçlü algoritmalara ilerler. Konular şunları kapsar: Kısıtsız optimizasyon: çizgi arama yöntemleri, en dik iniş, Newton ve quasi-Newton yöntemleri ve eşlenik gradyan yöntemi. Kısıtlı optimizasyon: eşitlik ve eşitsizlik kısıtları, doğrusal kısıtlar ve dualite, doğrusal programlama, simpleks yöntemi, Lagrange çarpanı algoritmaları, iç nokta yöntemleri, ceza yöntemleri ve büyük ölçekli optimizasyon.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenciler ödevler ve projeler dahil olmak üzere ders çalışmalarını desteklemek için üretken AI araçlarını kullanmaya teşvik edilir. Bu araçlar teorik kavramları analiz etmeye, pratik sonuçları değerlendirmeye ve problem çözme becerilerini geliştirmeye yardımcı olabilir. Ancak, bağımsız çalışmaların yerine geçen araçlar olarak değil, araçlar olarak görülmelidirler. Öğrenciler, AI tarafından üretilen içeriği eleştirel bir şekilde değerlendirmelidir, çünkü bu tür araçlar yanıltıcı bilgiler üretebilir veya var olmayan kaynaklara atıfta bulunabilir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Tanımlar ve temel kavramlar da dahil olmak üzere optimizasyon problemlerine giriş.
2Çok değişkenli fonksiyonların ve türevlerinin gözden geçirilmesi.
3Çok değişkenli fonksiyonlar için ekstrem değer problemlerine giriş.
4Çok değişkenli fonksiyonların uç değerlerini bulma teknikleri.
5Doğrusal programlamaya ve simpleks yöntemine giriş.
6Doğrusal programlamanın optimizasyon problemlerine uygulanması.
7Doğrusal olmayan fonksiyonların ve özelliklerinin tekrarı.
8Doğrusal olmayan programlama ve optimizasyon tekniklerine giriş.
9Doğrusal olmayan programlama problemlerini çözme yöntemleri.
10Doğrusal olmayan programlamanın çeşitli optimizasyon senaryolarında uygulanması.
11Gelişmiş optimizasyon teknikleri ve algoritmaları.
12Gerçek dünya uygulamalarında ve örnek olay incelemelerinde optimizasyon.
13Optimizasyon yöntemlerindeki son gelişmeler ve trendlerin tartışılması.
14Ders konularının, öğrenci sunumlarının ve son değerlendirmenin gözden geçirilmesi ve tartışılması.
 
Kaynaklar:
J. Nocedal & S. Wright, Numerical Optimization, 3rd ed., Springer,?2022.
 
Diğer Kaynaklar:
Using R for Numerical Analysis in Science and Engineering (Chapman & Hall/CRC The R Series) 1st Edition
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
3 saat teori
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Projesi1%35
Proje1%10
Ödev3%25
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.3
2Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.3
3Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.3
5Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.3
6Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
7Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
8 Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
9Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
10Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
11Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0