Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İmalat Sistemlerinde Çizelgeleme | IE 514 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Farklı atölye konfigürasyonları, imalat çizelgelem problemleri ve performans ölçümlerinden haberdar olabilecekler. |
2. Çeşitli imalat çizelgeleme problemleri için matematiksel programlama modelleri oluşturabilecekler. |
3. Çeşitli imalat çizelgeleme problemlerini çözmek için temel algoritmaları ve prosedürleri tanımlayabilecekler. |
4. İmalat çizelgeleme problemlerini çözmek için mevcut çözüm metodolojilerini anlayabilecekler. |
5. GAMS optimizasyon yazılımı kullanma becerilerini geliştirecek ve elde edilen çözümleri yorumlayabilecekler. |
6. Bağımsız araştırma becerilerini geliştirmiş olacaklar. |
7. Yazılı iletişim becerilerini geliştirmiş olacaklar. |
8. Etik konuların farkında olacaklar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Matematiksel modelleme |
|
Dersin Tanımı:
Çizelgeleme problemlerinin sınıflandırılması ve hesaplama karmaşıklığı kuramının gözden geçirilmesi. Belirlenimci çizelgeleme ve sıralama problemleri: tek aşamalı, paralel makineli ve çok aşamalı (serbest dolaşımlı, akış tipi, atölye tipi, karma) imalat ortamları. İş yükleme ve dağıtımı. Kesin çözüm veren yöntemler: doğrusal ve tam sayılı programlama, dal-sınır yöntemi, dinamik programlama. Yaklaşık çözüm veren yöntemler: meta-sezgisel yöntemler (benzetimli tavlama, tabu arama, genetik algoritma), yapısal algoritmalar. Gerçek yaşam problemleri üzerine uygulamalar.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Çizelgeleme probleminin tanımı, notasyon, çizelgeleme problemleri için problemleri için üç alanlı gösterim, çizelgeleme problemlerinin sınıflandırılması |
2 | Giriş: Performans ölçülerinin eşdeğerliği, düzenli ve düzensiz performans ölçüleri, karmaşıklık teorisi, çözüm algoritmalarının sınıflandırılması, yaklaşım algoritmalarının performansının ölçülmesi |
3 | Tek makine çizelgelemesi |
4 | Paralel makine çizelgelemesi |
5 | Akış tipi atölye çizelgelemesi |
6 | Akış tipi atölye çizelgelemesi |
7 | Esnek akış tipi atölye çizelgelemesi |
8 | Genel atölye çizelgelemesi |
9 | Esnek genel atölye çizelgelemesi |
10 | Serbest dolaşımlı atölye çizelgelemesi |
11 | İş yükleme ve dağıtımı |
12 | Kesin çözüm veren yöntemler |
13 | Yaklaşık çözüm veren yöntemler |
14 | Proje çalışmalarının sözlü sunumları |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
1. K.R. Baker, D. Trietsch, Principles of Scheduling and Sequencing, Wiley, 2009.
2. J. Blazewicz et al., Scheduling Computer and Manufacturing Processes, Springer-Verlag, 1996.
3. P. Brucker et al., Scheduling Algorithms, Springer-Verlag, 2007.
4. J.M. Framinan et al., Manufacturing Scheduling Systems, Springer-Verlag, 2014.
5. T.E. Morton, Heuristic scheduling systems: with applications to production systems, Wiley, 1993.
6. R. G. Parker, Deterministic Scheduling Theory, Chapman & Hall, 1995.
7. M. Pinedo, Scheduling: Theory, Algorithms, and Systems, Prentice Hall, 2008.
8. M. Pinedo, and X. Chao, Operations Scheduling with Applications in Manufacturing and Services, McGraw-Hill, 1999.
9. D. Sule, Industrial Scheduling, PWS Publishing, 1997. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Derslerde öğretim elemanı sadece seçilmiş önemli kavramları ve noktaları işleyecektir. Derslerde sunulan materyallere aşina olmak ve sınıf içi tartışmalara katılmak için, öğrencilerin yeni ders öncesindeki derslerde yer alan materyalleri okuması beklenir. Öğrenciler derse hazırlıklı gelirlerse, dersleri daha ilginç bulacak ve tartışmadan faydalanacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %10 |
Proje | 1 | %20 |
Ara sınav | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |