| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Karar Analizi | IE 512 | | 1 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Karar verme için mühendislik prensiplerini öğrenme |
| 2. Karar verirken ortaya çıkan zorlukları anlama |
| 3. Karar problemlerindeki belirsizlikleri ve kriterleri tanıyabilme |
| 4. Risk tutumu ve fayda teorisini davranışsal yönlerini anlama |
| 5. Kompleks gerçek hayat problemlerini tanımlama ve modelleme |
| 6. Karar analizi için kjullanılan analitik araçlar yardımıyla bir karar problemini çözümleyebilme |
| 7. Seçimlerini ve tavsiyelerini açık bir şekilde ifade edebilme |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Karar analizinin esasları. Fayda ölçüleri ve risk tercihi. Risk değerlendirmesi. Karar ağaçlarının risk ve zaman tercihleriyle kullanımı. Örneklenmiş ve tam bilginin değeri. Belirsizlik altında Bayesci karar verme yöntemi. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Karar Analizine Giriş |
| 2 | Olasılık teorisinin kısa bir tekrarı |
| 3 | Karar Analzi: Stokastik ve Stokastik olmayan kriterler için karar kuralları |
| 4 | Karar ağaçları |
| 5 | Beklenen mali değer |
| 6 | Hassasiyet analizi |
| 7 | Bilginin değeri |
| 8 | Subjektif olasılıklar |
| 9 | Risk tutumları |
| 10 | Fayda teorisi |
| 11 | Grup karar verme |
| 12 | Çok kriterli karar verme: Çok ölçütlü fayda teorisi |
| 13 | Baskınlık ilişkileri |
| 14 | Analitik hiyerarşi süreci |
| |
| Kaynaklar: |
| Making Hard Decisions with Decision Tools, Clemen, R. T. and Reilly T., Duxbury Press, 2001 |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Decision Analysis, Raiffa H., Addison-Wesley, 1968.
Decision Analysis for Management Judgement, Goodwin P. and Wright G., Wiley, 1999 (HD 30.23 G66).
Decision Making Under Uncertainty, Holloway, C. A., Prentice-Hall, 1979.
Decisions with Multiple Objectives, Keeney, R.L. and Raiffa, H., Wiley, 1976 (T57.95K44 1993).
An Introduction to Bayesian Inference and Decision, Winkler R. L., Probabilistic Publishing, 2003.
|
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Haftada 3 saat ders. Öğrencilere sınıf çalışmalarını desteklemek için ödevler verilir. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %30 |
| Final Sınavı | 1 | %35 |
| Proje | 1 | %20 |
| Ödev | 3 | %15 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 2,00 | 2,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 3 | 8,00 | 24,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | 3 |
| 2 | Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. Yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 3 |
| 3 | Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, bileşen veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir ve uygular. | 1 |
| 4 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 0 |
| 5 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | 2 |
| 6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 1 |
| 7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | 0 |
| 8 | Bir yabancı dili (özellikle İngilizceyi) en az Avrupa Dili Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 0 |