Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Isıl Gerilmeler | ME 540 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Termoelastikliğin temel kanunlarını tanımlayabilmek |
2. Malzemenin elastikiyeti ile sıcaklığı arasındaki bağı ilişkilendirebilmek |
3. Basit şekillere sahip ortamların termal gerilmelerini hesaplayabilmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, termal yük altındaki malzemelerin taşıma kapasitesi ve kırılma problemlerini ele almaktadır. İnceleme, yüksek sıcaklıklı nükleer reaktörler ve havacılık nükleer roket motorları için malzeme geliştirme süreçlerine ait kapsamlı deneysel ve teknolojik verilere dayanmaktadır. Elektron ışını, endüksiyon ve iyon ışını ile ısıtma teknikleri kullanılarak gerçekleştirilen çeşitli yerel ve birleşik termal yükleme modlarında kırılmanın yeni düzenlilikleri ve düzensizlikleri ile geleneksel termal gerilim direnç ölçüm yöntemleri tartışılmaktadır. Kırılma mekaniği temelinde, heterojen termal ve artık gerilim alanlarındaki cisimlerin taşıma kapasitesini tahmin etmeye yönelik yeni kriterler geliştirilmiştir. Zirkonyum karbür (ZrC), niobyum karbür (NbC) ve silikon karbür (SiC) gibi karbürlerin yanı sıra grafit, silikon nitrür (Si³N4), itriyum oksit (Y²O³), skandiyum oksit (Sc²O³), alüminyum oksit (Al²O³) ve safir tek kristallerinin termal gerilim direncindeki değişimler incelenmektedir. Termal gerilim direncini artırmaya yönelik olası teknolojik yöntemler de sunulmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
YOK |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Termoelastiklik Temel Kanunları |
2 | Elastik Sürekliliğin Termodinamiği |
3 | Termoelastikliğin Temel Problemleri |
4 | Isı İletimi Problemleri |
5 | Kirişlerdeki Termal Gerilmeler |
6 | Diskler, Silindirler ve Küreler |
7 | Bağlı ve Genelleştirilmiş Termoelastiklik |
8 | Sünme Analizi |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Thermal Stresses—Advanced Theory and Applications, Richard B. Hetnarski, M. Reza Eslami, 2019, Solid Mechanics and Its Applications 158, Springer International Publishing. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
asa |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Derse Devamsızlık | 14 | %5 |
Aktiviteler | 2 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Makina Mühendisliği ile ilgili matematik ve mühendislik konularında bilgi; alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgi üretir, değerlendirir, yorumlar ve tez yazabilir. | 3 |
2 | Makina mühendisliğinde kullanılan güncel teknikler ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgi sahibidir; bu teknikleri karmaşık makina mühendisliği problemlerine uygulama yeteneği. | 3 |
3 | Makina Mühendisliği alanı ile ilgili problemleri tanımlama ve formüle etme yeteneği, bunları çözmek için yöntemler geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulama yeteneği. | 0 |
4 | Makina Mühendisliği'nde karşılaşılan karmaşık problemleri analiz etmek ve çözmek için gereken modern teknikleri ve araçları seçme ve kullanma yeteneği; bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanma yeteneği. | 0 |
5 | Karmaşık sistemler veya süreçler tasarlama ve yenilikçi alternatifler geliştirme yeteneği. | 0 |
6 | Deney tasarlama ve yürütme, veri toplama, analiz etme ve Makina Mühendisliği ile ilgili karmaşık problemlerle ilgili sonuçları yorumlama yeteneği. | 0 |
7 | Disipliniçi ve disiplinler arası takımlarda ve bağımsız olarak çalışma ve bir takımı yönetme yeteneği. | 0 |
8 | Avrupa Dil Portföyü'nün B2 seviyesinde en az bir yabancı dil bilgisi (özellikle İngilizce); rapor yazma yeteneği, net ve anlaşılır talimat verme ve alma yeteneği. | 0 |
9 | Çalışmaların sürecini ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda sistemli ve açık bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunabilme yeteneği. | 0 |
10 | Ömür boyu öğrenme ihtiyacının farkında olma; bilgiye erişme, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip etme ve sürekli güncel kalma yeteneği. | 0 |
11 | Veri toplama, tartışma, sunum aşamalarında ve tüm mesleki faaliyetlerde sosyal, bilimsel ve etik değerler hakkında farkındalık. | 0 |