Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Haksız Rekabet ve Reklam Hukuku | HUK 537 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Uygulama alanı oldukça yaygın olan haksız rekabet ve reklam uygulamalarının tabi olduğu hukuki rejim hakkında temel bilgilerin verilmesi, uygulamada karşılaşılan sorunların incelenmesi ve çözümler önerilmesi, her iki hukuk dalı arasındaki ilişkinin tayin edilmesi dersin başlıca amaçlarıdır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Haksız rekabet yöntemleri ve hukuka aykırı reklâmlar, ticarî hayatta sıklıkla başvurulan uygulamalardır. Haksız rekabete ilişkin düzenlemelerdeki temel amaç, ticarî hayatın gerektirdiği dürüstlüğün ve ticarî ahlâkın korunmasını sağlamak ve ticaret serbestisini(rekabet özgürlüğünü) bu yönden sınırlamaktır. Haksız rekabet, Temmuz 2012’de yürürlüğe girecek olan yeni 6102 sayılı Ticaret Kanunu ile kapsamı daha da genişletilerek düzenlenmiştir. Özellikle, reklâm yoluyla haksız rekabet uygulamaları, promosyonlu satışlar, tuzak fiyat, saldırgan satış yöntemleri, sözleşmede dürüstlük kurallarına aykırı işlem şartları kullanma, 6102 sayılı TTK ile öngörülen yeni haksız rekabet örneklerinden bazılarıdır. Haksız rekabet hukukunun diğer pekçok hukuk dalı ile bağlantısı da bulunmaktadır. Rekabetin korunması hukuku, fikrî mülkiyet hukuku, tüketici hukuku, reklâm hukuku ve haksız fiil hukuku, haksız rekabet hukuku ile zaman zaman keşisen hukuk dallarındandır. Özellikle reklam hukukunun konusu içerisinde yer alan ancak aynı zamanda haksız rekabet olarak da nitelendirilip yasaklanan pek çok haksız reklam uygulamalarının ortaya çıkması neticesinde bu iki hukuk dalı birbirine yaklaşmıştır. Reklamın tüketicinin ürünle ilgili beklentileri bakımından doğru, tam, yanıltıcı olmayan bilgi içermesi ve onu doğru yönlendirmesi işlevini yerine getirmesi, böylelikle tüketicinin menfaatlerinin korunması, haksız rekabet hukukunun da konusuna girmektedir. Nitekim, aldatıcı reklâmlar, karşılaştırmalı reklâmlar, örtülü reklâmlar gibi uygulamalara diğer yasal düzenlemelerin yanı sıra 6102 sayılı TTK’nun haksız rekabete dair hükümleri arasında da yer verilmiştir. Bu derste, haksız rekabet hukuku ve reklam hukukunun amaçları, korudukları menfaatler ve uygulama alanları ve her iki hukuk dalı arasındaki ilişki irdelenecektir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Haksız Rekabet Hukukuna Giriş, konu, amaç, kapsam, diğer hukuk dalları ile ilişkisi |
2 | Haksız Rekabet Kavramı, Unsurları |
3 | Haksız Rekabet Uygulamaları: Kötüleme, Başkası ile İlgili Olarak Gerçeğe Aykırı Bilgi Verme, Kendisi ile İlgili Olarak Yanlış, Yanıltıcı Bilgi Verme, Paye, Şahadetname veya Mükafat Almış Gibi Davranma |
4 | Haksız Rekabet Uygulamaları: iltibas, 3. Kişilerin Yardımcılarını Görevlerini İhlal Etmeye Sevketme, Başkasının İmalat veya Ticaret Sırlarını Ele Geçirme, İmalat veya Ticaret Sırlarından Yararlanma veya Yayma |
5 | Haksız Rekabet Uygulamaları: Gerçeğe Aykırı Şahadetname Verme, İş Koşullarına Uymama, Saldırgan Satış Yöntemleri, Tuzak Fiyat, Gizleme, |
6 | Haksız Rekabet Uygulamaları: Hediyeli Satışlar, Taksitli satım sözleşmesi ve tüketici kredilerine ilişkin ilan veya sözleşmelerde dürüstlük kurallarına aykırılık, Dürüstlük Kurallarına Aykırı İşlem Şartları Kullanmak(GİŞ) |
7 | Hukuki Sorumluluk, Haksız Rekabet Davaları, Zamanaşımı, İhtiyati Tedbirler |
8 | Reklam Hukukuna Giriş, Konu, Amaç, Kapsam, diğer hukuk dalları ile ilişkisi |
9 | Reklam kavramı, reklamın işlevleri, reklam hukukuna ilişkin düzenlemeler(AB ve Türk), haksız rekabete dair düzenlemeler ile ilişkisi |
10 | Hukuka aykırı reklamlar: Karşılaştırmalı reklamlar, aldatıcı reklamlar, örtülü reklamlar |
11 | Ahlaka ve dürüstlük kurallarına aykırı reklamlar |
12 | Kurumsal Yapı: Reklam Kurulu, Görevleri, Oluşumu, Özdenetim |
13 | Reklam Kurulu kararlarına genel bakış |
14 | Pratik Uygulama Dersi |
|
Kaynaklar: |
Emrehan İnal, Başak Baysal Reklam Hukuku ve Uygulaması Reklam Hukuku ve Uygulaması
Sabih Arkan Ticari İşletme Hukuku BTHAE
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı ve öğrencilere verilen ödev konuları üzerine yapılan çalışmaların değerlendrilmesi ve eleştirilmesi |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |