Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Toplumsal Cinsiyet | PSI 521 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Toplumsal cinsiyet ve ataerkil düzenle ilgili temel meseleleri öğrenmek |
2. Toplumsal cinsiyetin toplumun çeşitli kurumlarında ortaya çıkış biçimleri ve cinsiyete dayalı ayrımcılıklar konusunda farkındalık sahibi olmak |
3. Toplumsal konuların ‘cinsiyetsiz’ ele alınış tarzlarının yol açtığı sonuçları eleştirebilmek |
4. Dünyada ve Türkiye’de toplumsal cinsiyete dayalı hiyerarşiler ve ayrımcılıklar ile ilgili mücadelenin önemini ve dönüştürücü gücünü kavramak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Esas olarak bu dersin kapsamında cinsiyet ve toplumsal cinsiyetle ilgili temel kavramların tanıtılması; toplumsal cinsiyetin teorik analizi; farklı toplumlar, kültürler ve kurumlarda ataerkilliğin işleyişi; feminizmin temel savları; feminist görüşlerin ve akımların tarihsel gelişimi; erkeklik çalışmalarının toplumsal cinsiyet konularının anlaşılmasındaki önemi; Türkiye’de kadınların sosyal-ekonomik durumu; küresel ve yerel kadın hareketinin temel hedefleri ve kazanımları konuları yer alacaktır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Toplumsal cinsiyet ve toplumsal cinsiyet düzeni ile ilgili temel kavramlar ve tarihsel gelişim |
2 | Toplumsal cinsiyetle ilgili farklı görüşler |
3 | Toplumsal cinsiyet kavramının toplum bilimler açısından önemi |
4 | Ataerkillik ve ataerkillik konusuna farklı yaklaşımlar |
5 | Feminist bilincin gelişimi, feminist düşüncenin tarihsel kökenleri |
6 | Farklı feminizmler (liberal, radikal,marksist ve sosyalist feminizm) |
7 | Yeni açılımlar, post-modern yaklaşım ve ‘queer’ kavramı |
8 | Erkeklik ve erkeklik çalışmaları |
9 | Farklı toplumsal alanlarda (aile, eğitim, istihdam, hukuk, politika, medya vs) toplumsal cinsiyet ilişkileri ve ayrımcılıklar (Türkiye örneğinden hareketle öğrenci sunumları) |
10 | Öğrenci sunumlarına devam |
11 | Şiddet ve toplumsal cinsiyet |
12 | Dünya kadın hareketinin önemli sorun alanları |
13 | Sorun alanlarına yönelik uluslararası hukuksal düzenlemeler ve sözleşmeler |
14 | Türkiye’de kadın hareketi: Tarihsel gelişimi ve mevcut durum |
|
Kaynaklar: |
Editörler: Yıldız Ecevit ve Nadide Karkıner Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi Anadolu Üniversitesi 2011
Editörler: Yıldız Ecevit ve Nadide Karkıner Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Anadolu Üniversitesi 2011
Aulette, Judy Root, Judith Wittner and Kristin Blakely Gendered Worlds Oxford Uni.Press 2009
Pilcher, Jane and İmelda Whelehan 50 Key Concepts in Gender Studies Oxford Uni. Press 2004
Donovan,Josephine Feminist Teori İletişim 2010
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Editörler: Aksu Bora ve Asena Günal 90’larda Türkiye’de Feminizm İletişim 2007
Sancar, Serpil Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti İletişim 2012
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim elemanının dersin ana hatlarını sunumu ve ilgili materyalin okunup tartışılması; konu ile ilgili film izleme ve tartışma; konu uzmanlarının derse davet edilmesi ve onların sunumları üzerinden tartışma; öğrenci sunumları üzerinden çeşitli konuların ele alınması .
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 2 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |