Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Hukuk ve Politika | HUK 574 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Hukuki düzenlemelerin nasıl politik süreçlerin ürünü olduğunu ve bu düzenlemelerin siyasi yapılar üzerindeki etkilerini değerlendirmek. |
2. Siyasal iktidarın hukukla sınırlandırılması konusunu tartışmak |
3. Hukukun ve politikanın temel kavramlarını kavratmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, hukuk normu ile politik karar arasındaki ayrımı irdeleyerek hukukun ve politikanın sınırlarını ve birbiriyle ilişkilerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Özellikle her ikisinin birbirlerinin aleyhine sınırlarını genişlettiği dönemlerde hukuksal kategorilerinin görünümlerine konular arasında yer verilmesiyle bu ilişki netleştirilmeye çalışılmaktadır. Kamusal faaliyetlerin yürütülmesinde kullanılan kararcı ve müzakereci yöntemlerin incelenmesi de bu ikisi arasındaki ilişkinin ortaya konması açısından önemlidir. Ayrıca meşruiyet, yasallık, hukuk devleti, istisna hali, yönetişim, küreselleşme gibi kavramlar irdelenerek hukuka disiplinler arası bir bakış kazandırılmaya çalışılmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Hukuk ve Politika Arasındaki İlişkiye Giriş |
2 | Hukuk normu ve siyasal karar |
3 | Hukukun Kaynakları ve Siyasal İktidarın Hukuki Temeli |
4 | Egemenlik, Devlet ve Hukuk İlişkisi |
5 | Siyasal Bir Belge Olarak Anayasa |
6 | Hukukun Araçsallaştırılması ve Otoriterleşme |
7 | Olağanüstü Hal ve Kriz Tartışmaları |
8 | Egemenlik kavramının dönüşümü, uluslararası hukukun politik işlevi. |
9 | Demokrasi, Temsil ve Hukukun Rolü |
10 | Politikanın hukuksal sınırları |
11 | Hukukun politik sınırları |
12 | Yasal Meşruiyet Krizleri |
13 | Öğrenci Sunumları |
14 | Öğrenci Sunumları |
|
Kaynaklar: |
Martin Loughlin, Politik Hukukbilim: Bodin’den Modern Sonrasına
Şefik Taylan Akman, Hukuk ve Politika İlişkisi, İmge
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüz yüze teorik dersler |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Dönem Ödevi | 1 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 0 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 0 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 0 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 0 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 0 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 0 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 0 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 0 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 0 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 0 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 0 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 0 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 0 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 0 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 0 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 0 |